Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Klarstein vergistingsvat

Gestart door ruud1, 09-12-2019 21:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Sander van Dijk

Citaat van: beermenke op 15-03-2020  21:48 uNou dan wil ik eigenwijs zijn en begrijp dat dit optreedt bij een ketel met dikke bodem en elektrisch verwarmen die overshoot
Maar in mijn 20 liter gistvat met 30 Watt verwarmingslint krijg ik toch nooit overshoot
Hooguit 1/2 graadje.
Als ik tegen het plastic vat meet dan heb ik gegarandeerd meer afwijking.
Ik het geval dat je, zoals jij met een verwarmingslint verwarmt, zul je er niet zoveel of geen last van hebben. Jij verwarmt direct je gistvat en niet zo zeer de omgevingslucht.

Ik gebruik in mijn koelkast een infraroodlamp i.c.m. een kleine ventilator om de temperatuur goed te verdelen. Als ik vol zou blijven doorstoken totdat de 20 liter wort/jongbier op de juiste temperatuur is, zit er in de koelkast nog veel warmte in de lucht, waardoor je een overshoot kunt krijgen. Door een deel van de omgevingslucht mee te meten vermijdt je dit effect.

Maar nogmaals met jouw (directe) manier van verwarmen zul je dit niet hebben.

middelaersch

Citaat van: Sander van Dijk op 16-03-2020  11:23 uIk het geval dat je, zoals jij met een verwarmingslint verwarmt, zul je er niet zoveel of geen last van hebben. Jij verwarmt direct je gistvat en niet zo zeer de omgevingslucht.

Bij koelen speelt natuurlijk dezelfde problematiek, maar dan de andere kant op.
Afhankelijk van de vergistingstemperatuur (boven/ondergistend bier) en de omgevingstemperatuur waar je klimaatkast staat moet je koelen of verwarmen.

Het is echt niet zo dat je bier mislukt door een graadje under- of overshoot, maar je wilt de temperatuur zo strak mogelijk regelen. En daar draagt een investering in een thermowell niet aan bij als je vergist in een tot klimaatkast omgebouwde koelkast.
(Bij een CCT met professionele PID regeling ligt het anders.)

Griebelienus

Hallo brouwvrienden,

Er werd gevraagd naar een pasklare oplossing voor een thermowell. En die is er, van Klarstein zelf.
Ook ik heb zo'n RVS 30 liter CCT van Klarstein (= dezelfde als van Brewmonk). Daar kan je een waterkoeling-deksel met ingebouwde thermowell bij kopen. Twee vliegen in één klap. (zie link hieronder). Ik heb namelijk geen ruimte voor een gistkast.
In de themowell (zakbuis, zoals Jacques het noemt) kan je de sensor van de inkbird  laten zakken. Ik heb de inkbird afgesteld op 0,5 graad verschil zodat er of koel water gaat pompen vanuit mijn koelbox of een verwarmingsriem gaat verwarmen. Werkt prima. (dit is een mooie oplossing voor mijn meterkast, waar dus geen ouwe koelkast in past als gistkast.)
Door de verwarmingsriem is juist het meten aan de buitenkant te onnauwkeurig, heb ik het idee, maar op 30 cm vanaf de bovenkant,  in het vat, werkt dat wel nauwkeurig. (ik heb het getest met 20 liter water en de temp van het water gemeten met een goede geijkte digitale themometer).

Als je wel een gistkast hebt, dan kan de inkbird- sensor inderdaad beter op de buitenkant., zoals anderen hierboven al aangaven.

https://www.klarstein.nl/Grote-Huishoudelijke-Apparaten/Biertap-Drinken-dispenser/Zelf-bier-maken/Gistkelder-koeldeksel-dompelkoeler-1-2-sensor-304-rvs.html

PS. ik ben wel nieuw hier, maar volg dit forum al 2,5 jaar, zolang als ik brouw, en heb er heeel veel van geleerd.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.