Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Alweer een gistkast

Gestart door BritneysBeers, 09-04-2020 13:51 u

Vorige topic - Volgende topic

BritneysBeers

Beste brouwkamaraden,

Het werd toch maar eens hoog tijd voor mij om ook een gistkast te bouwen.
Onlangs heb ik dus door de lange verhalen over gist kasten op dit forum gelezen.
Nu denk ik dat ik een 'oke' pakketje heb weten samen te stellen, echter laat ik jullie bepalen.  :nut:

Laatst een koelkast tafelmodel gekocht via marktplaats voor 30 euro.

Als temperatuur controler wilde ik deze Inkbird ITC-308 aanschaffen;  https://www.ebay.nl/itm/Inkbird-ITC-308-EU-Plug-Socket-Temperature-Controller-100-240V-AC-10A-Brew-DE/382593316563?hash=item591456b6d3:g:5jIAAOSw50Bdja88&autorefresh=true

Als verwarmings dacht ik deze 50 watt aquarium heater te gebruiken; https://nl.aliexpress.com/item/4000247935114.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.3a5188856RVl8f&algo_pvid=905d7478-5d55-437c-823a-3d34c07957db&algo_expid=905d7478-5d55-437c-823a-3d34c07957db-11&btsid=0b0a22a415864299929557869eded8&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Optie 1; Eventueel mijn witte gistvat met groene deksel met aquarium heater en de NTC (Temp sensor van de Inkbird) allen tezamen in een tijl vol met water te zetten als temperatuur buffer.
Het water in de tijl kan dan namelijk goed de delta T van de vergisting verspreiden over een langere tijd, al is dat theoretish.

Optie 2; een plaat met gaten maken, in de koelkast zetten met gistvat erboven en de heater er onder met een CPU fan die er overheen blaast.

Eventuele uitbreiding; Een thermowel kopen; https://nl.aliexpress.com/item/32835108040.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.1fa52e8aOJ9zKV&algo_pvid=0230a7ce-0bb7-413c-8bcb-29e2c99aa6fb&algo_expid=0230a7ce-0bb7-413c-8bcb-29e2c99aa6fb-58&btsid=0b0a050115864280226781908e45bb&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
en deze in het draad voor het kraantje schroeven van deze standaard gistvat, en dan de NTC van de Inkbird in stoppen.

oud Thermowell topic; https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36871.0.html

Wat vinden jullie van de te kopen onderdelen? welke van de twee opties zou jij kiezen? en zou ik ook meteen voor de uitbreiding gaan (en klopt het uberhaupt dat je de NTC daar in steekt los).
Ik hoor graag van jullie!

Met vriendelijke groet, :proost:
Jeroen van Eldijk.

Kiekeboe

Die aquarium verwarming mag je niet gebruiken zonder dat hij in het water zit.

Kiekeboe

Dit zijn de attributen die ik gebruik om van een frigo een gistkast te maken.

joenedu

Ik heb sinds begin dit jaar een verwarmingslint in mijn gistkast hangen, dat bevalt me ook erg goed.

middelaersch

Houd het simpel. Op de foto van Kiekeboe staat alles wat je nodig hebt, en meer:

- Inkbird
- verwarmingselement (eventueel kan een verwarmingslint ook)
- koelkast

Meer heb je niet nodig.

https://nl.wikipedia.org/wiki/KISS-principe

BritneysBeers

Bedankt voor jullie antwoorden, dan gaan we voor simpel!
Ik probeer als studentje wel op de centen te letten, ik zie voor de helft van de prijs een Tel-Sel item voorbij komen op Bol.com...
Die dingen lach ik altijd hartelijk uit natuurlijk, aangezien 350 watt veel te weinig vermogen is om een kamer te verwarmen, een koelkastje however? :brouwen:
https://www.bol.com/nl/p/cera-mini-heater-draadloze-verwarming-straalkachel/9200000101512374/?bltg=itm_event%3Dclick%26mmt_id%3DXo9dy22HnDkioZUUwSR9hQAAA9s%26slt_type%3Drecommendations%26pg_nm%3Dpdp%26slt_id%3Dprd_reco%26slt_nm%3Dproduct_recommendations%26slt_pos%3DC1%26slt_owner%3Dccs%26itm_type%3Dproduct%26itm_lp%3D5%26itm_id%3D9200000101512374&bltgh=iZ3naXkuOlEyi8VOX21L5A.1_6_7.12.ProductTitle

voor 16,50.- met 17 warmte instellingen tot 350 watt (met mini fan vgm), gratis thuisbezorgd.
Lijkt jullie dat ook iets?
Jeroen.

Juindorper

Citaat van: Kiekeboe op 09-04-2020  15:27 uDit zijn de attributen die ik gebruik om van een frigo een gistkast te maken.

Van waar die tijdschakelaar?

seed7

Citaat van: BritneysBeers op 09-04-2020  19:47 uvoor 16,50.- met 17 warmte instellingen tot 350 watt (met mini fan vgm), gratis thuisbezorgd.
Lijkt jullie dat ook iets?

Een 15 Watt gloeilampje voldoet ruimschoots.

Ingo

middelaersch

350 Watt is veel te veel.

Zelf heb ik zo'n verwarmingselement als op de foto van kiekeboe. Werkt perfect.
Een gloeilamp werkt ook als je het goedkoop wilt houden.

Neetje

Citaat van: seed7 op 09-04-2020  20:45 uEen 15 Watt gloeilampje voldoet ruimschoots.

In de winter, in een koude ruimte heb ik wel 40 watt nodig voor mijn grote koelkasten. (Misschien bij de beste, hooggekwalificeerde koelkasten dat je dan met minder toe kan).

BritneysBeers

Citaat van: seed7 op 09-04-2020  20:45 uEen 15 Watt gloeilampje voldoet ruimschoots.

Ingo

Hahahaha Overkill, nice!
Ja ik dacht qua 17 standjes oplopend tot max 350 Watt zal er vast ook een heel laag standje zijn.

Maar nu ik snuffel door mijn kelder, zie ik een kooldraadlamp van 40 Watt! hoppatee, niks bestellen. Nog beter

Proost iedereen voor de bijdrages  :biersmile:

Kiekeboe

Citaat van: Juindorper op 09-04-2020  20:33 uVan waar die tijdschakelaar?

Tja, ik heb een hoge koelkast van 395 liter. Die koelkast staat voor het grootste deel van het gistproces in een onverwarmde ruimte (vakantieflatje). In de winter moet er dus vooral bij verwarmd worden om aan de geschikte gisttemperatuur te komen. In de winter slaat de koelfunctie praktisch nooit aan en in de zomer slaat de verwarmingsfunctie nooit aan.  Wat betekent dat er dus mogelijks langere periodes zijn dat de temperatuur niet verspreid wordt door de ventilator.

Omdat de koelkast zo hoog is heb ik gemerkt dat de temperatuur bovenaan de koelkast tot 5°C hoger ligt dan onderaan de koelkast. In de koelkast vergist ik drie kunststof vaten van 30 liter tegelijk. Zonder ventilator ligt de omgevingstemperatuur van het bovenste vat dus een stuk hoger.

En nu het antwoord op je vraag: 'Vanwaar de tijdschakelaar?'  Ik zou de usb ventilator kunnen aansluiten oftewel op het stopcontact 'koelen' oftewel op het stopcontact 'verwarmen' van de inkbird temperatuurregelaar. Op beiden tegelijk gaat niet of ik moet met 2 ventilatoren werken.  Dus is de elektrische voeding van de ventilator onafhankelijk van de temperatuurregelaar georganiseerd, wat betekent dat het fragiele ventilatortje wekenlang dag en nacht aan één stuk moet draaien. Omdat ik niet wist of dat ventilatortje dat wel aankan heb ik er een tijdschakelaar tussen geplaatst. Dat is een mechanische tijdschakelaar die om het kwartier aan en af slaat. Het ventilatortje begint dus na een kwartier stilstand een kwartier te blazen en dit onafhankelijk van het feit of er op dat moment gekoeld of verwarmd wordt (of noch gekoeld of noch verwarmd wordt).

Brewmonkbrouwer

Beste,

Wat is het vermogen van de buisverwarming.
Ikzelf heb 230 L koelkast en zoek zelf een element aan te schaffen.
Heb er gevonden van 28, 55, 80 Watt enz alleen zit ik met de lengte beperkt.

https://www.tuinkassenwinkel.nl/tuinkas-accessoires/tuinkas-verwarmen/

middelaersch

Citaat van: Brewmonkbrouwer op 19-04-2020  11:53 uBeste,

Wat is het vermogen van de buisverwarming.
Ikzelf heb 230 L koelkast en zoek zelf een element aan te schaffen.
Heb er gevonden van 28, 55, 80 Watt enz alleen zit ik met de lengte beperkt.

https://www.tuinkassenwinkel.nl/tuinkas-accessoires/tuinkas-verwarmen/

https://www.braumarkt.com/buisverwarming-60-watt

60 Watt, ruimschoots voldoende.

Kiekeboe

Brewmonkbrouwer

Zou je met zo'n buisverwarming ook een temperatuur van 20à21 graden halen in een ijskast. Ivm eventueel te gebruiken voor mijn vergisting op fles te regelen.

Koen S

Citaat van: Brewmonkbrouwer op 19-04-2020  16:05 uZou je met zo'n buisverwarming ook een temperatuur van 20à21 graden halen in een ijskast. Ivm eventueel te gebruiken voor mijn vergisting op fles te regelen.
Ja hoor, ik haal met 45 Watt vlot 21 graden.

Brewmonkbrouwer

Ok dan zal ik maar eens een bestelling plaatsen. Wat is zelf bierbrouwen toch goedkoop. 😳 ijskast, sturing, verwarming. Is een kwestie van keuzes laken hè.

Esterenbrouw

Beste Kiekeboe, nou vergist je dus de 3 bieren op dezelfde temperaturen.
Dat is toch alleen handig bij dezelfde type bieren en bij dezelfde gebruikte gisten.
Iedere gist heeft toch zijn eigen vergistingstemperatuur?

Kiekeboe

Citaat van: Esterenbrouw op 19-04-2020  21:29 uBeste Kiekeboe, nou vergist je dus de 3 bieren op dezelfde temperaturen.
Dat is toch alleen handig bij dezelfde type bieren en bij dezelfde gebruikte gisten.
Iedere gist heeft toch zijn eigen vergistingstemperatuur?

Dat zal wel kloppen. Echter meestal gaat het om 3 dezelfde bieren, maar met kleine nuances, zoals andere kruiden, enz. Voor het overige heeft elke gist zijn eigen temperatuur, maar als je leest wat op het pakje korrelgist staat dan ligt de onder- en de bovengrens van de optimale temperatuur soms 10 °C uit elkaar. Dus kan ik een democratisch gemiddelde waarde kiezen om de vele gistcellen die belangloos meewerken aan mijn bier tevreden te stellen.

Mijn probleem is eerder hoe ik kan achterhalen wat er zich afspeelt in een gistvat en bij uitbreiding de hele gistkast wat temperatuur betreft. Diverse meetmethodes geven verschillende resultaten.

Zie ook deze topic over IR thermometer: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17460.25.html

Esterenbrouw

Bij het nemen van een gemiddelde binnen het bereik van de gisten, wordt het natuurlijk
wel altijd bier, maar misschien wel niet de ideale temperatuur voor elke gist.
Als de vergistingstop voorbij is, verhoog ik altijd de temperatuur om nagisting te starten.
Iedere gist heeft een eigen vergistingsverloop, dus het kan zijn dat het ene gistvat
bijna uitvergist is, terwijl bij het andere de vergisting net gestart is.
Individueel regelen kan dan helaas niet.

Maar het is zeker ruimtebesparend.

Kiekeboe

Citaat van: Esterenbrouw op 19-04-2020  23:30 uBij het nemen van een gemiddelde binnen het bereik van de gisten, wordt het natuurlijk
wel altijd bier, maar misschien wel niet de ideale temperatuur voor elke gist.
Als de vergistingstop voorbij is, verhoog ik altijd de temperatuur om nagisting te starten.
Iedere gist heeft een eigen vergistingsverloop, dus het kan zijn dat het ene gistvat
bijna uitvergist is, terwijl bij het andere de vergisting net gestart is.
Individueel regelen kan dan helaas niet.

Maar het is zeker ruimtebesparend.

Dat klopt allemaal.

Initiële bedoeling van die drie vergistingsvaten was niet onmiddellijk om 3 verschillende bieren te brouwen.

Het was de bedoeling om de capaciteit uit te breiden van mijn brouwerijtje.  Ik beschikte over een startpakket (27 liter elektrische brouwketel + filteremmer met filterplaat + vergistingsvat van 30 liter). Met dit instrumentarium was ik 3 werkdagen van 12 uur bezig (aankopen, brouwen, bottelen, flesjes reinigen en poetsen) om 20 liter bier te brouwen. Die 20 liter bleek niet voldoende om te voorzien in de bierbehoefte van mezelf en de mensen in mijn omgeving (in de wetenschap dat het wel enkele maanden duurt voordat een biertje klaar is voor consumptie).

Dus drong er zich een capaciteitsverhoging op. De keuze was dan om mijn brouwinstallatie van de hand te doen en voor grotere ketels te gaan. Ik heb echter gekozen om te blijven werken met kleine ketels/filteremmers/gistvaten en die eerst x 2 en daarna x 3 te doen.

Voordelen van simultaan brouwen met 3 kleine ketels ipv 1 grote brouwketel zijn / waren:

- Kostenbesparing: Ik kan alle eerder aangekochte spullen blijven gebruiken.
- Tijdsbesparing: Ik kan nu 60 liter bier brouwen binnen hetzelfde tijdsbestek als voorheen 20 liter.
- Ruimtebesparing: Wat de gistkast betreft gaf je dat zelf al aan. Daarnaast zijn de andere brouwattributen makkelijk op te bergen.
- Ergonomisch ook interessant. Ik hoef nooit meer dan 30 kg te tillen tijdens brouwproces. De lichte ketels/kleine gistvaten en dergelijke zijn ook makkelijk te reinigen.
- Wat de brouwinstallatie betreft kan ik werken zonder takels en met een minimum aan leidingen en pompen (bron van mogelijke infecties).
- Ook heel belangrijk is dat als er iets mislukt (bv infectie) dan mislukt dat (meestal) maar voor 1/3e van het gebrouwde bier omdat het hele brouwproces/gistproces gebeurt in 3 +/- gescheiden installaties.

- Pas achteraf ben ik tot de ontdekking gekomen dat deze manier van werken ook het voordeel opleverde dat ik kon experimenteren met kleine verschillen in de bieren, maar zoals je zelf aangeeft is dat niet altijd evident en dienen er soms compromissen gesloten te worden.

U kan meer lezen over mijn brouwavonturen in mijn kennismakingstopic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39652.0.html

Esterenbrouw

Was een lang en leuk topic.
Nu snap ik de keuze beter.
Je moet wel erg efficiënt te werk gaan.
Ziet er goed uit.
Toeval wil dat ik regelmatig in de buurt ben (buiten corona-tijd) op een
camping in de omgeving. Dan ben je natuurlijk ook goed bekend met Fantôme in Soy.
Ik kom een keer een het resultaat proeven.

André de Laat

Citaat van: middelaersch op 09-04-2020  17:04 uHoud het simpel. Op de foto van Kiekeboe staat alles wat je nodig hebt, en meer:

- Inkbird
- verwarmingselement (eventueel kan een verwarmingslint ook)
- koelkast

Meer heb je niet nodig.

https://nl.wikipedia.org/wiki/KISS-principe

Jij denkt een beetje zoals ik. Waarom zo moeilijk doen als het makkelijk kan? KISS-principe zo´n beetje  :nut: :brouwen:

BritneysBeers

Simpel is het dan ook maar geworden.

Gisteren ook maar meteen een lentebok gebrouwen met hop van eigen bodem.
Hij staat nu in de koelkast met een sponsje op de NTC tegen de zijkant geductaped.
Hij houdt netjes 11 graden aan  :brouwen:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.