Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Warmteplaatje klimaatkast

Gestart door BrouwerNelis, 03-12-2020 00:45 u

Vorige topic - Volgende topic

BrouwerNelis

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier dus als ik dit op de verkeerde plaats post of zo dan hoor ik het graag   :)

Ik heb een vraagje over mijn HeatPad van Mangrove Jack's die ik heb aangeschaft voor de klimaatkast die we recentelijk hebben gemaakt. Ik kan mij herinneren dat ze in de brouw winkel vertelde dat je de gist ketel hier niet rechtstreeks op moet zetten maar ergens los in de kast moet plaatsen, echter lees ik in de handleiding dat de ketel er juist wel op moet staan voor de verwarming. Kunnen jullie mij vertellen wat wijsheid is?

Nu staat de ketel los van het plaatje en ik merk dat het plaatje moeite heeft de ketel weer bij te warmen als hij een graad onder de gewenste temperatuur zakt (gebruik de Inkbird ITC-308 als Temperatuurregelaar)

Heyudude

Wat ik wel zie is dat de gistvaten er gewoon op staan, maar als het advies in de handleiding dat afraad zou ik het niet doen. Het gewicht van 20-30 liter bier kan die dan niet aan vermoed ik.

Niet alle wat warmte elementen kun je verticaal plaatsen, kijk eens of dat wel mag? Anders een voetje maken voor je gistvat in de plank gaten (groot genoeg) en daaronder de warmteplaat.

Hopfenfox

Productinformatie:

Mangrove Jacks Heatpad zorgt voor een lage constante warmte waar nodig tijdens de gisting. Dit elektrisch bediende 25w warmtekussen is niet duur om te gebruiken en meet 31,5 x 31,5 cm en past op een gistingsbak van 33 liter en kan worden gebruikt met bier, cider, wijn, mede en destillaatwasbeurten. De slanke diepte maakt het ideaal voor montage in een koelkast of fermentatiekamer.

Controleer de temperatuur door deze warmtekussen op de Mangrove Jacks Dual-temperatuurregelaar te bevestigen, zodat u de temperatuur van de gisting nauwkeurig kunt regelen en ook kunt gebruiken met een koelbron zoals een koelkast of koelspiraal om de temperatuur te verhogen. optie om de gisting ook te koelen.

Toch ook best gek. Ik heb zelf bijvoorbeeld 10 liter in een 30L vat zitten, als ik dit er op zou leggen verwarm ik vooral de lucht en die blijft bovenin hangen.

Hopfenfox

Uit de handleiding:

INSTRUCTIONS FOR USE
1. Remove all packaging before use.
2. Place the Heat Pad on a flat, solid, stable, heat resistant surface. Do not use on soft surface (eg
carpeted floor). Make sure it is kept away from the edge of the counter to avoid any accidents.
3. Measuring 31.5 x 31.5 cm (12.5 x 12.5 in) the Heat Pad is designed to be used under a 24 - 28 L
(6.3-7.4 US Gal) fermentation bucket or barrel.
4. Don't use in the first 24 hours of fermentation.
5. Plug the Heat Pad into a local outlet.
6. The Heat Pad will keep your brew warm with constant, steady heat.
7. Place the container onto the Heat Pad.

Gewoon er onder dus. Wel zo logisch.

GvB84

Ik gebruik dit plaatje al een jaar. Ik zet mijn vat er gewoon op.
Dat is ook de bedoeling. Het plaatje verwarmt dan de inhoud van het vat i.p.v. de lucht in je kast.

André de Laat

Citaat van: GvB84 op 03-12-2020  08:58 uIk gebruik dit plaatje al een jaar. Ik zet mijn vat er gewoon op.
Dat is ook de bedoeling. Het plaatje verwarmt dan de inhoud van het vat i.p.v. de lucht in je kast.
Dus onbruikbaar voor een conisch vat. Die staat op pootjes.

Jeroen76

Van harte welkom!

Ben wel benieuwd in welk klein plaatsje je in  zuid oost Brabant woont. ;)

Gr. Jeroen

GvB84

Citaat van: André de Laat op 03-12-2020  09:18 uDus onbruikbaar voor een conisch vat. Die staat op pootjes.

Klopt. Ik heb een plastic vat. Als je een CCT hebt kun je beter op een andere manier verwarmen.

BrouwerNelis

Citaat van: Jeroen76 op 03-12-2020  09:25 uVan harte welkom!

Ben wel benieuwd in welk klein plaatsje je in  zuid oost Brabant woont. ;)

Gr. Jeroen

Soerendonk, heb wel onze spullen bij jullie in Beek en Donk gehaald ;)

BrouwerNelis

Citaat van: Heyudude op 03-12-2020  07:06 uWat ik wel zie is dat de gistvaten er gewoon op staan, maar als het advies in de handleiding dat afraad zou ik het niet doen. Het gewicht van 20-30 liter bier kan die dan niet aan vermoed ik.

Niet alle wat warmte elementen kun je verticaal plaatsen, kijk eens of dat wel mag? Anders een voetje maken voor je gistvat in de plank gaten (groot genoeg) en daaronder de warmteplaat.

In de handleiding staat juist van wel alleen de man in de winkel zei van niet. Ik heb ongv. 40 L wort, te zwaar misschien? Gebruik wel gewoon een plastic gistingsvat zonder pootjes.

Heyudude

Er staat  designed for 25-28 liter... dus 40 is 40% meer gewicht. Misschien dat een ervaren gebruiker je kan adviseren.

GvB84

Heb je het vierkante kunststof verwarmingsplaatje of het kussentje?

Ik heb het vierkante kunststof verwarmingsplaatje. Ik weet alleen niet of er 40 liter op kan. Ik brouw max. 25 liter.

BrouwerNelis

Citaat van: GvB84 op 03-12-2020  10:04 uHeb je het vierkante kunststof verwarmingsplaatje of het kussentje?

Ik heb het vierkante kunststof verwarmingsplaatje. Ik weet alleen niet of er 40 liter op kan. Ik brouw max. 25 liter.

Ik heb het plaatje, denk dat het gewicht dan het probleem is. Zal het dan zo maken dat hij er zo dicht mogelijk op zit maar het vat niet rust op het plaatje zelf. Bedank voor jullie tips!

Jeroen76

Citaat van: BrouwerNelis op 03-12-2020  09:42 uSoerendonk, heb wel onze spullen bij jullie in Beek en Donk gehaald ;)
Soerendonk... Dat is bijna Limburg ;)

Gr. Jeroen

BrouwerNelis

Citaat van: Jeroen76 op 03-12-2020  14:22 uSoerendonk... Dat is bijna Limburg ;)

Gr. Jeroen

Niet schelden he! Bijna is het zelfde als helemaal niet ;) Plus ik ben een geboren en getogen Leendenaar dus dat is nog wat verder van de grens.

André de Laat

Citaat van: Jeroen76 op 03-12-2020  14:22 uSoerendonk... Dat is bijna Limburg ;)
Gr. Jeroen

Doe de Limburgers dat niet aan...

Jeroen76

Oei oei oei wat heb ik gezegd ;)

Bijna België en dat is altijd prima toch?

Gr. Jeroen

BrouwerNelis

Citaat van: Jeroen76 op 04-12-2020  18:46 uOei oei oei wat heb ik gezegd ;)

Bijna België en dat is altijd prima toch?

Gr. Jeroen

Zeker Abdij en Brouwerij Achel ligt op een steenworp afstand.

Takkie83

Citaat van: BrouwerNelis op 03-12-2020  10:35 uIk heb het plaatje, denk dat het gewicht dan het probleem is. Zal het dan zo maken dat hij er zo dicht mogelijk op zit maar het vat niet rust op het plaatje zelf. Bedank voor jullie tips!

Ik heb ook zo'n verwarmingsplaatje en die werkt prima in de deur van m'n gistkast. Je wilt dat het plaatje de omgevingstemperatuur en daarmee het hele gistvat verwarmt, niet alleen de bodem. Je koelkast doet dat toch ook niet? Gewoon je Inkbird op een halve graad afwijking laten koelen danwel verwarmen en desnoods de stand van je koelkast terugschroeven als het koelen te hard gaat waardoor je plaatje weer moet ingrijpen. Als je de sensor van je Inkbird een beetje isoleert komt het helemaal goed  :biersmile:

Opaslof

Citaat van: BrouwerNelis op 04-12-2020  23:51 uZeker Abdij en Brouwerij Achel ligt op een steenworp afstand.
Daar kwam ik vroeger ook geregeld lekkere biertjes halen. Ik kom oorspronkelijk uit Valkenswaard. Groetjes, Niels

Vergelijkbare Topics (7)

31071

Gestart door Troj

Reacties: 15
Gelezen: 4345

17822

Gestart door jtdaling

Reacties: 24
Gelezen: 18843

44266

Reacties: 6
Gelezen: 723

32664

Reacties: 145
Gelezen: 32228

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.