Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergistingsvat

Gestart door Kokkebil, 29-03-2019 17:05 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Is het een probleem om te vergisten in een alu vergistingsvat?

Hank

Ik schat corrosie?? Zou glas of RVS 304 nemen denk ik....

TeVeHa

Toch legde de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid in 2008 de maximaal toegestane dosis van blootstelling vast op 1 mg aluminium per kilo lichaamsgewicht per week. Die limiet is helaas niet bruikbaar zolang we de dosis waaraan we dagelijks effectief worden blootgesteld niet kennen. Aluminium is namelijk van nature in heel veel verbruiksgoederen aanwezig. En dat terwijl bepaalde wetenschappelijke studies en andere analyses onrustwekkend zijn...

Ik zou het niet doen, hou het bij een alluminium fiets. Mvg

Scorpionrose

Citaat van: Kokkebil op 29-03-2019  17:05 uIs het een probleem om te vergisten in een alu vergistingsvat?

Je kunt vergisten in een alu vat.
Je moet er alleen rekening mee houden dat de pH niet beneden de 4 komt
Maar persoonlijk zou ik kiezen voor ander materiaal dan aluminium

Aluminium
Tegenwoordig wordt aluminium bij het brouwen weinig gebruikt. Wat professionele brouwers betreft is daar ook wel een reden voor: aluminium is niet zo sterk. Amateurbrouwers kunnen echter zondermeer aluminium gebruiken. Er wordt gezegd dat aluminium ionen de ziekte van Altzheimer veroorzaken. Dit is echter nog nooit door wetenschappelijk onderzoek bevestigd. Een belangrijk voordeel van aluminium is dat het niet zo duur is. Een Alupan van 35 liter kost ongeveer fl 150,- terwijl eenzelfde pan van roestvrij staal ongeveer fl 400,-_ kost. Aluminium mag niet met basische middelen gereinigd worden, omdat deze middelen aluminium oplossen. Leg maar eens een stukje aluminium in natronloog: je ziet de gaten erin vallen. Aluminium mag ook niet met zure middelen gereinigd worden, omdat deze het aluminium ook oplossen. Aluminium mag eigenlijk alleen gebruikt worden met oplossingen met een pH-waarde tussen pakweg 4,0 en 8,0. Aluminium pannen zijn goed te gebruiken als maischketel of kookpan, omdat je ze dan niet hoeft te steriliseren. Voor gisting zijn ze minder geschikt, tenzij je steriliseert met stoom of alcohol. Bovendien kan de pH van bier onder de 4,0 komen, zodat het aluminium door het bier aangetast kan worden.

https://www.twortwat.nl/per.auteur?article_id=1162993089

middelaersch

Mijn gevoel zegt niet doen, maar dat kan ik niet echt onderbouwen  :weetniet:

Scorpionrose

Citaat van: middelaersch op 29-03-2019  17:56 uMijn gevoel zegt niet doen, maar dat kan ik niet echt onderbouwen  :weetniet:

Dit is ook wat ik aangeef.
Zou het zelf liever in een plastic emmer doen dan in een alu vat

Vergelijkbare Topics (7)

20488

Reacties: 21
Gelezen: 8915

319

Gestart door willems

Reacties: 9
Gelezen: 14242

44681

Reacties: 12
Gelezen: 2197

40602

Reacties: 17
Gelezen: 2159

30731

Reacties: 10
Gelezen: 3705

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.