Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wegen met Loadcel in het brouwproces

Gestart door ExPeteriment, 08-01-2018 21:10 u

Vorige topic - Volgende topic

ExPeteriment

hansHalberstadt

Dat ziet er voorlopig niet verkeerd uit. :geduld:

ExPeteriment

0,6 SG gestegen tov gisteren, gewicht 13 gram (op ruim 25 kg).
SG totaal gestegen vanaf uur 5: 0,7 SG.
Temperatuur ca 0,5  ÂșC gestegen:

ExPeteriment

Geheim 9: Gepikt.

De opstelling van de duurproef ziet er nu als volgt uit:

Het formaat is afgestemd op kegs. De opstelling heb ik geleend uit mijn tapkoelkast. In mijn tapkast volg ik de vulling van de keg en kan ik op ieder moment zien hoeveel glazen ik nog kan tappen. Handig, voor als er visite komt ik niet voor verrassingen kom te staan en ineens een minder koele keg uit de kelder moet gaan halen. Ik kan ook een tijdsgrafiek van mijn tapgedrag maken, maar dat is minder boeiend en confronterend. De huidige grafische weergave (ook uit GoogleCharts):

Deze toepassing vraagt trouwens veel minder kennis van de loadcelleigenschappen, is veel grover dan de vergisting volgen. Temperatuurwisselingen beinvloeden de meetresultaten min

ExPeteriment

ExPeteriment

Tsjonge, dat was een spannend weekend. Ik heb de 80 kg weekschaal bij mijn gistkast geinstalleerd. Dat was boren, zagen, schroeven etc. Pal naast de duurproef. Zo te zien kan die daar tegen:

ExPeteriment

De duurproef is na ruim een week gestopt, ik snap nog niet waardoor. De laatste screenshot die ik heb is:

Geen opzienbarende wijzigingen. Bleef heel gestaag omhoog lopen, iets meer dan 1 sg punt per week. Misschien start ik hem nog eens met dit verloop verwerkt in het programma. Maar voorlopig ben kan ik de spullen goed gebruiken.

hansHalberstadt

Lijkt mij ook acceptabel resultaat. Het gaat vooral om de periode einde gisting als je moet beoordelen of het SG nog zakt en daaruit moet concluderen wanneer je kunt bottelen. 1 SG punt er week lijkt me daarvoor wel acceptabel, hoewel sommige gisten heel traag zakken aan het einde bv var diastaticus. 1 SG punt per week en dat 3 weken lang komt overeen met de vorming van koolzuur gelijk aan de complete hoeveelheid bottelsuiker, dus dat zou een beetje de referentie moeten zijn voor wat wel en niet acceptabel is.

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 23-01-2020  08:25 uLijkt mij ook acceptabel resultaat. Het gaat vooral om de periode einde gisting als je moet beoordelen of het SG nog zakt en daaruit moet concluderen wanneer je kunt bottelen. 1 SG punt er week lijkt me daarvoor wel acceptabel, hoewel sommige gisten heel traag zakken aan het einde bv var diastaticus. 1 SG punt per week en dat 3 weken lang komt overeen met de vorming van koolzuur gelijk aan de complete hoeveelheid bottelsuiker, dus dat zou een beetje de referentie moeten zijn voor wat wel en niet acceptabel is.
Mooi, met wat compensatie is dat haalbaar. Mijn grootste zorg is nu dat het zomaar gestopt is, dat zit me niet lekker, dus zoek ik uit. Dat maakt deze hobby zo boeiend.

Rinus

Knap gemaakt! Ik ben al een tijdje aan het proberen een WII Balance board icm CraftbeerPi3 werkend te krijgen.
Helaas lukt het nog steeds niet, er is een plug-in voor geschreven die je het gewicht op het scherm toont.
De Bluetooth verbinding is in orde... Heeft iemand dit ook ooit wel eens geprobeerd?

Anders is het balance board toch nog altijd een mooie componenten donor voor het in dit topic beschreven project.

ExPeteriment

Citaat van: ExPeteriment op 23-01-2020  10:39 uMooi, met wat compensatie is dat haalbaar. Mijn grootste zorg is nu dat het zomaar gestopt is, dat zit me niet lekker, dus zoek ik uit. Dat maakt deze hobby zo boeiend.
Wat het stoppen van meten betreft: dat is niet meer gebeurd, wifi was uitgevallen (ik bleek een waarschuwings-brief van Ziggo te hebben gekregen).

Ik heb nu wel een voorziening getroffen voor als voeding of wifi uitvalt. De Wemos D1 mini pro heeft 16MB flash (SPIFF) geheugen waarvan 14 MB vrij is te gebruiken (vb voor HTML, CSS en/of testdata). De webserver voegt ieder uur een meetpunt toe, het flash geheugen laat ik iedere seconde gegevens opslaan. Dit gebruik ik dan als achtervang en voor meer detailanalyses in Excel.

Mocht een meting stoppen, dan start ik gewoon weer door en haalt de webserver de gegevens eerst uit de flash en schrijft dan weer vrolijk verder.

ExPeteriment

Citaat van: Rinus op 14-06-2020  09:09 uKnap gemaakt! Ik ben al een tijdje aan het proberen een WII Balance board icm CraftbeerPi3 werkend te krijgen.
Helaas lukt het nog steeds niet, er is een plug-in voor geschreven die je het gewicht op het scherm toont.
De Bluetooth verbinding is in orde... Heeft iemand dit ook ooit wel eens geprobeerd?

Anders is het balance board toch nog altijd een mooie componenten donor voor het in dit topic beschreven project.
De WII balance board en CraftbeerPi3 ken ik niet. Is bluetooth de enige verbindingsmogelijkheid ertussen? Ik vraag me af of een Bluetooth verbinding weken kan blijven staan. Daarnaast is de WII denk ik bedoeld voor snellere variaties, maar wie weet zitten er goede loadcellen in. Maar zoals je zelf schrijft, kijken wat erin zit en daarmee experimenteren is leuk en wie weet wat eruit komt. Ik zou er dan een HX711 aan koppelen en een ESP32, de krachtiger versie van ESP8266. Naar mij is er ook een ESP32 onderweg. Ik hoor graag hoe het je vergaat.

Vergelijkbare Topics (7)

6650

Reacties: 29
Gelezen: 12033

09-07-2007 21:38 u
door oranjeboombiertje
24219

Reacties: 28
Gelezen: 11215

33579

Reacties: 17
Gelezen: 6735

20237

Reacties: 26
Gelezen: 13058

4916

Reacties: 3
Gelezen: 2699

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.