Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Welk schoonmaakmiddel voor ketel

Gestart door HS65, 01-06-2022 09:45 u

Vorige topic - Volgende topic

HS65

Hoi

Bij de start van het brouwen vul ik de braumeister 20l met heet water en spoel ik het een minuut of 5 door. Dan tap ik het water af en vul het opnieuw met de gewenste hoeveelheid om te brouwen. Ik start dus niet met een schoonmaakmiddel. Is dat ok of toch niet zo handig?

Na het brouwen maak ik de ketel eerst op het oog schoon. Daarna vul ik het met 10l heet water (55-60 graden). Nu is mijn 2e vraag: welk middel kun je dan het beste gebruiken voor de finale schoonmaak?

Enzybrew 10
Chemipro san
Vaatwasblokje
Iets anders

Theo Mol

Als je de ketel na gebruik schoonmaakt, hoef je voor het brouwen niet veel te doen. Even kijken of er hij inderdaad schoon is en misschien een doekje erdoor. Omdat je gaat maischen en koken hoef je de ketel niet te ontsmetten.

Na het brouwen maak je de ketel "huishoudschoon", dus vlekken, kafjes, andere resten en aanslag verwijderen. Dat is vooral wassen, meer geweld dan een groen sponsje heb ik nooit nodig gehad.

Ik vind het makkelijk om de ketel eerst uit te spoelen met lauw water en dan met 60
*ik gebruik blokjes zonder spoelmiddel of andere fratsen, mijn partner pikt er soms eentje als de "echte" blokjes op zijn

HS65

Klinkt heel goed. Gewoon vaatwaspoeder/ blokjes zonder glansmiddel.

kubock

Voor mijn RVS ketel gebruik ik verdunde schoonmaakazijn in combinatie met een vezeldoekje. Dat werkt goed tegen aangekoekt vuil en als ik de ketel laat luchten, vervliegt de geur voorzover aanwezig binnen een dag of 2.

Jacques

Een brouwketel hoort huishoudelijk schoon te zijn...
Je hoeft een brouwketel absoluut niet te desinfecteren, de mout die je stort is ook niet steriel...

En het is ook niet nodig een brouwketel te reinigen vlak voor het brouwen. Wel is het belangrijk de ketel goed te reinigen na gebruik. Als je dat goed doet kan er niets groeien in de ketel.

Eriks

Afwasmiddel over hier, werkt prima meer is niet nodig

jhazenberg

Ik gebruik een vaatwas tablet en laat de ketel een tijdje rondpompen.
Wel merk ik dat ik na het brouwen een aanslag heb op het gedeelte van de bodem waar het verwarming element zit. Dat haal ik er na het brouwen vanaf met een schuursponsje

Jacques

Citaat van: jhazenberg op 02-06-2022  18:09 uWel merk ik dat ik na het brouwen een aanslag heb op het gedeelte van de bodem waar het verwarming element zit.

Een aanslag is niet huishoudelijk schoon. Dat hoor je inderdaad te verwijderen.

Brouwerij KOR

Ik gebruik zelf regelmatig Enzybrew, deze voorkomt bruine aanslag.

Vergelijkbare Topics (7)

44887

Reacties: 0
Gelezen: 259

34530

Reacties: 3
Gelezen: 2327

31580

Reacties: 9
Gelezen: 2117

21364

Reacties: 27
Gelezen: 10469

3114

Reacties: 27
Gelezen: 11623

38281

Reacties: 7
Gelezen: 1676

26440

Gestart door seed7

Reacties: 6
Gelezen: 2387

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.