Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Jonge Westmalle Tripel

Gestart door Mthijs, 31-08-2018 23:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Mthijs

Dag allemaal,
Heb nu een Westmalle Tripel. Vanmiddag bij de Jumbo gehaald, had ik weer eens zin in.
Op de fles staat: afvuldatum 10-7-2018.
Dan ligt ie best snel in de winkel! Smaakt ook nog tikkie jong. Ik dacht altijd dat een tripel echt lang moest rijpen...
Als ik zelf tripels brouw zijn ze meestal pas vanaf 2 maanden na bottelen goed op smaak.
Wie weet hier het fijne van?

Trouwens by far de beste tripel ever! Lekker puur, romig, zacht en kruidig. Blijft een topper!
Proost!

Hay

Als ik me niet vergis zijn er veel, vooral Belgische brouwers die hun bier laten rijpen/lageren in een tank voor ze gebotteld worden.
Weet niet of dat bij Westmalle ook zo is.
Dus kan wel al 2 maanden oud zijn.

Koen S

Ze laten de tripel inderdaad eerst rijpen in lagertanks. Na het bottelen vergist ie 3 weken in de warme kamer,. Heel hun werkwijze wordt beschreven op hun site:
https://www.trappistwestmalle.be/nl/het-brouwproces

hansHalberstadt

Ze voegen bij het bottelen naast bottelsuiker ook wat verse gist toe. Dat is iets wat op dit forum vaak tot discussies leidt. (Die we hier maar beter niet nog een keer over kunnen doen)

chthon

Maar de verse gist is wel de echte Westmalle gist, in een veel kleinere concentratie.

Jacques

Citaat van: Mthijs op 31-08-2018  23:02 uAls ik zelf tripels brouw zijn ze meestal pas vanaf 2 maanden na bottelen goed op smaak.
Wie weet hier het fijne van?

Een kwestie van het gebruik van een warme kamer.

Hieronder een paar foto's die ik in de warme kamer van Westmalle heb gemaakt.

Rijpen in de warme kamer bij 25 ÂșC. 

De kamer is groot. Heel groot zelfs.

Als je een temperatuur gecotroleerde gistkast hebt kun je die gebruiken als warme kamer.
Afgelopen zondag heb ik een bier gebotteld en die smaak nu al goed. Dit zonder bottelgist. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat het een biertje is met zo'n 4% alcohol.

Vergelijkbare Topics (7)

24792

Reacties: 4
Gelezen: 2297

28069

Gestart door Hay

Reacties: 11
Gelezen: 4846

3685

Reacties: 14
Gelezen: 6002

35960

Reacties: 14
Gelezen: 3896

17478

Reacties: 6
Gelezen: 4484

34304

Gestart door be

Reacties: 1
Gelezen: 1207

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.