Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Filterbodem, diameter van de gaatjes

Gestart door epiphonix, 08-07-2008 16:13 u

Vorige topic - Volgende topic

epiphonix

Ik ben van plan een filterbodem te maken uit een inoxen plaat. Deze is geperforeerd met 3 mm gaatjes. Is dit mogelijk? De diameter van mijn maischketel is 60 cm en ik wil natuurlijk niet dat geschrootte mout dóór de gaatjes kunnen terwijl ik aan het verwarmen ben.

MO

Drie mm zal prima gaan. Heb je misschien een foto van de plaat?

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 08-07-2008  16:21 uDrie mm zal prima gaan. Heb je misschien een foto van de plaat?

Mijn filterplaat heeft gaatjes met 1.1 mm diameter. En zoveel dat er ca. 34 % vrije doorgang is. 3 mm gaatjes lijken me wat groot. Veel schrootdeeltjes zijn kleiner dan 3 mm. Maar als het kaf groot genoeg blijft zal het filterbed zich wel vormen. Of je legt een (rvs) gaas met kleinere openingen over de plaat (Speidel Braumeister heeft over de plaat een kunststof gaas liggen).

Hopbier

epiphonix

Citaat van: MO op 08-07-2008  16:21 uDrie mm zal prima gaan. Heb je misschien een foto van de plaat?

MO

Mooie plaat! Hopbier heeft gelijk, 1.5 mm is ideaal. Maar volgens mij moet het best kunnen. Doe eens een paar testjes zou ik zeggen.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 08-07-2008  17:20 uMooie plaat! Hopbier heeft gelijk, 1.5 mm is ideaal. Maar volgens mij moet het best kunnen. Doe eens een paar testjes zou ik zeggen.

Een "ouderwetse" filterplaat is (was) 3-5 mm dik en heeft (had) sleuven van 30-70 mm lengte en 0.7-0.9 mm breed van boven en 3-4 mm breed van onderen. De vrije doorgang is (was) dan 10 %.

Hopbier

Eduard

3 mm is vrij groot, maar ik denk dat je dit gemakkelijk kunt ondervangen door de eerste uitloop terug te gieten over de maisch. Misschien moet je dan iets meer overgieten maar ik denk wel dat het wort uiteindelijk ook gewoon helder wordt. Probeer het uit, en als het niet lukt kun je nog altijd fijn gaas over de plaat leggen.

Hopmans

Die van mij zijn ook 3 mm.
Eigenlijk iets te groot, gezien het witte fijnstof er doorheen komt.
Maar dat zal bij 2 mm ook gebeuren denk ik.
1 mm - 1,5 mm is inderdaad het beste, maar kan ook dicht slippen na een paar keer brouwen.
misschien is een hogedrukspuit dan de oplossing.

CiteerMisschien moet je dan iets meer overgieten maar ik denk wel dat het wort uiteindelijk ook gewoon helder wordt.
Probeer het uit, en als het niet lukt kun je nog altijd fijn gaas over de plaat leggen.
Dit is inderdaad de oplossing.

Er is nog niet echt nood aan de man, want het fijnstof zinkt naar de bodem,
en als de uitgang daar net boven zit, dan is het wort kraakhelder.

:degroeten:

epiphonix

En hoe zit het dan met de kans op aanbranden?

EBC

Filterbodem in je maischpan en dan vuur eronder om op te warmen? No go  :neenee:.

Als je dat per se wilt, dan kan je een dikke pijp in het midden van je filterplaat maken die recht omhoog gaat en als een soort schoorsteen dient om het opgewarmde wort van onder de plaat naar boven te transporteren.

Of heb je een pomp of een HERMS of...?  :weetniet:

Hopmans

CiteerEn hoe zit het dan met de kans op aanbranden?
Dat weet ik niet.
Logischerwijs lijkt het me niet verstandig.
Ik had het puur over een filterkuip.

:degroeten:

Eduard

Je kunt ook gewoon deze maischkuip gebruiken voor éénstapsmaischen. Zo doen we dat hier ook in de microbrouwerij. Wel eerst de kuip tot net over de gatenbodem vullen met warm (inmaisch-)water. Houd rekening met dit voorvulwater in je recepten! De kuip liefst isoleren zodat de temperatuur zo weinig mogelijk zakt tijdens het maischen. Je krijgt dan eigenlijk hetzelfde systeem als wat Hoppie heeft, al gebruikt hij hiervoor plastic curverbakken inelkaar geschoven. Jouw systeem is dan later ook uitbreidbaar tot een RIMS-systeem waarbij je het wort door een kamer met een warmteelement circuleert.

epiphonix

Ok, een aparte filterkuip knutselen en blijven brouwen in mijn wasketeltje. Heb sinds vandaag een pomp ::). RIMS en dergelijken lijken me wat groots, maar wel leuk.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.