Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Solderen/klinken van koper aan rvs

Gestart door toon van den broek, 21-04-2008 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

toon van den broek

Hallo medebrouwers,

Heeft iemand een tip voor me waar ik terecht kan voor soldeerwerk? Ik wil n.l. een koperen bodem onder een rvs ketel laten solderen.
Ik weet dat de Fa. Schultz in Bamberg dat al jaren deed bij direct gestookte (kleinere) brouwketels, maar daar later weer vanaf gestapt is. Ik weet niet waarom.
Het werd gesoldeerd met zilversoldeer. Is het zo dat door deze constructie van 3 verschillende materialen het lichtste materiaal corrodeert en daardoor de verbinding losscheurt?
Of kan koper dmv klinkverbindingen aan het rvs bevestigd worden? Wil dit in verband met het meer uitzetten van koper dan het rvs?
Derde mogelijkheid is om een rvs-bodem in de ketel te lassen. RVS geleidt veel minder goed dan koper, dus dan kan extra kleuring van het wort/bier het gevolg zijn. Maar is een dunne bodem dan goed of juist een dikke?
Tja, ik besef dat ik wel heel specifieke vragen heb, maar er moeten toch wel mensen met veel vaktechnische ervaring deze site lezen?
Alvast bedankt. Groeten, Toon van den Broek/Groningen.

basterd-brewer

Hallo Toon,

Wat een hoop vragen ineens, het korte antwoord is ja, je kan een koperen bodem in een ketel klinken en dan met behulp van zilversoldeer de naad vloeistofdicht maken.

Mijn bedenking is evenals je eigen dat een minder edel metaal opgeofferd gaat worden in een dergelijke situatie, in dit geval het zilversoldeer. Wat dat met je bier doet weet ik niet maar praktisch lijkt het me niet. Echte magiƫrs maken netjes bimetalen pannen met een koperen buiten- en rvs binnenkant, maar hoe dat moet is echt het geheim van de smid en die pannen zijn niet voor niets peperduur.
De beste oplossing die je zelf al aandraagt is een rvs bodem in een rvs ketel. De warmte verdeling door een metaal gaat in het meest eenvoudige model naar alle kanten even snel een dunnen bodem word daardoor ter plekke van de brandervlam het heetst. Een dikkere bodem geeft een evenwichtiger verdeling van de warmte waardoor de kans op aanbranden vermindert.
Nu moet je alleen nog de vakman zien te vinden die zo'n mooie dikke plaat rvs tot bodem maakt en naadloos in de ketel last.

Sucses, Stefan

Vergelijkbare Topics (7)

41168

Reacties: 17
Gelezen: 2249

29379

Reacties: 1
Gelezen: 2055

16996

Reacties: 59
Gelezen: 22316

19391

Reacties: 10
Gelezen: 4334

24710

Reacties: 110
Gelezen: 53064

20-06-2017 14:04 u
door orangeloo

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.