Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Maximaal aantal gistingsvaten in klimaatkast

Gestart door JessyH, 29-01-2021 14:45 u

Vorige topic - Volgende topic

JessyH

Beste medebrouwers,

Om mijn grondstofkennis (puur met betrekking tot verschillende gisten) te verbreden, ben ik op zoek naar een manier om optimaal gebruik te maken van mijn vergistingskast(en). Tot op heden ben ik nog niet op dat ene geniale idee gekomen, dus vandaar mijn roep om hulp. Wellicht heeft een van jullie de gouden tip.

De bedoeling is om zoveel als mogelijk (kleine) vergistingsvaten kwijt te kunnen in één vergistingskast. Nou heb ik wel toevallig twee vergistingskasten tot mijn beschikking, maar mijn grote voorkeur heeft het om het vergisten te beperken tot één kast. De keuze welke kast is in deze vrij. (De andere kast dient dan bijvoorbeeld voor de hergisting op fles of het vergisten van grotere brouwsels.)

Ik wil telkens één brouwsel maken welke ik met verschillende gisten wil laten vergisten. Dit zullen dan zowel korrel-, vloeibare en opgekweekte gisten zijn. Hiermee wil ik verschillen in de gisten waarnemen op allerlei vlakken (vergistingsduur, hevigheid, flocculatie, smaakontwikkeling, enz.). Ik wil tijdens het vergisten niet overhevelen, dus met mandflessen hoeft geen rekening gehouden te worden.

Overige informatie:
Mijn brouwinstallatie heeft een capaciteit van 20L (Brouwsels wil ik bijvoorbeeld opsplitsen in 3x ± 6,7L of 4x 5L of 5x 4L enz.)
Vrije ruimte vergistingskast 1 (hoogte x breedte x diepte): 87 x 48 x 38 cm
Vrije ruimte vergistingskast 2 (hoogte x breedte x diepte): 92 x 48 x 40 cm

Wie kan met mij meedenken om tot de optimale manier of best passende gistingsvaten te komen om dit te doen?

Groetjes,

JessyH

PS tips en andere ideeën zijn uiteraard altijd welkom.

Luie Donder

Tsjaa, je zal zelf toch even moeten passen en meten? Als je ruimte opdeelt in 4 stukken (1 plank in het midden met 2 vaten? en 2 onderin? dan kun je zien hoe breed en hoog de gistingsvaten mogen zijn (inc waterslot). Vervolgens ga je bij alle brouwwinkels kijken of er vaten zijn die voldoen?

Ik heb zelf 1 hogere klimaatkoelkast en kan daarin 2 vaten boven elkaar kwijt (maar dat doe ik eigenlijk zelden).

Snelbier

Probleem wordt om de afzonderlijke gistvaten op juiste temperatuur te houden.
Met verschillende bieren en/of gisten in 1 kast kan de temperatuur per vat behoorlijk verschillen, is géén gecontroleerde vergisting.
Er loopt een recent draadje op het forum van iemand die het heeft geprobeerd, maar resultaat viel vies tegen..
Simpelste oplossing is 1 kast voor 1 bier..
====================
Extra kast voor hergisting: ZONDE.. Daar moet dat extra bier in vergisten  >:D
Hergisting doe ik in de woonkamer, constant 18-21'C. Tot 9 kratjes achter de bank.  Gordijntje erover tegen licht en uitzicht.. Plant erop, vrouwtje ook blij.
Proost,  Snelbier

Natlip

Plant erop vrouw ook blij😂😂😂

Sorry...on-topic.

beun

Ik gebruik zowel 1 tafelmodel koelkast en2x 600 liter horeca koelkast als vergistingskast. In de laatst genoemde plaats ik 3 stuks 30 liter vat of 2x100 liter vat (Speidel rechthoekig kunststof vat) of 1x cct ss brewtech van 60 liter en 1 een 1x 30 liter vat. Dus minimaal 90 liter en max. 200 liter
200 gebeurt in de praktijk nooit maar het past wel.

Ik brouw vaak 90 liter verdeeld over 3 batches dus met de temperatuur heb ik geen probleem. De meeste gisten zitten toch in dezelfde range.

groet stefan

Jacques

Citaat van: Snelbier op 29-01-2021  15:30 u...
====================
Hergisting doe ik in de woonkamer, constant 18-21'C. Tot 9 kratjes achter de bank.  Gordijntje erover tegen licht en uitzicht.. Plant erop, vrouwtje ook blij.
Proost,  Snelbier

Als je de ruimte hebt is een "warme kamer" ideaal. Dat kan een oude koelkast zijn die niet meer werkt. De koeling heb je namelijk niet nodig. Een verwarmingskabel en een eenvoudige STC-1000 of Inkbird volstaat.

jazon1963

Citaat van: Snelbier op 29-01-2021  15:30 uSimpelste oplossing is 1 kast voor 1 bier..
====================
Proost,  Snelbier

Hoe simpel kan het zijn...!!

Juindorper

Citaat van: Snelbier op 29-01-2021  15:30 uProbleem wordt om de afzonderlijke gistvaten op juiste temperatuur te houden.
Met verschillende bieren en/of gisten in 1 kast kan de temperatuur per vat behoorlijk verschillen, is géén gecontroleerde vergisting.
Er loopt een recent draadje op het forum van iemand die het heeft geprobeerd, maar resultaat viel vies tegen..
Simpelste oplossing is 1 kast voor 1 bier.
Klopt. Alleen het vat waar de temperatuursensor op zit wordt gecontroleerd vergist
De temperatuur in de andere vaten is afhankelijk van het vergistingsverloop van vat waar je de temperatuur van meet.

Vergelijkbare Topics (7)

44329

Reacties: 2
Gelezen: 471

39883

Reacties: 1
Gelezen: 1046

35419

Gestart door Huibie

Reacties: 46
Gelezen: 11197

42461

Reacties: 19
Gelezen: 2109

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.