Wiskundig verband tussen walsdiameter/breedte en pk/kW van een motor?

Gestart door Bierke, 15-10-2006 21:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Bierke

Beste medebrouwers,

Ben vandaag een beetje aan het schuren geweest aan mijn roeste tweedehands haverpletter.
De walsen wat proper geschuurd en ze mogen er wezen! Nog heel wat schuur en kuiswerk!!
'k Zal bovendien ook nog een geschikte motor moeten zoeken! En daarover gaat het nu...

Ik vraag me af of er een wiskundig verband bestaat tussen de walsdiameter/breedte en pk/kW van een motor. Met andere woorden bestaat er een soort 'formule' met Nm of zo en de diameter zodat ik de meest geschikte motor kan vinden? :leren:

Ik overweeg om de zwaarste motor (3 pK) op lichtnet te kopen, aanpassing van de meterkast op 400V zal net iets te veel  :echtboos:kosten. Er is wel een vliegwiel (diameter 60 cm) aanwezeig verbonden met een van de twee rollen. Dus er zal zeker met riemen moeten gewerkt worden. De diameter van de 'poelie' aan de motor kan ik nog kiezen.

Welke dynamische wiskundige bollebozen weten hier raad mee?
Ben weer heel benieuwd!! :hoera:

Met vriendelijke brouwgroeten, :dansen:
Bierke

Oscar

Wiskundig kan ik je niet helpen..echter hoorde ik laatst dat je ongeveer 150 toeren (omwentelingen per minuut) met hebben voor en walsenmolen..ik zoek ook nog een degelijke motor....

Groeten en gezondheid
Oscar

PietO

Oscar,

kijk eens op Marktplaats en zoek naar vleesmolen / gehaktmolen. Ik doe het met zo'n molen (150W). Daar vindt je veelal molens van 250W - 600W. Piet

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 15-10-2006  23:16 uWiskundig kan ik je niet helpen..echter hoorde ik laatst dat je ongeveer 150 toeren (omwentelingen per minuut) met hebben voor en walsenmolen

Wat ik lees (Technologie Brauer und Mälzer) voor een twee-walsmolen:
- diameter minimaal 250 mm., vanwege de hoek waaronder de korrels "gepakt" worden;
- draaisnelheid ca. 400 O/min.;
- walsafstand 1.3-1.5 mm  (grof schroot) 0.3-0.6 mm (fijnschroot);
- een wals vast gelagerd, de andere aangedreven;
- motor 2.3-2.5 kW.

Hopbier

EtP

Citaat van: Drents Hopbier op 16-10-2006  14:36 uWat ik lees (Technologie Brauer und Mälzer) voor een twee-walsmolen:
- diameter minimaal 250 mm., vanwege de hoek waaronder de korrels "gepakt" worden;
- draaisnelheid ca. 400 O/min.;
- walsafstand 1.3-1.5 mm  (grof schroot) 0.3-0.6 mm (fijnschroot);
- een wals vast gelagerd, de andere aangedreven;
- motor 2.3-2.5 kW.

Hopbier
???
Wat ik lees van het motorvermogen in dat boek is 2.3-2.5 kW/t h.
dit wil zeggen dat als een ton wilt vermalen je er een uur over doet.
Als je minder snel wilt schroten kun je ook een mindere sterke motor hebben.
Wat het vermogen van de motor moet zijn ligt aan hoeveel je moutmolen kan schroten per uur.

MvG Edwin

Bierke

Beste medebrouwers,

Ik denk dat ik de zwaarste motor op lichtnet ga aanschaffen.

Ondertussen is er een bijkomend probleem opgedoken :echtboos:: de assen van de rollen zijn nog geen zelfsmerende koperen bussen maar een soort systeem waarbij je aan de assen vet in een van een deksel voorzien 'doosjes' moet doen om de assen te smeren. Eén van die assen blijkt te lekken als je een tijdje aan de walsen draait.
Is dit te verhelpen of zijn de assen dan zodaning versleten dat herstel onmogelijk is?
Ik denk dat ik es ten rade zal gaan bij iemand die landbouwmachines herstelt.
'k Hou jullie op de hoogte. UIteraard zijn alle tips welkom!!

Met vriendelijke brouwgroeten, :hoera:
Bierke

loe

CiteerEén van die assen blijkt te lekken als je een tijdje aan de walsen draait.
Is dit te verhelpen of zijn de assen dan zodaning versleten dat herstel onmogelijk is?

Bierke.
De trechter die het schrootsel opvangt kan je best niet buiten de rollen laten komen om problemen zoals het lekken van de bussen te ontlopen.
Ook doe je er best aan de vultrechter te verkleinen zodanig dat je niet te veel mout in een maal op de walsen laat vallen.
Heeft jou pletter een aanhaler voor het graan? Dan moet je volgens de man waar ik de mijne gekocht heb zeer precies omgaan met het instellen van de invoer opening.
Ervaring is volgens mij handig. Dus testen maar.
  Veel succes
  vriendelijke groenten
   LOE

Drents Hopbier

Citaat van: EtP op 20-10-2006  21:16 uWat ik lees van het motorvermogen in dat boek is 2.3-2.5 kW/t h.
Klopt t.h was ik vergeten te vermelden.

Hopbier

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.