Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe neem je een sample uit een kunststof gistvat

Gestart door JasperB, 14-08-2019 16:56 u

Vorige topic - Volgende topic

JasperB

Hoe kan je het beste een sample nemen uit een kunststof gistvat? Neem aan dat je het kraantje niet gebruikt ivm de gist op de bodem. En de deksel laat ik er liever ook op zitten.
Hoe doen jullie dat?

Wolter

Citaat van: JasperB op 14-08-2019  16:56 uHoe kan je het beste een sample nemen uit een kunststof gistvat? Neem aan dat je het kraantje niet gebruikt ivm de gist op de bodem. En de deksel laat ik er liever ook op zitten.
Hoe doen jullie dat?

Ik gebruik een steriel pipetje om een sample te nemen dat ik met mijn refractometer dan kan meten. De rest uit het pipet gebruik ik om even te proeven. ;-)
Ik heb zelf hoe dan ook geen kraan. (Vind ik te gevoelig voor infecties)

de Machtige Wil

Ik gebruik gewoon het kraantje van het vat. Het gist bezinksel komt bij mij niet mee omdat het onder het niveau van het kraantje blijft.

Koen S

Citaat van: de Machtige Wil op 14-08-2019  17:44 uIk gebruik gewoon het kraantje van het vat. Het gist bezinksel komt bij mij niet mee omdat het onder het niveau van het kraantje blijft.
Idem. Daarna kraantje even afspuiten met starsan.

middelaersch

Citaat van: de Machtige Wil op 14-08-2019  17:44 uIk gebruik gewoon het kraantje van het vat. Het gist bezinksel komt bij mij niet mee omdat het onder het niveau van het kraantje blijft.

Doe ik ook zo, nog geen problemen mee gehad.

JasperB

Citaat van: middelaersch op 14-08-2019  17:53 uDoe ik ook zo, nog geen problemen mee gehad.

Dan ga ik het ook met het kraantje doen! Wel wel zo handig!
En hevelen jullie na de vergisting over in een ander vat (suiker er in) om vanuit daar te bottelen?

de Machtige Wil

Citaat van: JasperB op 14-08-2019  18:33 uEn hevelen jullie na de vergisting over in een ander vat (suiker er in) om vanuit daar te bottelen?

Na de meest hevige gisting hevel ik eerst naar een mandfles. Als het uitgegist is, hevel ik weer terug naar het gistvat om van daaruit te bottelen.

hansHalberstadt

Zie dit https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12014.msg551527.html#msg551527
slangetje kan evt ook via tstukje op waterslot, dan hoef je geen gaatje te boren in de deksel.

Rinus

Ik neem altijd even het waterslot eruit, steriel rietje erin vinger erop en er blijft voldoende in het rietje "hangen" om een refracto meting te doen.

Voor de zekerheid spray ik wel eerst het waterslot en omgeving ruim in met starsan.

Via het aftap kraantje doe ik ook wel eens, maar dan spuit ik wel eerst flink starsan in het gat van de kraan voordat ik hem open om te voorkomen dat er "iets" via de kraan naar binnen kan gaan. (wellicht een beetje panisch, maar beter safe than sorry).

middelaersch

Citaat van: JasperB op 14-08-2019  18:33 uEn hevelen jullie na de vergisting over in een ander vat (suiker er in) om vanuit daar te bottelen?

Als de vergisting is afgelopen hevel ik het bier over in een bottelemmer, doe de bottelsuiker erbij, en vul de flesjes dan via een kraantje en bottelpijpje.
De hoofd- en na-vergisting doe ik niet in aparte vaten. (Sommigen doen dat wel, maar ik houd alles graag zo simpel mogelijk.)

Davester

Citaat van: JasperB op 14-08-2019  16:56 uHoe kan je het beste een sample nemen uit een kunststof gistvat? Neem aan dat je het kraantje niet gebruikt ivm de gist op de bodem. En de deksel laat ik er liever ook op zitten.
Hoe doen jullie dat?

Wij gebruiken ook het kraantje, de gistslurrie blijft er wel onder kraanniveau.
Daarna kraantje wel ff reinigen en ontsmetten, we gebruiken daarvoor een simpel ontsmetmiddel van dn AC tion.

JasperB

Citaat van: middelaersch op 14-08-2019  20:09 uAls de vergisting is afgelopen hevel ik het bier over in een bottelemmer, doe de bottelsuiker erbij, en vul de flesjes dan via een kraantje en bottelpijpje.
De hoofd- en na-vergisting doe ik niet in aparte vaten. (Sommigen doen dat wel, maar ik houd alles graag zo simpel mogelijk.)

Bedankt voor de tips allemaal!!

Rinus

Citaat van: Davester op 14-08-2019  20:14 uWij gebruiken ook het kraantje, de gistslurrie blijft er wel onder kraanniveau.
Daarna kraantje wel ff reinigen en ontsmetten, we gebruiken daarvoor een simpel ontsmetmiddel van dn AC tion.

Welk ontsmetmiddel van de AC tion gebruiken jullie?

Davester

Citaat van: Rinus op 14-08-2019  20:24 uWelk ontsmetmiddel van de AC tion gebruiken jullie?

https://www.action.com/nl-nl/p/washcat-desinfectiespray-/

Korte inwerktijd en is voor in de keuken dus we kunnen er zelf wel tegen. 8)

hansHalberstadt

Citaat van: Davester op 14-08-2019  20:38 uhttps://www.action.com/nl-nl/p/washcat-desinfectiespray-/

Korte inwerktijd en is voor in de keuken dus we kunnen er zelf wel tegen. 8)
Wat is de werkzame stof? Desinfectie in de keuken is een vrij flexibel begrip. 

hansHalberstadt

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-36293.html
Washcat desinfectie spray

L-(+)-melkzuur, waterstofperoxide

Biocide

TheOxide Holding B.V.

1-9-2025

Jacques

Hoe doen jullie dat?

Wat is de inhoud van je kunststof gistvat? Als je zo'n 20 liter brouwt zou je de weegmethode kunnen overwegen. Het gistvat hoeft dan niet open.

Sjoerd

Gebruik ook gewoon het kraantje, tap meteen in het buisje van de hydrometer. Als er veel gist mee komt gooi ik het eerste monster weg en tap nog een keer. Hoewel ik nooit problemen heb gehad spuit ik tegenwoordig wat alcohol in het kraantje na het nemen van het monster. Ik ben gestopt met nagisten in mandfles. Gewoon als hij uitgegist is, eigenlijk altijd binnen 3 weken, hevelen naar bottelemmer en vervolgens bottelen in fles. Inmiddels op deze manier genoeg goede bieren gebrouwen voor deze overtuiging.

Rinus

Citaat van: Jacques op 14-08-2019  22:44 uWat is de inhoud van je kunststof gistvat? Als je zo'n 20 liter brouwt zou je de weegmethode kunnen overwegen. Het gistvat hoeft dan niet open.

Ik heb eens getracht om met Craftbeerpi een wii balance board te connecteren via bluetooth, helaas lukt het mij niet, maar een dergelijke "weegschaal" is voor ons hobbybrouwers wel een ideaal instrument om de vergisting te monitoren. Wellicht heeft iemand hier wel een positieve ervaring mee, want als je dat werkend krijgt heb je echt een mooie oplossing voor permanente controle. Een balance board koop je voor ca 10 Euro...

hansHalberstadt

Citaat van: Rinus op 14-08-2019  23:07 uIk heb eens getracht om met Craftbeerpi een wii balance board te connecteren via bluetooth, helaas lukt het mij niet, maar een dergelijke "weegschaal" is voor ons hobbybrouwers wel een ideaal instrument om de vergisting te monitoren. Wellicht heeft iemand hier wel een positieve ervaring mee, want als je dat werkend krijgt heb je echt een mooie oplossing voor permanente controle. Een balance board koop je voor ca 10 Euro...
Hier is al heel veel over geschreven, bv https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg423275.html#msg423275
Punt is dat je de goedkope weegschalen eerst moet 'nullen' voor gebruik om voldoende nauwkeurig te kunnen meten. Dat gaat prima voor volumes tot 10 liter tot max ca 20 liter, maar bij grotere volumes bv 50 liter wil je niet steeds je gistingsvat van de weegschaal tillen om te kunnen nullen. Dan kom je dus op een dure weegschaal of een constructie om een goedkope weegschaal heen die het wel mogelijk maakt om te nullen. Daar heb ik in het topic ook wat aandacht aan besteed, maar nog niet uitgewerkt tot een eindresultaat, hoewel het zeker wel zal werken.

PS, de gewichtsafname komt door het vrijkomen van koolzuurgas. Een vergelijkbare methode is dus om het volume koolzuurgas te meten en daaruit de gewichtsafname te berekenen en daaruit weer SG afname, alcohol etc. dat die ik in dit topic:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39128.msg595608.html#msg595608
Overigens doe ik daar tegelijkertijd metingen met de refractometer via het al genoemde slangetje door een T-stukje in het waterslot. Dat kun je daar ook zien in op de foto's bv

Koen S

Hou het simpel: Plaato.
https://plaato.io/pages/how-it-works
Wanneer er geen koolzuurgas meer gevormd wordt en het door Plaato berekende sg komt ongeveer overeen met het door BrouwHulp voorspelde eind sg, ga ik lageren. Ik neem dan eerst een staal via de kraan en meet met mijn hydrometer als controle. Het staal koel ik en drink het dan op. Geeft ook weer een idee van het resultaat.
Minder kans op infectie of oxidatie.
Beter voor je rug.

hansHalberstadt

Citaat van: Koen S op 15-08-2019  10:54 uHou het simpel: Plaato.

Plaato is koolzuurmeting. Dus hetzelfde wat ik hierboven doe en bv Henielma met Tcontrol. Natuurlijk kun je alles simpel houden door er voldoende geld tegenaan te gooien. 150 euro voor een plaato is best veel geld voor iets wat feitelijk niet echt veel toevoegt aan de kwaliteit van je bier. En soms is het juist de uitdaging om dingen zelf te maken met vaak betere performance dan wat je kunt kopen. Ieder zijn eigen voorkeur dus. Na alle methodes wel geprobeerd te hebben is mijn conclusie dat de meest simpele en goedkoopste toch wel de refractometer is (met het slangetje in mijn geval) maar nu ik de CO2 meter heb gebouwd is het gebruik daarvan nog handiger, dus inderdaad 150 euro investeren of iets zelf bouwen en daarna heb je er verder veel profijt van.   

Koen S

Je kan veel zelf maken, toch kiezen meer en meer hobbybrouwers voor een kant en klaar automatisch systeem.
Niet iedereen is technicus of IT-er. Ik kocht mijn Plaato op Black friday en betaalde minder dan 100 euro.

Winne2

Citaat van: Sjoerd op 14-08-2019  23:04 uGebruik ook gewoon het kraantje, tap meteen in het buisje van de hydrometer. Als er veel gist mee komt gooi ik het eerste monster weg en tap nog een keer. Hoewel ik nooit problemen heb gehad spuit ik tegenwoordig wat alcohol in het kraantje na het nemen van het monster. Ik ben gestopt met nagisten in mandfles. Gewoon als hij uitgegist is, eigenlijk altijd binnen 3 weken, hevelen naar bottelemmer en vervolgens bottelen in fles. Inmiddels op deze manier genoeg goede bieren gebrouwen voor deze overtuiging.

Yep, ook zo. Als je Brix meet het  wort eerst ontgassen door te schudden, anders klopt de meting niet helemaal. De eerste keren kun je controleren door tegelijk ook SG te meten..

Davester

Citaat van: hansHalberstadt op 14-08-2019  21:47 uhttps://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-36293.html
Washcat desinfectie spray

L-(+)-melkzuur, waterstofperoxide

Biocide

TheOxide Holding B.V.

1-9-2025

En betekent dit dat het te gebruiken is voor onze hobby, of beter ver van weg blijven :nut:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.