Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripel/blonde

Gestart door peter.gelder, 08-05-2011 19:23 u

Vorige topic - Volgende topic

peter.gelder

Iemand vroeg mij van de week in Cafe Hastiere in Rochefort waarom een tripel altijd blond is. ik zei, maakt niet uit, een dubbel, tripel en quadrubbel geven slechts de hoeveelheid mout aan. maar waarom is een tripel dan altijd blond, als je in de tripel ook wat hogere ebc mouten kunt werpen?! is het dan opeens een brune? Ik snap het opeens niet meer, maar goed, zal ff googlen, want alle Begische bieren boek geeft geen uitkomst!

Jacques

Die blonde kleur is gewoon een kenmerk van een tripel. Bij dit biertype worden normaal gesproken geen dan wel heel beperkt donkere mout of bierkleurstof gebruikt.

peter.gelder

Vanaf welke ebc waarde noemen we de dubbel/tripel/quadruple dan een brune cq Belgische special-bier cq abdij cq trappistenbier? Weet wel t verschil tussen abdij en trappisten natuurlijk...

Je begrijpt nu dat ik vastliep in de discussie! 

Oscar

Citaat van: peter.gelder op 08-05-2011  22:19 uVanaf welke ebc waarde noemen we de dubbel/tripel/quadruple dan een brune cq Belgische special-bier cq abdij cq trappistenbier?

Kijk eens in BrouwVisie --> Bierytypen daar vind je de desbetreffende gegevens van alle biertypen.

Herman

Citaat van: peter.gelder op 08-05-2011  19:23 uik zei, maakt niet uit, een dubbel, tripel en quadrubbel geven slechts de hoeveelheid mout aan.
Ook niet helemaal waar overigens, wel is het een overtreffende trap wat betreft vergistbare suikers. Soms is de hoeveelheid mout bijna gelijk of niet veel hoger, maar zit het verschil vooral in de suikerstort. Quadrubbel is een leuke ;)

peter.gelder

Ok duidelijk, ik verwijs ze voortaan naar BrouwVisie! :degroeten:

RobinB

Waarbij de gegevens van BrouwVisie overigens weer uit de Biertypengids van Derek Walsh komen.
Beter daarnaar te verwijzen dus! ;)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.