Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het beginnersdillemma...

Gestart door Dexter38, 26-01-2019 08:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Dexter38

Na anderhalve maand van research door het lezen van boeken en filmpjes ben ik aan de aanschaf van mijn apparatuur toe. Inmiddels ben ik er wel achter dat je het zo gek kunt maken als je zelf wilt. En op zich is het budget voor een leuke investering ook wel aanwezig, maar toch...

Kijk, mijn eerste intentie is om ongeveer tien liter per brouwsel te brouwen. Dat verhoogt de doorloopsnelheid van het bier en zorgt ervoor dat ik de eerste periode lekker veel kan brouwen en experimenteren.

Maar wat is nu wijsheid? Volgens mij zijn er drie opties:
-Het aanschaffen van een goedkope beginnersset van pak 'm beet vijf tientjes. Lekker goedkoop, maar tegelijkertijd sta je volgens mij wel flink aan te kl***n.
-Een wat duurdere set met bij voorkeur elektrische pan, zodat ik gezellig in de tuin kan brouwen. (Ik heb kleine kinderen en gas buiten vind ik dan een te groot risico). Voordeel: het gaat allemaal een stukje eenvoudiger, maar als je er na een half jaar de brui aan geeft heb je een paar honderd euro weg gegooid.
-Geduld hebben en wachten op een goede tweedehands set.

Wat zouden jullie in mijn schoenen doen?

hansHalberstadt

Het hangt er een beetje vanaf hoe handig je bent en hoeveel tijd en zin je hebt om te knutselen. kun je bijvoorbeeld zelf een hevelfilter maken?
1 Zo ja dan zou ik beginnen met een (liefst 2) 2 ehands weckketel(s) van 27 liter, een grote roerlepel en een zelfgemaakt hevelfilter met een siliconenslang. Dan kun je maischen, filteren en koken.

2 Sommige zaken kom je niet omheen zoals aanschaf van een goede koeler. Daar heb je de keus tussen tegenstroomkoelers of spiraalkoelers.

3 En een gistingsenmmer.

4 Nog wat standaard spul zoals refractometer 32 brix (en/of hydrometer) pH papier etc.

De automatische installaties zoals Grainfather vervangen dan 1 en 2.

Dexter38

Citaat van: hansHalberstadt op 26-01-2019  09:12 uHet hangt er een beetje vanaf hoe handig je bent en hoeveel tijd en zin je hebt om te knutselen. kun je bijvoorbeeld zelf een hevelfilter maken?
1 Zo ja dan zou ik beginnen met een (liefst 2) 2 ehands weckketel(s) van 27 liter, een grote roerlepel en een zelfgemaakt hevelfilter met een siliconenslang. Dan kun je maischen, filteren en koken.

Om kort te gaan... Niet. Zelfs voor het zagen van een plintje huur ik iemand in. Dat vertelt het gehele verhaal wel. De laatste keer dat ik een lamp verving, zat het halve blok zonder stroom. Bij wijze van spreke dan...

Maar goed, voor 40 euro koop je een filteremmer, toch?

Eigenlijk zeg je dus, dat je beter een aardige investering kunt doen, voordat je begint? Die koeler zou je in het begin ook kunnen vervangen door je gootsteen en ijs. Maar dat is wat ik dus bedoel met aan kl***n.

Hank

Goedemorgen...

Hierbij mijn persoonlijke keuze. Aan jou om te kijken wat je er mee wilt. In volgorde:
Optie 3 zou ik laten varen. Ik zie weinig goeds sets op marktplaats 'voor weinig'
Optie 1: als je dit doet neem dan de net iets betere spullen (geen emmer maar ton met dat groene deksel etc).
Optie 2: met wat aanpassingen kun je prima een warmhoudketel proberen. Graan en hop (ivm filteren) in een zak misschien. Relatief goedkoop. Altijd nodig (als je door gaat heb je een spoelwater warmhoudketel). De toekomst (elektrisch).

Wat ik bedoel is zoiets als dit:
https://www.electronic-star.nl/Home-Living/Grote-Huishoudelijke-Apparaten/Biertapinstallatie/Braufreund-18-maischeketel-drankenautomaat-18-ltr-30-110-C-rvs-18-Ltr.html

Hoeft geen klarstein te zijn. Er zijn er zat. Kogelkraan erin als je dat graag hebt en gaan...

Heb wel een zogenaamde Alex Meijer 30 L staan nog als je wilt.

Irukandji

Persoonlijk zou ik lekker alles samenstellen van MP ali en Ebay en daar waar je het kan vinden. Nadeel met een set is dat er dingen bijzitten die je niet wilt of op den duur gaat vervangen omdat het niet lekker werkt voorbeeld is hetbkroonkurkapparaat. Tafelmodel werkt gewoon makkelijker en sneller. Ook ik heb mijn set samengesteld uit de winkel,MP, ali en Ebay en het werkt allemaal perfect. elektrische ketel zou ik ook gewoon op MP kopen om te kijken of het bevalt kan je altijd overstappen op een AI1 systeem

Dexter38

Citaat van: Hank op 26-01-2019  09:25 uWat ik bedoel is zoiets als dit:
https://www.electronic-star.nl/Home-Living/Grote-Huishoudelijke-Apparaten/Biertapinstallatie/Braufreund-18-maischeketel-drankenautomaat-18-ltr-30-110-C-rvs-18-Ltr.html

Zo'n apparaat is bij mij nog niet op optielijst verschenen. Kan ik daar zowel mee maisschen, als mijn wort koken? Dit vind ik dan namelijk wel een interessante optie. Dat kraantje kun je dan gewoon aansluiten op je platenkoeler, toch?

Mijn plan was om sowieso voor gistvaten te gaan. Ik lees te veel problemen met die emmers.

Hank

Citaat van: Dexter38 op 26-01-2019  09:34 uZo'n apparaat is bij mij nog niet op optielijst verschenen. Kan ik daar zowel mee maisschen, als mijn wort koken? Dit vind ik dan namelijk wel een interessante optie. Dat kraantje kun je dan gewoon aansluiten op je platenkoeler, toch?

Mijn plan was om sowieso voor gistvaten te gaan. Ik lees te veel problemen met die emmers.
Op zich wel. Het is een al bekende waterkoker. Niks bijzonders dus. Bij iedere andere waterkoker KUN je de kraan vervangen als je wilt.

Je kunt maischen en koken etc. Zou dan wel alles in zakken doen (biab). Ook hop. Makkelijker werken met ivm filteren. Hoeft niet.

Zal mijne ff op MP zetten haha

Hank

Citaat van: Dexter38 op 26-01-2019  09:34 uZo'n apparaat is bij mij nog niet op optielijst verschenen. Kan ik daar zowel mee maisschen, als mijn wort koken? Dit vind ik dan namelijk wel een interessante optie. Dat kraantje kun je dan gewoon aansluiten op je platenkoeler, toch?

Kraan kan op platenkoeler. Wel hoogteverschil hebben uiteraard. Of slang in de pan hangen.

hansHalberstadt

Citaat van: Dexter38 op 26-01-2019  09:22 uOm kort te gaan... Niet. Zelfs voor het zagen van een plintje huur ik iemand in. Dat vertelt het gehele verhaal wel. De laatste keer dat ik een lamp verving, zat het halve blok zonder stroom. Bij wijze van spreke dan...

Maargoed, voor 40 euro koop je een filteremmer, toch?

Eigenlijk zeg je dus, dat je beter een aardige investering kunt doen, voordat je begint? Die koeler zou je in het begin ook kunnen vervangen door je gootsteen en ijs. Maar dat is wat ik dus bedoel met aan kl***n.
Als je niet handig bent vallen zelfbouwopties dus af. Filteremmer kan wel, maar dan moet je je beslag overgieten in de emmer (spetteren + ongewenste oxidatie van je beslag) Dus dan heb je wel weer een compromis te pakken.

In dat geval zou ik toch neigen naar een brouwautomaat. Evt raak je die ook wel weer kwijt voor een mooie prijs als het brouwen toch niet bevalt. En alles bij elkaar ben je met andere apparatuur ook snel behoorlijk wat geld kwijt en wil je daarna misschien toch nog iets beters dus dubbele uitgaven.

Gossi

Omdat je vindt dat je zelf twee linkerhanden hebt zou ik toch voor de brouwautomaat gaan. Je bent in één keer van het gelazer af. Mocht het niet bevallen dan kun je hem weer voor een prima prijs van de hand doen. Een goed stel groene of Speidelgistvaten behouden hun waarde ook. Ik zou een staand kroonkurk apparaat nemen. Het geklooi met die hand dingen is een ergernis. Dan een 2e hands brouwsetje, zoals hydrometer maatcilinder, thermometer enz. via MP en je hebt praktisch alles.
Succes

Edwin brouwt

Ben ik weer met mijn biab (ik weet waar ik over praat want ik brouw ook in een Grainfather). Koop een (Menno) pan van 15 -20 liter (37,-) en een brouwzak (25,-). Zoek naar een tweedehands dompelkoeler: voor rond de 25 meestal te krijgen. Deze spullen kun je dus later vervangen voor een Grainfather of zo.

Een refractometer en een gistvat heb je sowieso nodig (en koelkast met Inkbird is ook een aanrader), maar dan ben je er wel. Voor brouwsels tot 10 liter vind ik dit een perfecte set: weinig spullen dus weinig schoonmaken (bier brouwen is ook veel schoonmaken).

Voor alle brouwsels groter dan 15 liter gebruik ik natuurlijk de Grainfather.

Gossi

Heb je het opgegeven Dexter 38??

Dexter38

Citaat van: Gossi op 28-01-2019  00:02 uHeb je het opgegeven Dexter 38??

Nee hoor.

Dexter38

Vandaag nog even wat extra research gedaan naar filters. Er achter gekomen dat zo'n hevelfilter bouwen met wat koper en t-stukjes op zich nog wel zou moeten lukken. Dus filteremmertje is van de baan. Next stop: een leuke moutmolen.

Davester

Hey Dexter,
Wij zijn ook brouwers in kinderschoenen.
Nog niets gebrouwen, wel aan het oriënteren.
We hebben gekozen voor pannen en niet voor elektrisch. Keuze is op basis van ambachtelijk gevoel.

We hebben nu tweedehands wat pannen, branders, en gistvaten bemachtigd en ander spul als een filter, schrootmolen en roerelement. Verder wat meetinstrumenten van ali express.
Nu nog wat boeken doorspitten, laatste puntjes op de i, een cursusje en dan willen we in maart aan de bak.

Ben beniewd waar jouw keuze op gaat vallen :)

tdp

Citaat van: Dexter38 op 28-01-2019  18:54 uVandaag nog even wat extra research gedaan naar filters. Er achter gekomen dat zo'n hevelfilter bouwen met wat koper en t-stukjes op zich nog wel zou moeten lukken. Dus filteremmertje is van de baan. Next stop: een leuke moutmolen.

Wellicht is dit iets voor jou?

Dexter38

Citaat van: Davester op 28-01-2019  21:49 uHey Dexter,
Wij zijn ook brouwers in kinderschoenen.
Nog niets gebrouwen, wel aan het oriënteren.
We hebben gekozen voor pannen en niet voor elektrisch. Keuze is op basis van ambachtelijk gevoel.

We hebben nu tweedehands wat pannen, branders, en gistvaten bemachtigd en ander spul als een filter, schrootmolen en roerelement. Verder wat meetinstrumenten van ali express.
Nu nog wat boeken doorspitten, laatste puntjes op de i, een cursusje en dan willen we in maart aan de bak.

Ben beniewd waar jouw keuze op gaat vallen :)

Ik ben gegaan voor de pan van Hank. Verder moet ik nog een tweedehands moutmolen op de kop tikken (85 euro vind ik voor nu een te hoge investering) en doe ik daar een starterspakket met twee vergistingsvaten via Braumarkt bij. Dan ben ik voor rond de tweehonderd euro klaar en dat vind ik een mooi bedrag. Eerste recept (witbiertje) hier inmiddels ook getoetst. Dus we zijn lekker op weg.

Succes! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

MartijnBroeders

Ook hier iemand met 2 linkerhanden, totaal a-technisch dus.... heb recent wel de volgende apparatuur aangeschaft:

Brouwketel RVS elektrisch RVS bolkraan 27 l (van Arsegan)
Gistingsvat 31 L met groen deksel, waterslot en aftapkraan
Wortkoeler rvs, gelast, 24 platen (een tegenstroomkoeler dus)

Als sinds kort gediplomeerd biersommelier wil ik de opgedane kennis in de praktijk gaan brengen, ware het niet dat mijn totaal niet technisch zijn me nu even in de weg zit (vandaar mijn vraag om hulp...).

Wat mis ik nu nog? Slangen moet ik sowieso nog hebben, beste is siliconen las ik maar zag ook ergens dat voor koud water een pvc slang aanbevolen wordt? En welke lengte slang moet ik aanschaffen? Verder moet ik dus nog zaken zoals een thermometer, hydrometer, schrootmolen, capper en een roerspaan hebben. Hebben jullie verder nog aanvullingen? Alvast bedankt voor de reacties en tips, als het kan graag zo concreet en volledig mogelijk (hufter proof zeg maar haha).

Groeten,
Martijn

Koen S

Hevelfilter (brouwerwaldonk kan die op maat voor je maken)
koelkast + inkbird (temperatuurcontrole)

Siliconenslang gebruik ik voor koud en warm. Lengte 1,5 meter (beter wat te lang dan te kort)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.