Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwland RVS transportvat als gistvat

Gestart door Jay, 23-05-2007 20:39 u

Vorige topic - Volgende topic

Jay

Ik heb begin dit jaar twee mislukte brouwsels gehad, vermoedelijk door het gebruik van een te oude (en dus niet goed steriel te krijgen) plastic gistvat. Sindsdien vergist ik in een reserve vat dat ik nog had liggen en alles smaakt nu prima. Ik zou graag een wat permenentere oplossing hebben en zoek dus een niet-plastic gistvat van zo'n 30 l (maak meestal 20 l brouwsels). Op de Brouwland site viel mijn oog op inox transportvaten, met aftapkraan (handig!). Gebruikt iemand deze? Is de montage van een waterslot gemakkelijk te doen?

Brouwland quote:

``vat inox 30 l + kraan    017.662.8    € 122,60    
TRANSPORTVATEN INOX
Handige transport- en opslagvaten voor water, olie, azijn, wijn,... Kunnen ook als gistingsvat gebruikt worden (mits montage waterslot op deksel).

* Grote opening met hermetisch sluitend deksel.
* Volledig INOX met handvaten en aftapkraan.
* Speciaal gerolde en gelaste bodem zonder dode hoeken.''

Schaepekop

Plaats eens een link van deze vaten, kan ze niet vinden

Jay

Citaat van: Schaepekop op 23-05-2007  20:48 uPlaats eens een link van deze vaten, kan ze niet vinden
Zie hier.

EBC

Mislukte brouwsels hebben niks met plastic te maken. Je hoeft daar absoluut niet bang voor te zijn.

Het is waar, plastic vereist voorzichtigheid met de binnenkant. Nooit borstelen, niet gebruiken als opslagmedium, geen flessen in weken, en zo meer.
Maar glas is weer breekbaar, en lichtdoorlatend. Rvs is zwaar, etc.

Ik vind het veel geld voor een klein 30 liter vaatje. Daar kan je echt geen 20 liter in vergisten hoor, dan komt het zeker uit je waterslot.

www.speidel-behaelter.de. Zoek op Getränkefässer, die met het oranje deksel. Brouwland verkoopt ze niet meer, jammer, maar via de Speidel site zijn ze inclusief transport nog steeds flink goedkoper dan het inferieure merk (met het rode deksel) dat Brouwland momenteel verkoopt.
Ik gebruik ze al jaren en ik heb nooit geinfecteerd bier.

Jay

Bedankt voor de Duitslandtip.

Citaat van: EBC op 23-05-2007  21:05 uMislukte brouwsels hebben niks met plastic te maken. Je hoeft daar absoluut niet bang voor te zijn.
Met mislukt bedoelde ik geïnfecteerd.

EBC

Dat begrijp ik Jay, ik bedoel dat plastic op zich geen enkele reden is tot infectie. Als je maar goed voor je vat zorgt, zal het geen oorzaak zijn voor infecties.

Jay

Citaat van: EBC op 23-05-2007  21:15 uDat begrijp ik Jay, ik bedoel dat plastic op zich geen enkele reden is tot infectie. Als je maar goed voor je vat zorgt, zal het geen oorzaak zijn voor infecties.

OK. Ik heb de indruk dat ik vrij voorzichtig ben, maar dus niet genoeg. (Gebruik het vat inderdaad voor allerlei zaken, zoals het schoonmaken van flessen, dus wellicht is corrosie opgetreden door een overdosis chemipro oxi (te lange contacttijd wellicht)).
Overigens gebruik ik niet zo'n plastic vat met rode deksel, maar de Brewferm variant. Is die misschien van superinferieure kwaliteit?

EBC

Een gistvat heet niet voor niets gistvat. Anders zou het wel vanallesvat heten. Gebruik het alleen om in te vergisten. Het is geen schoonmaakemmer!

Chemipro Oxi zou ik niet gebruiken in mijn gistvat. Caustic wel, dat lost gistaankoeksels beter op en laat veel minder waas na. Gewoon weken met eenpaar liter en je vat steeds ronddraaien. Helemaal vol is niet nodig. En NIET borstelen, hooguit wrijven met je hand - in een rubber handschoen uiteraard-.

Jouw vat is prima om mee te beginnen, maar als je het virus te pakken hebt, dan kan ik je een Speidel aanbevelen. Beter is er in plastic niet. Neem hem (tenminste) twee keer groter dan je brouwsel in liters.

Caspar

Citaat van: Jay op 23-05-2007  21:19 uOverigens gebruik ik niet zo'n plastic vat met rode deksel, maar de Brewferm variant. Is die misschien van superinferieure kwaliteit?

Dat kraantje wordt vele malen als infectie bron aangehaald op het forum. Ik gebruik al 3 jaar de "emmer 35 l wit plastic +deksel +handvatenvan" van Brouwland (eur 20,07). Nog nooit een infectie gehad en ik reinig altijd mijn flesjes erin met Chempro Caustic voor het bottelen, zo is het vat meteen steriel.

Een gaatje voor het waterslot heb ik er zelf in gesneden. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ie begint te slijten (loslatend plastic), volgend jaar ga ik dan ook een nieuwe bestellen denk ik :duimop:.

Groet Caspar

Vergelijkbare Topics (7)

18788

Reacties: 2
Gelezen: 2642

27647

Reacties: 38
Gelezen: 18877

35918

Reacties: 9
Gelezen: 3364

1198

Gestart door BuBS

Reacties: 11
Gelezen: 7022

26167

Reacties: 6
Gelezen: 5780

17

Reacties: 6
Gelezen: 11717

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.