Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Elektrische Arsegan ketel van Brouwmarkt kookt niet...

Gestart door Manie, 07-06-2017 13:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Manie

Beste forumleden,

Advies gevraagd.
Afgelopen maandag heb ik bovengenoemde ketel voor het eerst gebruikt om het wort te koken.
Helaas krijg ik hem met +/- 20 liter maar niet aan de kook . Ja als de deksel er half op zit wordt hij wel wild en redelijk rollend. Maar zodra ik de deksel er af haal is het meteen weer zoals op de video. Aangezien koken met de deksel er half op niet wenselijk is wil ik dat ook uiteraard niet.
Het rode lampje krijg ik ook niet uit (ook niet met water wat enkele uren heeft aan gestaan) en op mijn digitale thermometer komt hij niet verder dan 99,5 graden...
Aangezien het lampje niet uit gaat heeft het volgens mij ook geen zin de thermostaat te omzeilen omdat deze beveiliging niet eens aan de orde komt...
Ook heb ik de ketel geïsoleerd.
In andere topics lees ik toch echt dat men in met dit soort ketels toch wel een rollende kook weet te krijgen, Maar hoe dan?

Iemand advies? Ik was van gas afgestapt omdat ik vaak wat licht hoofdig werd in mijn brouwkamer ivm te weinig ventilatie.

https://myalbum.com/album/jt7sss0tLyaI

Bedankt alvast! Groeten Manuel 

Serge VL

Je hoeft niet echt een rollende kook te hebben dat is een beetje de oude theorie.
Als je meer dan 7% van je volume verdampt zit je ook goed wat betreft het verwijderen van DMS
Voor de isomerisatie van de alfazuren: Als je een temperatuur meet van 99.5°C (wat vermoedelijk in werkelijkheid gewoon 100°C of meer is) dan is de omzetting ook goed.
Dus ik zou je niet te veel zorgen maken,

Wat betreft je thermometer
De toegelaten meetfout van je digitale temperatuurmeter is vermoedelijk al 1°C en daar moet je de calibratie afwijking nog bijtellen. ;)

Manie

Citaat van: Serge VL op 07-06-2017  13:46 uJe hoeft niet echt een rollende kook te hebben dat is een beetje de oude theorie.
Als je meer dan 7% van je volume verdampt zit je ook goed wat betreft het verwijderen van DMS
Voor de isomerisatie van de alfazuren: Als je een temperatuur meet van 99.5°C (wat vermoedelijk in werkelijkheid gewoon 100°C of meer is) dan is de omzetting ook goed.
Dus ik zou je niet te veel zorgen maken,

Wat betreft je thermometer
De toegelaten meetfout van je digitale temperatuurmeter is vermoedelijk al 1°C en daar moet je de calibratie afwijking nog bijtellen. ;)

Bedankt voor deze reactie!
Ik zal gewoon afwachten hoe het bier er uit komt en me maar minder zorgen maken hier over...
De 1 zegt dit over DMS de ander dat over DMS op het forum zo ook over de rollende kook, dus ik weet het niet meer en wacht maar af...

beermenke

Hang er een dompel verwarmingselement in. 500 W doet al wonderen
Of 1000 W ook te gebruiken in je pan met spoelwater

Petertje

Hoor je de ketel nog uitklikken bij het begin van de kook? Ik heb zelf voor het koken de droogkookbeveiliging uit de pan gehaald (zit aan de onderzijde in het midden op de rvs pan) en daarna ook nog de thermostaat er tussen uit gehaald. Hierna nooit meer problemen gehad en een rollende kook.

Serge VL

Citaat van: Petertje op 09-06-2017  19:46 uHoor je de ketel nog uitklikken bij het begin van de kook? Ik heb zelf voor het koken de droogkookbeveiliging uit de pan gehaald (zit aan de onderzijde in het midden op de rvs pan) en daarna ook nog de thermostaat er tussen uit gehaald. Hierna nooit meer problemen gehad en een rollende kook.
Zou ik nu niet doen met een nieuwe ketel die nog onder garantie is  :weetniet:
Beter dan een dompel elementje bij inhangen eentje van 800w kost maar 1,25€ incl verzending bij Aliexpress en er is keuze te over
https://www.aliexpress.com/wholesale?minPrice=&maxPrice=&isBigSale=n&isFreeShip=y&isNew=n&isFavorite=n&isMobileExclusive=n&isLocalReturn=n&shipFromCountry=&shipCompanies=&SearchText=Immersion+Heater+Heating+Element&CatId=0&g=y&SortType=price_asc&initiative_id=SB_20170609095158&filterCat=&needQuery=n

Underdike

Als je er een deksel op legt gaat het altijd wilder koken, probeer maar bij een pan pasta of aardappels, kookt subbiet over en niet meer zonder deksel.
Maar, koken is koken, zolang het maar 100 graden is en een beetje rondwerveld kook je de dms wel af...

mbroek

Ik heb ook zo'n pan en ook geen golfslagbad tijdens het koken. De verdamping is wel minimaal 2,1 liter per uur, meer dan voldoende op 20 liter.
Komt prima bier uit  :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.