Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Plat bier!!??

Gestart door bramheus, 11-11-2018 12:19 u

Vorige topic - Volgende topic

bramheus

Goedemorgen!

Ik heb een Johannieter kloon gebrouwen op 24 september jl.
Recept:
4 kg Munich light
2 kg Pilsener
0,500 Classic EBC 120
0,500 Choco tarwe

22 liter water
8 liter spoelwater
80 g Hallertau millerfruh (60 min)

SG was 1064 na koken.
1 smackpack Bavarian Lager toegevoegd op 25 graden.
1 week vergist op 21 graden
Na de hoofdgisting 1 kg kandijsuiker toegevoegd
Op 15 oktober was het SG 1015, en heb hem overgeheveld op te lageren in een vat met waterslot (is dat de fout?) in de schuur op een temperatuur van rond de 15 graden
Ik had op die datum een flesje gebotteld met wat bottelsuiker en vorige week geproefd, maar deze was totaal plat!
Heb me suf gedacht hoe dat kon en maar gehoopt dat ik dat bottelsuiker dus TOCH vergeten was...

Vorige week maandag 5 november heb ik al het bier gebotteld met 4 gram brouwsuiker per liter.
In de woonkamer op 21 graden gezet.

Als ik nu een flesje open, komt er een klein sisje uit, maar als ik het bier uitschenk, zit er geen koolzuur op en is de smaak super lekker, maar ik mis totaal koolzuur.

Weet iemand wat het probleem kan zijn, maar nog belangrijker: hoe zou ik de fout kunnen herstellen en toch weer een mooie schuimend bier van kunnen maken?
De smaak, nogmaals, is heerlijk zacht!

Dank alvast voor eventuele tips die mij kunnen helpen!

DieterB

Ik zou het bier nog een paar weken op 21 graden laten hergisten op de fles. Geef de gist wat meer tijd om de bottelsuiker om te zetten naar koolzuur. Sowieso lijkt 4 gram suiker per liter mij een beetje weinig, maar ik ken de Johannieter niet, dus wellicht is dat passend bij het bier.

Mocht het over twee weken nog steeds plat bier zijn, dan zou je een bottelgist kunnen overwegen. Op dit forum staan tips hoe dat toe te voegen.

emiel1

Na 6 dagen met 4 gram vind ik een klein sisje al heel wat ;) Wat Dieter zegt, geef het wat meer tijd, minimaal 2 weken...

brouwerwaldonk

Heb je enig idee of er nog voldoende gist in het bier aanwezig was tijden het bottelen.
Soms is mijn bier na het lageren kraakhelder en als ik dan een druppel onder de microscoop op een telkamer leg zie ik slechts heel zelden een gistcel terwijl het er honderden moeten zijn, om de suiker in de fles te vergisten.
Anderzijds is 4g bottelsuiker/L wel heel weinig, dat mag gerust 7g/L zijn en ook is 6 dagen een beetje te kort om al een oordeel te vellen.

elBieros

Citaat van: bramheus op 11-11-2018  12:19 u1 smackpack Bavarian Lager toegevoegd op 25 graden.
1 week vergist op 21 graden
Waarom met een lagergist bij 21 graden?  :weetniet:

Vergelijkbare Topics (7)

39195

Reacties: 12
Gelezen: 2576

32809

Reacties: 18
Gelezen: 5058

25220

Reacties: 13
Gelezen: 3852

13083

Reacties: 8
Gelezen: 3258

27984

Reacties: 14
Gelezen: 6330

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.