Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Maischen door een warmtewisselaar

Gestart door KoenC, 13-03-2008 12:54 u

Vorige topic - Volgende topic

KoenC

Beste brouwcollega's

Ik wil graag weten wat jullie van het volgende idee vinden: ik wil het maischwater in mijn herms gaan verwarmen door een platenwarmtewisselaar.

Een tijdje geleden heb ik bij de metaalrecycling een aantal verwarmingselementen gevonden die ik rechtgebogen heb en in een koperpijp heb gemonteerd. Dit zou prachtig werken voor een RIMS, maar ik heb mijn twijfels bij directe verwarming.

Vandaar dat ik een apart verwarmingscircuit wil opzetten dat met de warmtewisselaar gescheiden is van de wortcirculatie. Zijn er andere mensen die ervaring hebben met het circuleren van wort door de platenwisselaar tijdens het maischen?

Ik maak me wat zorgen over stukjes bostel die door het hevelfilter komen en dan in de wisselaar kunnen blijven hangen.

Adrie

Leuk idee. Nadeel is wel dat je twee pompen nodig hebt die je tegelijkertijd moet laten draaien. Dan is een spiraal in een heetwaterbad toch eenvoudiger. Om al te veel troep in je tussen je platen te voorkomen kun je natuurlijk eerst je wort een aantal minuten laten recirculeren zonder dat het door de platenkoeler stroomt en als er geen rommel meer meekomt de platenkoeler tussenschakelen.

bazje

Heeft HansLagos dit ook niet al eens gedaan/geprobeerd?
In combinatie met een Cv-pomp, koelboxen, etc.

EBC

Ik ben toch bang dat die platenkoeler vrij snel helemaal dicht koekt...is het niet in één brouwsel, dan na een aantal keren.

KoenC

Het laten schoonstromen van het wort is een goed idee, dat ga ik zeker proberen!

Een oude cv pomp heb ik ook al gevonden :hoera: hopelijk doet ie het een beetje behoorlijk zonder de gebruikelijke overdruk van een cv installatie.

Ik heb alleen wat problemen om de juiste aansluitstukken te vinden: deze pomp heeft 6/4 inch aansluitingen (als ik me niet vergis). Bij de lokale praxis/gamma/karwei zijn er weinig koppelstukken in die maat.

Citaat van: bazje op 13-03-2008  13:32 uHeeft HansLagos dit ook niet al eens gedaan/geprobeerd ?
In combinatie met een Cv-pomp, koelboxen, etc.

Ik heb de zoekfunctie wel gebruikt maar ik heb hierover niets kunnen vinden. Alle info en ervaringen zijn heel erg welkom!

MO

Het lijkt mij ook een slecht idee, om de redenen die EBC geeft.

KoenC

Het dichtkoeken is het voornaamste punt waarover ik ook zit te piekeren.

Ik kan me alleen niet bedenken welke stoffen in het wort de koeler laten dichtslibben tijdens het maischen (of in de loop van enkele brouwsels), terwijl velen de koeler wel met succes na het hopkoken gebruiken.

Het zetmeel versuikert gedurende de loop van het maischen. Eiwitten misschien?

Eduard

Ik denk eigenlijk dat het wel mee zal vallen met het aankoeken. Onze opstelling is een rims, en als je ziet hoe gauw het wort wat we van onder de gaatjesplaat vandaan pompen al helder wordt lijkt het me wel te doen. Het kan wel verstandig zijn om eerst het wort rond te pompen en de warmtewisselaar  te omzeilen tot het wort helder wordt, om vervolgens de warmtewisselaar aan te sluiten. Een bijkomend voordeel tov de rims is dat het element in een rims-opstelling wel kan aankoeken bij te trage doorstroming (bijv bij vastlopend maischen).

basterd-brewer

Hallo koenC,

Volgens mij gaat je platenkoeler zeker dichtslibben, hoogstwaarschijnlijk niet tijdens het brouwen maar daarna. Is de platenwarmtewisselaar van een goed soort rvs (liefst aisi 316 vroeger ook wel A4 genoemd) dan kan je na het brouwproces met een sterke hete loogoplossing spoelen en zullen de eiwitten die het dichtslibben meestal veroorzaken goed oplossen. Vergeet je het een keer dan heb je kans dat je de wisselaar kan weggooien. Een warmte wisselaar met meer tolerantie en ook hoge uitwisselingsefficiëntie is wel verkrijgbaar maar mag wat kosten (worden gebruikt in een continu proces voor pasteurisatie van pindakaas ed.). Aan jou de keus, goedkoop en eenvoudig gebruik maken van het koperen spiraal principe of meer investeren voor een compactere installatie.

groet, Stefan

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.