Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Op naar automatisch!

Gestart door Abrink88, 02-04-2018 20:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Abrink88

Brouwers,
Je kent het wel.. 1x in de zoveel tijd is er zon dag waarbij werkelijk alles misgaat..
Gister was het zo'n dag. Vlak voor het brouwen kwam ik erachter dat de platenkoeler nog uit elkaar lag. Snel dat ding in elkaar gedraaid en spoelen/ desinfecteren dat ding. Snel de mouten schroten en water in de maischketel. Brander aan... aansteker aan flarden. Het hele dorp doorzocht naar een andere aansteker, maar je weet, als je iets zoekt, vind je het niet. Als je er niet naar zoekt, struikel je erover... Uiteindelijk met vuursteen en wat stro een vuur gemaakt en die maar op de brander geflikkerd. Nu inmaischen het spul. Snel de gistkast alvast op 19 graden zetten. Kan het zooitje straks warm het bed in.. pats! Zegt de lamp. Kut, snel nieuwe lamp erin.. pats! Zei ook de tweede.
1e paasdag, geen lamp meer te krijgen. Nou ja. Dan maar creatief zijn dadelijk. Eerst even de belangrijke zaken. Het maischproces was bijna ten einde. Hevelfilter alvast start klaar zetten.
Met in 1 hand het hevelfilter en de andere het gistvat, loop ik mijn inimini brouwerij in.
Struikelend over een koelslang gooi ik het filter zo'n beetje door het raam. Breuk erin... Fijn, dat kon er ook wel bij. Voorzichtig weer terug buigen en hopen dat hij niet knapt. Zowaar een eerst succesje!
Heel veel gebeden tot de biergoden, nog niet zoveel resultaat vandaag..
Filter de ketel in en filteren maar. Het filter loopt zowaar goed door en ook nog eens kraakhelder wort. Heerlijk! Misschien komt alles toch nog goed! Vol verbazing zit ik wat dromerig naar het filter te kijken en denk bij mezelf, degene die dit bedacht heeft moeten ze een prijs geven! 1 blik opzij en alle paas gedachten zijn weer weg. Slang hang niet goed boven de kookketel waardoor al dit prachtige kraakhelder wort zo het putje in stroomt. F#ck! Snel de slang er weer in. Nog genoeg te filteren dus geen probleem. Hopen dat mijn begin sg niet te veel daalt straks. Het koken gaat Opzich prima, dus alvast de koeler klaar maken. Slangen eraan en zodra kooktijd verstreken is, door het filter via de koeler naar het gistvat. Knak! Zegt het filter, dit meen je niet... Na alle gebeden naar de biergoden toch weer zo'n streek! Maar goed. Dan maar door een zeef filteren voor de koeler. Goed, verder, kraan los, aanzuigen en gaan met die banaan. Splash! Knik in de koel slang. Aansluiting springt van de kraan en er lijkt zich  een plaatselijke wolkbreuk voor te doen in mijn brouwerijtje. Overal water! Verdarre.. snel verder. Dat spul moet gekoeld het gistvat in, anders is alles voor niks geweest. Ik moet mezelf inhouden niet de hele tering zooi door het raam te gooien.. rustig blijven. Komt allemaal goed.
Eindelijk het hele zaakje gekoeld in het gistvat zitten. Nu nog iets bedenken waar ik de temperatuur mee kan regelen. Dan maar in een keukenkastje, straal kacheltje erbij en hopen dat er geen brand komt ( sorry meneer de brandweer, ik moest mijn vergistingstemperatuur toch controleren?) ik weet zeker dat de verzekering begrip kan opbrengen. He he, alles klaar. Ik kijk eens om mij heen en het lijkt alsof Duitsland een nieuwe oorlog begonnen is. Wat een bende!
Ik krap mijzelf eens achter het oor en ben tot de volgende conclusie gekomen:
Ik ga over op automatisch! Doe mij maar zo'n Grainfather of zo! Arsegan maakt ook betaalbare modellen tegenwoordig. Dus ik zal tzt het volgende te koop aanbieden.
2 gamellen, 1 elektrische kook ketel, 1 8 kW aardig brander. 24 plaats koeler. Het filter heb ik weg geflikkerd!

Bedankt voor het aanhoren van mijn verhaal, het was wat lang...

Peterrr

Tja lullig .. been there done that  :-\
Vandaag voor de zoveelste keer alles van een leien dakje...

( Bulldog )  ;)

Grt Peter

Pieter1954

Soms zit het mee, meestal niet ...

Mario72

Welkom in de wereld van de automaten. (ook een bulldog)

Herman

Nah, dat is geen oplossing voor dit soort dagen... (maisch kan soms aanbranden, pomp kan defect, filter kan los schieten, pomp kan blokkeren, ... vul maar in).

Wel zijn het handige dingen natuurlijk.

Carlos

Ik steek tegenwoordig een waxinelichtje aan bij een beeldje van de H. Arnoldus. Help echt tegen deze malheur. :)

Jacques

Soms zit het mee en soms zit het tegen. Dit is ongeacht welke brouwinstallatie je hebt.

Meestal gaat het brouwen wat minder als je gehaast en gestrest ben. In ieder geval is dat bij mij het geval. Ook als je een tijdje niet gebrouwen hebt gaat het makkelijker mis.

De remedie: neem de tijd en brouw regelmatig.
Veel brouwplezier toegewenst!

CeesM

Ach, al die dingen kunnen ook met een Easybrew gebeuren. Ik heb ook een keer een losspringende slang en een openstaand kraantje gehad, waarna ik de keuken kon dweilen. ;)

emiel1

Mooi verhaal, ben blij dat ik niet de enige ben waarbij soms alles mis gaat ;)

Wat betreft je kapotte lamp en je straalkachel in het aanrechtkastje, de eerste dagen van de vergisting ben je voornamelijk aan het koelen, dat verwarmen doet de gist wel. Dus je had hem ook gewoon in je vergistingskast kunnen zetten en morgen of zo een nieuwe lamp kunnen kopen.

erwinl

Citaat van: emiel1 op 02-04-2018  22:18 uMooi verhaal, ben blij dat ik niet de enige ben waarbij soms alles mis gaat ;)

Wat betreft je kapotte lamp en je straalkachel in het aanrechtkastje, de eerste dagen van de vergisting ben je voornamelijk aan het koelen, dat verwarmen doet de gist wel. Dus je had hem ook gewoon in je vergistingskast kunnen zetten en morgen of zo een nieuwe lamp kunnen kopen.

Hier toch momenteel nog meer aan het verwarmen dan koelen, brouwzaal temperatuur 12 graden en vergistingstemperatuur 18 graden.

emiel1

Citaat van: erwinl op 02-04-2018  22:47 uHier toch momenteel nog meer aan het verwarmen dan koelen, brouwzaal temperatuur 12 graden en vergistingstemperatuur 18 graden.
Ah natuurlijk, niet iedereen heeft z'n vergistingskast binnen staan, niet aan gedacht :)

Thamerdal

Na een tijd 'traditioneel' hobbybrouwen ben ook ik gezwicht voor een automaat. Ik hoop de minder leuke dingen die bij het brouwen horen te verkorten (klaarzetten, schoonmaken en weer opbergen) te verkorten en tijdens het brouwproces rustig meer andere nuttige dingen te kunnen doen zoals bottelen.

Ik schreef er een blogje over:
https://www.thamersch.nl/brouwen/brouwen-automatiseren/

:degroeten:

Peterrr

Leuke blog...

Herkenbaar, het is toch relaxter zo'n systeem als je hem door hebt hoe hij werkt.
Ook werkt het wat vlotter, maar ik blijf er toch bij tot aan de "hot break"  dan ga ik pas lunchen.
En leren spelen met het vermogen ivm aanbranden op bodem.
Als je inderdaad bent begonnen vanaf blik tot pannen dan heb je gauw door hoe je zo'n ketel ten volle benut.

Grt Peter

BrouwMark

Aiai, dat zijn van die fijne dagen... Je kunt ze nooit helemaal voorkomen:

In het café-restaurant waar ik werkte brouwden we met een braumeister 50l. Heerlijk relaxte brouwdagen. Daags na een brouwdag, uiteraard uitgerekend een lekker plakkerige donkere dubbel gebrouwen, kom ik het restaurant binnen en ruik al meteen dat er iets heel erg fout is. Licht aan, ik zie de straaltjes wort van de trap lopen. Ik krijg ook druppels op mijn hoofd, een blik naar het bruine doorweekte plafond en ik weet helaas genoeg. Blijkbaar heeft één van ons het kraantje van het vat ietsje open geschopt bij het op zijn plek zetten... Uiteraard was ik al aan de late kant, alleen, en moest nog mise-en-place doen voor 50 man  >:(. Nu kan ik erom lachen, maar o, o, o, wat heb ik toen zitten godveren op mijn knietjes...

:brouwen:

Abrink88

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit overkomt  ^-^
Ik begon al aan mezelf te twijfelen. Als dit nou een perfect biertje wordt was het weer allemaal de moeite waard. En de herinnering aan deze mislukte brouwdag maakt het alleen maar lekkerder  :proost:

beermenke

Nooit brouwen op een dag dat je nog iets "moet" Al is het naar een verjaardag gaan of andere bezigheden. Brouwen moet relaxed zijn anders zit wel iets tegen.
Als we met tweeen brouwen maisch ik in 1 grote ketel en bij het hevelen /spoelen splits ik in 2 batches en koken apart. Nu ga ik datzelfde doen maar nu zelfs met 2 verschillende recepten
Tot aan spoelen is toch alles nagenoeg hetzelfde en heb t geluk dat ik 2 vergistingskasten heb ( oude nog werkende koelkasten) die ik meestal toch moet bijverwarmen. Max totaal 35 liter
Recept en hop afwegen doe ik ruim vantevoren en lang leve de uitvinder van korrelgist.

Vergelijkbare Topics (7)

29779

Reacties: 12
Gelezen: 8126

26037

Reacties: 4
Gelezen: 2302

44346

Reacties: 54
Gelezen: 3640

43099

Reacties: 4
Gelezen: 923

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.