Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kun je van een zure blonde een kriek maken

Gestart door De Rentmeester, 02-12-2014 20:34 u

Vorige topic - Volgende topic

De Rentmeester

Na het brouwen van een blonde heb ik tijdens het bottelen geconstateerd dat hij zuur is geworden. Bron van de infectie is gevonden: de platenkoeler niet goed gespoeld en weggezet zonder er ethanol in te doen.
Ik heb nu 2 kratten (14 liter) bier staan die zuur zijn. Ik wil deze flesjes in een brouwemmer legen
Kan ik deze met een kersensiroop mengen in deze brouwemmer en dan weer afvullen in 30 cc euroflesjes?
Hoeveel kersensiroop heb ik dan nodig om dan toch maar een lekkere kriek te maken.
Vinden de dames wel lekker.

Oscar

Citaat van: De Rentmeester op 02-12-2014  20:34 uen weggezet zonder er ethanol in te doen.

Ik doe nooit ethanol in mijn platen koeler, nergens voor nodig. :) Maar kan geen kwaad hoor... ;)

Citaat van: De Rentmeester op 02-12-2014  20:34 uIk heb nu 2 kratten (14 liter) bier staan die zuur zijn. Ik wil deze flesjes in een brouwemmer legen
Kan ik deze met een kersensiroop mengen in deze brouwemmer en dan weer afvullen in 30 cc euroflesjes?
Hoeveel kersensiroop heb ik dan nodig om dan toch maar een lekkere kriek te maken.
Vinden de dames wel lekker.

Gewoon proberen... :brouwen:

De Kiekert

Je stopt er zoete siroop in, vevolgens eten de gistcellen de suiker op en scheiden dan weer koolzuur en alcohol uit. Dames associeer ik te vaak met zoetigheid >:D Door kersensiroop in je bier te stoppen gaat dat bier niet zoet worden.
Wellicht kan iemand hier op het forum aangeven op welke manier je toch zoeter bier verkrijgt. Pasteuriseren en dan suiker toevoegen is er één.

Robert1968

Sorbitol toevoegen. Vergist niet. O.a. te koop bij Brouwmarkt.

Gerb

Het ligt er net aan hoe en wat voor zuur het is. Wanneer het verzuurde bier al een goede smaak heeft en niet naar azijn smaakt, dan kun je best een poging wagen. Zo niet, dan zou ik er niet aan beginnen.

ciesvandekwis

Lactose is ook een optie, ook onvergistbaar.

Sander van Dijk

Of Tagatose

www.tagatose-info.nl

Is al eerder getipt op het forum. Geeft geen bijsmaak (zeggen ze) en is niet vergistbaar.

Edit: linkje naar de eerdere draad over Tagatose

Vergelijkbare Topics (7)

22870

Reacties: 29
Gelezen: 10837

39986

Reacties: 5
Gelezen: 1896

3581

Reacties: 6
Gelezen: 4691

20216

Reacties: 1
Gelezen: 1546

35588

Reacties: 20
Gelezen: 3424

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.