Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Met een CV ketel de maischketel verwarmen

Gestart door Ko, 12-03-2008 15:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Ko

Beste brouwers,

Ik ben al een tijdje aan het denken hoe ik mijn brouwinstallatie kan verbeteren. Nu zie ik verschillende manieren om te Maischen. Nu had ik een idee wat mijns insziens erg eenvoudig is en misschien wel heel erg makkelijk werkt. Heel misschien heb ik het licht gezien, maar ik acht de kans groter dat ik enkele dingen over het hoofd zie.

Wat is nu mijn idee:

Om te maischen wil ik de bekende dubbelwandige gammel kopen. inplaats van de bodem er uit te snijden en er ontluchtingsgaten in te maken wil ik hier 2 aansluitingen op maken, een ingang en uitgang voor het water. Hierop sluit ik de hiervoor aangeschafte cv ketel aan net zoals dit gebeurd met een radiateur om het huis te verwarmen. Als de temperatuur moet stijgen van de maischketel wordt de thermostaat omhoog gedraait, de CV ketel gaat automatisch warm circuleren tussen de wand van de gamel en de ketel, wat weer het water in de gamel opwarmt. Het voordeel hiervan is dat er geen kans is op aanbranden en dat het automatiseren van dit procces op den duur ook erg eenvoudig is. De gamel ga ik dan wel isoleren zodat het warme water uit de CV zo veel mogelijk uitstraalt naar het Maischwater.

Hopelijk kan iemand mij hierover meer informatie geven, een ander idee van me is om de dubbele wand van de gamel gewoon te vullen met water en deze op het vuur te zetten waardoor je het maischwater ook indirect verhit en dus ook geen kans op aanbranden hebt.

Alvast bedankt,

gr. Ko

Oscar

Dit idee is zeker wel werkbaar en uitvoerbaar. Wat ik mij wel afvraag : De binnenkant van de gamel is van RVS, maar de buitenkant ook ? is dit niet het geval, dan is het dus de vraag of die buitenkant roestbestendig is.. :weetniet:

Henielma

Op het forum is een beschrijving te vinden van de installatie van Jos van Dijk. Zoek er maar eens naar. Hij doet ook iets dergelijks met een dubbelwandige ketel. Alleen pompt hij deze tijdens het verwarmen vol met heet water en pompt dit water er snel uit als de temperatuur bereikt is.

Bij de gamellen is alles wat niet van RVS is volledig gegalvaniseerd, dus wat dat betreft moet het gaan.

EBC

Je schrijft dat je je brouwinstallatie wilt verbeteren...ik neem aan dat je (nog) beter bier wilt brouwen?

Heb je al een goede vergistingsinstallatie? Een verbeterde vergisting levert je wellicht een beter bier dan een verbeterde maischketel...

Albertus

Het idee van Ko heb ik ook overwogen.
Theoretisch is het mogelijk, maar ik zie een aantal beren op de weg.

Is de buitenwand van de gamel wel waterdicht? De buitenwand is tenslotte alleen aangebracht ter isolatie en bescherming.
Wanneer de buitenwand waterdicht is moet hij ook nog drukwaterdicht zijn. Bijna alle CV-ketels willen minimaal 1 bar druk.

Gaat het niet te hard? De capaciteit van een CV-ketel is fors. Wanneer je niet te snel, 1 graad/minuut, wilt opwarmen moet je de ketel wel heel veel aan en uit zetten. Een modulerende ketel zou hiervoor een oplossing zijn.

Dat de buitenwand van de gamel van plaatstaal is kan niet als een bezwaar worden gezien, radiatoren zijn ook van plaatstaal. Je moet wel het water er permanent in laten zitten i.v.m. roesten, net als bij een c.v. installatie.

Het idee om de buitenwand met water te vullen en direct te verhitten roept vrijwel dezelfde vragen op. Bovendien moet je dan erg oppassen voor wat Jos van Dijk bij zijn installatie het "na-ijl-effct" noemt. Jos kan echter het water wegpompen waardoor de verhitting niet doorzet.

Wie test of de buitenwand van een gamel waterdicht en drukvast is?

Bert

Henielma

Die 1 bar die de CV ketel nodig heeft is wel een punt van aandacht.

Overigens heb je voor het maischen helemaal niet zoveel vermogen nodig. Effectief 2 .. 3 kW warmte toevoegen aan het beslag  is voldoende voor het maischen. Om het wort aan de kook te brengen en te houden daar is wat meer vermogen wel gewenst. Wat ik hiermee wil zeggen dat die CV ketel zo'n 25 kW zal zijn en dat is voor het maischen overdreven.

Kortom, het idee is leuk en mogelijk kan het ook wel maar waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken?

Ronnie

Citaat van: Albertus op 12-03-2008  16:59 uDat de buitenwand van de gamel van plaatstaal is kan niet als een bezwaar worden gezien, radiatoren zijn ook van plaatstaal.

Is in deze toepassing wel een bezwaar:

RVS = slechte warmtegeleider
plaatstaal = veel betere warmtegeleider, zeker als het gegalvaniseerd is.

Aangezien het plaatstaal aan de buitenwand zit en op de koop toe vanbuiten galvanisé, zal de warmte heel makkelijk naar buiten toe afvloeien. De warmte-afgifte aan de RVS binnen zal niet zo efficiënt zijn.

Het gaat en het lukt wel, maar er zullen gigantische warmteverliezen zijn t.o.v. een volledig dubbelwandig RVS systeem.

Albertus

Ko wil de gamel aan de buitenzijde isoleren, met dat warmteverlies zal het dus wel meevallen.

Bert

Ronnie

Citaat van: Albertus op 12-03-2008  19:57 uKo wil de gamel aan de buitenzijde isoleren, met dat warmteverlies zal het dus wel meevallen.

Ha, voilà sie, goede oplossing!

Ko

Beste Brouwers,

Alvast erg bedankt voor de erg bruikbare informatie. Mijn idee om met een cv ketel mijn maischketel te verwarmen is geboren omdat ik uiteindelijk mijn brouwproces eenvoudig wil kunnen automatiseren om zo een bier te kunnen reproduceren. Omdat het naar mijn idee het erg lastig is om met een brander een preciese en constante temperatuur te krijgen die herhaalbaar is.

Door een modulerende cv ketel te gebruiken en de thermostaat in de ketel te verwerken verwarmt de cv de maisch op tot de gewenste temperatuur. De aansturing van een cv ketel is dan evt later met een computer te regelen.

Het leek mij ook eenvoudiger om een cv ketel aan te sluiten op de maischketel dan zelf een apparaat te maken zoals eerder in dit forum is genoemd. Maar misschien onderschat ik nu wel heel erg mijn idee.

Ik zou zeggen:

Schiet maar raak!

gr. Ko

Adrie

Waar ik wel eens aan heb zitten denken is een verwarmingselement uit een wasmachine te nemen en die te plaatsen in de ruimte tussen de binnen- en de buitenketel. Deze ruimte moet dan natuurlijk wel gevuld zijn met water. Je hebt dan geen druk nodig en een verwarmingselement is heel eenvoudig aan te sturen.

Albertus

Wanneer je het brouwproces gaat automatiseren zul je vroeg of laat het wort moeten verpompen. Wanneer je eenmaal een pomp hebt en een aansluiting op de maïschketel maakt het niet veel meer uit of je het wort rondpompt of het hete water (via de CV-pomp).

Voordeel van het rondpompen van het wort is dat je niet apart een roerwerk nodig hebt. Naar mijn mening is het ook makkelijker om de temperatuur van het wort via het rondpompen te regelen dan via een heetwatermantel rond de maïschketel. De kans op het "doorschieten" van de temperatuur is in het laatste geval groter.

Ondanks mijn bezwaren vind ik het een heel aardig idee. Maar mijn eerdere vraag "Wie test of de buitenwand van een gamel waterdicht en drukvast is?" moet eerst beantwoord worden.

Bert

Henielma

Citaat van: Adrie op 13-03-2008  13:17 uWaar ik wel eens aan heb zitten denken is een verwarmingselement uit een wasmachine te nemen en die te plaatsen in de ruimte tussen de binnen- en de buitenketel. Deze ruimte moet dan natuurlijk wel gevuld zijn met water. Je hebt dan geen druk nodig en een verwarmingselement is heel eenvoudig aan te sturen.

Een nadeel hiervan is het risico op een flinke temperatuursovershoot. De kans dat het opwarmen te ver door schiet is vrij groot omdat er veel water rondom de pan zit. Je hebt dan zeker een tweede temperatuursensor nodig om ook de temperatuur van het water te meten en te regelen. Als je dit goed doet beperkt dit de kans op een grote overschoot.

Adrie

Dat was inderdaad mijn idee. Het verwarmen van het water wordt gestuurd door de temperatuur van dat water en niet van het beslag. De ervaring zal snel genoeg leren hoe het beslag daarop reageert en dan kun je de boel goed regelen.

Albertus

Dat kan elektrisch heel goed. Blijft wel de vraag of een element van, pakweg 3 kW, in staat is om wort + watermantel, totaal toch wel 40-60 liter, in redelijke tijd van b.v. 60 naar 70 graden te brengen. Ik betwijfel het. Hierop voortbordurend zou je de watermantel ook direct met gas kunnen verwarmen, voldoende capaciteit maar het regelen is moeilijker.

Nadeel blijft bij deze constructie dat je gebruik zult moeten maken van een roerwerk of een ander middel om het wort in beweging te houden.

Omdat ik, net als Ko, de installatie nog moet bouwen volg ik deze topic met meer dan gewone aandacht.

Bert

Henielma

Citaat van: Albertus op 17-03-2008  19:17 uHierop voortbordurend zou je de watermantel ook direct met gas kunnen verwarmen, voldoende capaciteit maar het regelen is moeilijker.

Nadeel blijft bij deze constructie dat je gebruik zult moeten maken van een roerwerk of een ander middel om het wort in beweging te houden.

Omdat ik, net als Ko, de installatie nog moet bouwen volg ik deze topic met meer dan gewone aandacht.

Gas regelen is een stuk lastiger maar het kan zeker. Een roerwerk is toch niet zo moeilijk. Misschien dat het onderstaande topic je ook nog op ideeen kan brengen voor je te bouwen installatie.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5847.msg62451.html#msg62451

Adrie

Ach, Bert, als je dan toch iets meer geautomatiseerd wil, waarom dan geen HERMS? Je hebt gezien hoe mooi dat werkt.

Albertus

Inderdaad, gaande de discussie kwam ik ook tot die conclusie. Maar een mens wil nu eenmaal graag het wiel (sorry HERMS ;D) opnieuw uitvinden.

Je had me al overtuigd, maar een beetje twijfel versterkt de overtuiging.
(Met die hop ben ik ook al overstag, lees mijn pb maar).

Bert

Vergelijkbare Topics (7)

30371

Reacties: 8
Gelezen: 3359

18746

Reacties: 19
Gelezen: 15498

279

Gestart door Gast

Reacties: 4
Gelezen: 4973

39998

Reacties: 16
Gelezen: 2393

9280

Gestart door Joh

Reacties: 3
Gelezen: 5111

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.