Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koelspiraal met warm/koud water ipv klimaatkast

Gestart door hb-lot, 23-01-2022 11:55 u

Vorige topic - Volgende topic

hb-lot

Dit is een beetje een spin of van het draadje "Vragen zelfbouw klimaatkast", ik had dit deels al daarin gepost, maar dat is een van de berichten die verloren is gegaan bij de verhuizing.

Ik heb een soortgelijk probleem als de oorspronkelijke auteur van dat draadje, ruimtegebrek. Ik woon in de stad en heb gewoonweg niet de ruimte voor grote installaties en/of veel opslag. Hierdoor ook bijv. nog geen schrootmolen aangeschaft maar altijd geschroot besteld.

Nu was mijn idee om ruimte te besparen ipv een klimaatkast te bouwen, het deksel met koelspiraal voor mijn Brew Monk gistvat aan te schaffen en middels een elektrische kleppen hier warm dan wel koud kraanwater doorheen te laten lopen. Enige probleem dat ik voorzie is dat het lastig zou worden ondergistende gisten te gebruiken omdat koud kraanwater ong. 10-15 graden is, maar deze heb ik tot nu toe toch nog niet gebruikt en vind het ook wel prima dat zo te laten.

Voorziet er iemand nog problemen die ik over het hoofd zie? Is er een reden dat deze oplossing niet vaker gebruikt is?

Zie:
https://nl.aliexpress.com/item/4000067341651.html
https://brouwland.com/en/lids/10578-brew-monk-spiral-cooler-for-fermenter-30-l.html

CeesM

Ik heb ook een koelsysteem met een spiraal waar koud water door gaat. Het water koel ik naar 4-6 ºC in een camping koelbox en bij koeling wordt het geschakeld middels een STC-1000 dat een vijverpompje het koude water door laat pompen.
Vraagt het om warmte, dan schakelt het om naar de verwarmingsriem dat om mijn vat zit.

PDGRRR

Citaat van: hb-lot op 23-01-2022  11:55 uVoorziet er iemand nog problemen die ik over het hoofd zie? Is er een reden dat deze oplossing niet vaker gebruikt is?

Ik denk dat de setup van CeesM de meest logische is: koelen met water/vloeistof door spiraal in het vat en verwarmen met verwarminsmat/-lint tegen het vat. Als je kraanwater zou gebruiken wordt je installatie een stuk compacter dan de setup van CeesM omdat je geen koeler gebruikt. Je zit dan wel met aan- en afvoer van dat kraanwater en je kunt geen ondergisters vergisten.

Wildor

Als ruimtebesparend het doel is, dan zou je toch denken dat met een eenvoudig tafelmodel koelkast, inkbird en warmtebron minder ruimte inneemt dan een hete installatie met toeters, bellen en beperkingen/restricties met koelspiralen, water aan/afvoer etc. Je kunt dan weliswaar geen volwaardig CCT kwijt, maar er is voldoende keuze vergistingsvaten wat prima resultaten geeft.

Keep it simple als je klein behuisd bent, of ga direct voor een SS Brewtech met glycol chiller als je de installatie lieven als 'meubelstuk' in het zicht wilt hebben. De Brewmonk 30L pas met blowoff net in een tafelmodel koelkast. (max. hoogte 72cm)

Wildor

hb-lot

Ik heb eens zitten meten, en zou wel een tafelmodel, of misschien zelfs een 102 cm inbouw (maar dan niet ingebouwd) koelkast kwijt kunnen onder de trap. Ik zie alleen nergens binnenmaten van koelkasten staan.

Hoe doen anderen dat? Is hier een soort vuistregel voor? Database met deze data?

Of staat iedereen gewoon met een meetlint bij de lokale witgoed boer?

Josss

Citaat van: hb-lot op 31-01-2022  17:57 uIk heb eens zitten meten, en zou wel een tafelmodel, of misschien zelfs een 102 cm inbouw (maar dan niet ingebouwd) koelkast kwijt kunnen onder de trap. Ik zie alleen nergens binnenmaten van koelkasten staan.

Hoe doen anderen dat? Is hier een soort vuistregel voor? Database met deze data?

Ja, en dan weer vergeten hoeveel het is, oudere modellen zullen meer ruimte hebben dan een nieuwere. De isolatie wordt steeds dikker.

Jos

PDGRRR

Citaat van: hb-lot op 31-01-2022  17:57 uIk heb eens zitten meten, en zou wel een tafelmodel, of misschien zelfs een 102cm inbouw (maar dan niet ingebouwd) koelkast kwijt kunnen onder de trap. Ik zie alleen nergens binnenmaten van koelkasten staan.

[...]

Voor ik de mijne (via Marktplaats) aangeschaft heb ben ik eerst gaan Googlen op het merk & typenummer, dan kom je bij enigszins nieuwe modellen vaak wel een brochure en/of handleiding tegen waar de maten in staan. Mocht dat dat geen resultaat geven, dan kan je altijd de verkoper een berichtje sturen met de vraag of hij/zij de binnenmaten even op zou willen meten.

Ik heb nu een inbouw-model met een hoogte van 102 cm buitenmaat / 92 cm binnenmaat (Bosch KIR20A60). Daarbij zit wel de thermostaat in het plafond waardoor je bijna 5 cm verliest. En vergeet de "bult" op de bodem niet waar de compressor et cetera zit.

CiteerHoe doen anderen dat? Is hier een soort vuistregel voor? Database met deze data?

Ik denk dat als je 10 cm van de buitenmaat afhaalt je redelijk in de buurt komt van de binnenmaat.

Marktplaats links voor Bosch inbouw 102 cm hoog:

KIR20A50 (zal vrijwel identiek zijn aan de mijne, zie thermostaat tegen plafond)
KIR20V60 (op het oog qua indeling hetzelfde als de mijne, alleen zit hier de thermostaat aan de zijkant)

Josss

Citaat van: PDGRRR op 31-01-2022  20:48 uIk denk dat als je 10 cm van de buitenmaat afhaalt je redelijk in de buurt komt van de binnenmaat.

Het gaat om de maat vanaf de bult, een gistvat zal hier niet voor passen. Je kan ook eens een keukenshowroom inlopen en het opmeten.

Jos

PDGRRR

Citaat van: Jos19669 op 31-01-2022  21:13 uHet gaat om de maat vanaf de bult, een gistvat zal hier niet voor passen.

Goed punt. Maar als je een CCT hebt zou je de achterste poot kunnen inkorten en de 2 voorpoten zo veel mogelijk uitschuiven, dan zou het wellicht kunnen passen. Volgens de site van Unibrew is de Brewmonk 30 incl. waterslot met poten ingeschoven 69,5 cm hoog. Als die bult dan niet hoger is dan 20 cm zou dat net moeten passen met 92 cm (en géén thermostaat tegen het plafond).

hb-lot

Lekker dan. De hierboven genoemde koelkast op marktplaats gevonden, dicht bij huis. Prijs afgesproken en zou hem deze week ophalen krijg ik net een bericht dat hij aan iemand anders verkocht is.

Echt onbegrijpelijk hoe je zo zaken kan doen.

Davester

Mooie setting zo, dat ga ik ook eens doen, ik heb ook zo'n gistvat met spiraal.
Demonteer je na elke vergisting het spiraal om deze goed te reinigen?

Citaat van: CeesM op 23-01-2022  15:47 uIk heb ook een koelsysteem met een spiraal waar koud water door gaat. Het water koel ik naar 4-6 ºC in een camping koelbox en bij koeling wordt het geschakeld middels een STC-1000 dat een vijverpompje het koude water door laat pompen.
Vraagt het om warmte, dan schakelt het om naar de verwarmingsriem dat om mijn vat zit.

hb-lot

Het is gelukt.

Dezelfde koelkast kunnen vinden van iemand die wel normaal zaken wil doen en eergisteren opgehaald. Moest wel op z'n zij vervoerd worden, dus staat nog even een paar uurtjes voordat ik zeker weet dat hij het ook echt doet (gaan we van uit). Ondertussen ook een inkbird en verwarmingskabel besteld bij brouwmeester.shop. Verwarmingskabel uiteinde leek wat dik om door het condensatie gat te gaan, maar zag ook op de foto's dat de thermostaat met schroeven vastzit, dus plan A is om de kabel daarvan los te koppelen, door te voeren en dan weer te solderen.

hb-lot

Hij is af, nu nog een iSpindel en dan moeten we hem maar gaan testen :-)

Omdat bij de KIR20V60 de compressor in een hoek zit en niet langs de gehele achterwand, kan mijn Brew Monk gistvat zelfs op de bodem staan als ik hem in de andere hoek manoeuvreer. Dan kan ik zelfs de bovenste plank er nog in doen, al moet ik dan wel het (cilinder) waterslot vervangen door iets kleiners. Slang en flesje water oid.

Alternatieve opstelling zou zijn om juist de onderste glasplaat er in te laten en dan is natuurlijk weer de ruimte daaronder beschikbaar. Volgens mij past het cilinder waterslot dan ook nog gewoon.

Al zou ik nu ook weer niet weten wat ik tijdens het vergisten naast het jongbier nog in de kast zou moeten bewaren.

Alle kabels lopen gewoon via het condens gat. Hopelijk levert dit geen problemen op tijdens het koelen.

Mooi dat het zo gelukt is, al betekent dit wel dat mijn capaciteit wel beperkt zal blijven tot 25L (tot nu toe nooit gehaald overigens), omdat het vat wel een trap op en af getild moet worden.

hb-lot

Misschien nuttig voor anderen die dit nog willen doen. De "prop" op het eind van de warmte kabel paste niet door het condens gat, dus ik heb de prop open gesneden en de kabel gestript vanaf net onder de prop. Daarna alles netjes afgewerkt met krimpkous.

Een lengte dubbel als nodig en dan terug gevouwen, een maatje groter daar weer overheen en hetzelfde mee gedaan. Tenslotte nog een laatste die om de buitenste mantel paste om het af te werken.

alstro

Citaat van: hb-lot op 28-02-2022  15:24 uMisschien nuttig voor anderen die dit nog willen doen. De "prop" op het eind van de warmte kabel paste niet door het condens gat, dus ik heb de prop open gesneden en de kabel gestript vanaf net onder de prop. Daarna alles netjes afgewerkt met krimpkous.

Een lengte dubbel als nodig en dan terug gevouwen, een maatje groter daar weer overheen en hetzelfde mee gedaan. Tenslotte nog een laatste die om de buitenste mantel paste om het af te werken.

Heb je wat foto's Ik had zelf nog kleine koelkast staan, heb ik ook omgebouwd maar mijn 15 ltr vergistingston past er niet in die in gebruik voor hoofdvergisting. De glazenflessen die ik voor navergisting gebruikt passen gelukkig wel. Dus rustig zoeken naar grotere koelkast :-)
Nu nog tijd vinden om het op juiste moment aan mijn vrouw te vertellen dat we nog grotere koelkast in bijkeuken krijgen :-)

hb-lot

Bedoel je van de kast, of juist het aanpassen van de kabel?

2100.jpg

Hier staat hij op de bodem, met uitgeschoven poten. Bij ingeschoven poten kan hij er in met de glasplaat op de onderste positie. Dit is een 30L vat, dus dat gewicht moet makkelijk kunnen.

Foto's van het afwerken van de kabel/verwijderen prop heb ik niet, maar kan ik wel verduidelijken als nodig.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.