Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Microscoop voor €49,99 in Aldi Nederland

Gestart door Bierke, 21-02-2008 18:27 u

Vorige topic - Volgende topic

Bierke

Beste medebrouwers,

Een tip voor de inwoners van Nederland of de Belgische grenszonebewoners!

In de Aldi (Nederland) staat vanaf woensdag 27 februari een microscoop in de aanbieding!
Op hun website (www.aldi.nl) kan je de volgende beschrijving terugvinden:

Microscoop  €49.99

• 40x tot 1024x vergroting
• digitaal camera-oculair met USB-aansluiting
• 2 oculairs, lightpen, pincet, etc.
• 10 objecthouders met opbergdoos, 4 preparaathouders,
  beeldbewerkingsoftware met opbergdoos
• stevige transportkoffer

Misschien een tip ??

Met vriendelijke brouwgroeten,
Bierke

Oscar

Volgens mij is dit een hele mooie aanbieding....is het overwegen waard voor de liefhebbers....

http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_09/BIG02.HTM    of  http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_09/BILD02K.JPG

Bierke

Bedankt voor de link naar de foto Oscar!
Inderdaad een mooie aanbieding!

Edgar

Ik heb zo'n ding eens in een opwelling gekocht. De kwaliteit, en vooral de compleetheid, valt schokkend mee. Het is allemaal een slagje kleiner dan een 'echte', en niet voor dagelijks gebruik, maar heel goed bruikbaar.

Jacques

Kun je de digitaal camera-oculair met USB-aansluiting ook gebruiken op een 'echte'?

Ik heb hier namelijk een oude echte microscoop staan die tot 1500x kan vergroten. Het zou leuk zijn om daar digitale plaatjes mee te maken.

Edgar

Ja en nee. Ik zal het morgen nog even testen (help me onthouden), volgens mij ging het wel. (Het zal wel afhangen van de lichtconus die uit het objectief komt, die moet enigszins overeenkomen qua diameter.)

goom

Wellicht een stomme vraag, wat is de meerwaarde van een microscoop voor het brouwen van bier op liefhebber/amateurnivo zoals ik doe?

Edgar

Niet zo veel. Het is leuk om een eventuele infectie te kunnen bevestigen en om cellen te tellen.

Oscar

...en wellicht om wilde gisten te bekijken....zie het als een zijspoor van je hobby...met een microbiologische inslag

Ronnie

Citaat van: Oscar op 22-02-2008  08:24 u...en wellicht om wilde gisten te bekijken....

Hoe ga je de wilde van getemde onderscheiden Oscar? Grootte? Een gistcel groeit, dacht ik, dus in bepaalde stadia even groot?

Oscar

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 22-02-2008  09:47 uHoe ga je de wilde van getemde onderscheiden Oscar?

Geen idee, ik denk zelfs dat ze er vrijwel het zelfde uitzien...

Edgar

Nou ja, als je aan 't lambieken bent kan je vrij zeker zijn dat 't een wilde gist is die je ziet. Daarvoor is 't wel aardig, om te zien wat er allemaal leeft in zo'n wild bier.

Oscar

Dat leek mij dus ook. Is een vergroting van 1024 voldoende om gistjes te bekijken ?

Edgar

Meer dan genoeg. De bacteriën in een wild bier zijn kleiner, maar kan je ook wel zien.

TonH

Let wel, deze microscopen zijn doorgaans iets anders dan profesionele microscopen. Het werken met een microscoop vergt overigens ook nog enige kennis van zaken. Denk aan het kleuren van objecten.

Mvgr .. Ton

Oscar

Citaat van: TonH op 22-02-2008  11:13 uLet wel, deze microscopen zijn doorgaans iets anders dan profesionele microscopen.

Lijkt me logisch voor die prijs...

Citaat van: TonH op 22-02-2008  11:13 uDenk aan het kleuren van objecten.

kopen we er een beetje kristal violet bij en wat methyleenblauw... ;)

Ellen en Jeroom

Edgar

Citaat van: Jacques op 21-02-2008  22:14 uKun je de digitaal camera-oculair met USB-aansluiting ook gebruiken op een 'echte'?

Ik heb hier namelijk een oude echte microscoop staan die tot 1500x kan vergroten. Het zou leuk zijn om daar digitale plaatjes mee te maken.

Ik heb dit nog even getest. Zoals ik al dacht, werkt dat niet zo goed. De USB camera is ontworpen voor de smalle lichtbundel die uit de kleine objectieven van de ALDI (Bresser) microscoop komen. Je krijgt dus maar een heel klein deel van het beeld van je gewone microscoop op je camera.

Daarbij is het beeld niet zo geweldig. Prima voor aanwijzen en om vragen te stellen, maar fraai is anders.

Nog iets: Een Bürker-Türk telkamer past niet helemaal lekker op de kruistafel van de microscoop. Het gaat wel, maar ook hier is het formaat er niet op berekend en moet je een beetje prutsen om het werkend te krijgen.

Al met al een heel leuke en heel complete microscoop voor relatief weinig geld. Persoonlijk zou ik voor ietsje meer geld een oude lab- of schoolscoop op Marktplaats opsnorren (een oude Yashima of Olympus of zo), vanwege de onverslaanbare kwaliteit. Maar voor af en toe eens kijken wat er in je bier gebeurt of hoe de conditie van je starter is, of zelfs om cellen te tellen is het prima.

wiwi

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 22-02-2008  09:47 uHoe ga je de wilde van getemde onderscheiden Oscar? Grootte? Een gistcel groeit, dacht ik, dus in bepaalde stadia even groot?

In mijn notities vond ik nog dit:

Om Bretta. te isoleren kan men ook 10 ug/ml cycloheximide aan de agar toevoegen daar Saccha. hierop niet zal groeien.
Cycloheximide :weetniet:.

Oscar

Wiwi, sorry maar ik begrijp vrij weinig van je bericht..of een correctie of en toelichting... ;)

wiwi

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 22-02-2008  09:47 uHoe ga je de wilde van getemde onderscheiden Oscar? Grootte? Een gistcel groeit, dacht ik, dus in bepaalde stadia even groot?

Mocht het iemand interesseren heb ik nog ergens (de bron kan ik desgewenst wel opzoeken) het volgende opgevist.
Men zou alvast Brettanomyces van de andere wilde gisten kunnen isoleren door ze te laten groeien op een agarplaat waarbij 10 mg/l cycloheximide aan de voedingsbodem is toegevoegd daar Saccharomyces hierop niet zullen groeien.
Ik weet echter niet wat Cycloheximide is.

Tsja,… dit tekstje ziet er inderdaad beter leesbaar uit.

Drents Hopbier

Citaat van: wiwi op 23-02-2008  20:49 uIk weet echter niet wat Cycloheximide is.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cycloheximide

Hopbier

Batavier

Kun je denk ik ook gewoon bij de Aldi vragen.
Daar gaat het hier toch over?  :pan:

RobinB

Gisteren gezien in het Aldi-krantje:
Hij is er weer!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.