Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Lekkende dop gistvat

Gestart door ir. Auditor, 06-06-2017 14:21 u

Vorige topic - Volgende topic

ir. Auditor

Gisteren weer een leuke brouwdag gehad, 's avonds alleen een beetje een grote telleurstelling.
Bij controle of mijn blow-off al actief was zag ik nog niets gebeuren, maar in de glazen fles die ik gebruik om te vergisten was al wel erg veel activiteit te zien. Het rook ook al erg naar gistend bier. De lucht uit het waterslot vind ik erg karaketeristiek en die was erg sterk aanwezig. Ergens ontsnapte er dus CO2, maar niet via de blow-off.

Na inspectie kwam ik er achter dat de dop van de fles gescheurd is, ik heb het meteen dichtgeplakt met tape, maar heb niet de indruk dat het werkt. Tape hecht niet goed. Meteen dus ook maar een nieuwe rubbere stop besteld.

Nu hoop ik die stop morgen binnen te hebben. Ik gok dat de hoofdvergisting dan nog niet afgelopen is. Ben ik dan op tijd om het bier te beschermen tegen mislukken? Of kan ik het beter gewoon nu al door de plee spoelen?

Gerb

Dit zal meevallen. Door de hoeveelheid gas die er ontsnapt, is er weinig kans dat er vreemde organismen in het bier komen. Probeer voor nu het gat wel af te sluiten zodat er geen stof of zoiets in kan vallen.

hansHalberstadt

Zolang de zaak gist is er geen probleem Daarna eigenlijk ook niet echt, mits je het bier geen weken laat staan.
Nadeel is wel dat je zonder borrelend waterslot niet goed kunt zien of je gisting al klaar is. dus als je het kunt oplossen is dat wel beter.

ir. Auditor

Heb met alcohol 70% het gat en omgeving ontsmet, nu net met verhuistape alles goed dichtgeplakt, het waterslot bubbelt nu hard, dus nergens anders ontsnapt nu iets. Hopen dat de plakband blijft zitten tot de nieuwe dop binnen is.

marc0871

Ach, er zijn er ook die de eerste dagen met een kaasdoek over een emmer vergisten, voordat ze er een deksel met waterslot op leggen.
Zal wel loslopen.

ir. Auditor

Citaat van: marc0871 op 06-06-2017  19:46 uAch, er zijn er ook die de eerste dagen met een kaasdoek over een emmer vergisten, voordat ze er een deksel met waterslot op leggen.
Zal wel loslopen.

Dat stelt gerust :)

Ik hoor inmiddels het waterslot goed bluppen in de gang. Vertrek donderdag voor een lang weekend naar het buitenland, hoop dat de nieuwe dop er voor mijn vertrek is zodat de navergisting ook goed start in mijn afwezigheid.

Maandag als ik weer terug ben staat waarschijnlijk het overhevelen en de dryhop in de planning, dus dan moet het vat sowieso weer open.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-06-2017  14:44 uZolang de zaak gist is er geen probleem Daarna eigenlijk ook niet echt, mits je het bier geen weken laat staan.
Nadeel is wel dat je zonder borrelend waterslot niet goed kunt zien of je gisting al klaar is. dus als je het kunt oplossen is dat wel beter.

Zodra de vergisting minder wordt loop je het risico op oxidatie. Bij brouwerijen waar men een open vergisting uitgevoerd wordt laat men het bier geen weken in open bakken staan. Het bier wordt na de hoofdgisting overgepompt naar tanks waarin de nagisting wordt uitgevoerd.
Overigens zijn bijna alle commerciƫle brouwerijen in de loop der tijd overgestapt op het uitvoeren van de gehele vergisting in gesloten tanks. Dat is niet voor niets. Het risico op oxidatie wordt hierdoor tot het minimum beperkt en het reinigen van gesloten tanks gaat met een CIP-installatie veel makkelijker dan bij open bakken.

hansHalberstadt

Je moet inderdaad per definitie proberen zuurstofinslag te voorkomen. maar met een gescheurd dopje en nog gisting lijkt me de kans op zuurstof nog steeds klein en niet te vergelijken met open vergisting.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-06-2017  10:46 uJe moet inderdaad per definitie proberen zuurstofinslag te voorkomen. maar met een gescheurd dopje en nog gisting lijkt me de kans op zuurstof nog steeds klein en niet te vergelijken met open vergisting.

Ik heb het zelf mogen ervaren...

Jaren terug had ik twee mandflessen met daarin mijn bier voor de nagisting. De ene mandfles had bleek achteraf een klein scheurtje in de rubberen kap waarin het waterslot zat. Bij de andere mandfles was de rubberen kap volledig intact.
Het bier met het minuscule scheurtje was veel donkerder dan het andere bier. Het verschil in smaak was dramatisch. Sindsdien weet ik dat oxidatie iets is dat je echt hoort te vermijden. Later leerde ik tijdens een studiedag op de brouwersschool KaHo St Lieven in Gent dat tijdens alle stappen van het brouwproces oxidatie voorkomen dient te worden. Ik heb mij dat ter harte genomen en sindsdien zijn mijn bieren frisser van smaak.

hansHalberstadt

Lucht diffundeert door de brownse beweging van moleculen inderdaad door spleetjes (en plastic vaten helaas ook) Beter kun je dus een RVS gistingsvat nemen een geen siliconenslangen naar je waterslot want siliconenslang laat veel zuurstof door. Zolang je felle gisting hebt wordt er zoveel koolzuur geproduceerd dat het schuim de zuurstofinslag van bovenaf grotendeels voorkomt.
Ook als je vat geheel is afgesloten kan aan het eind van de gisting door temperatuurverschillen je waterslot de andere kant op gaan staan en lucht aanzuigen. Dat kun je voorkomen door tegen het einde van de gisting extra koolzuur toe te voeren bv door een literfles met een gistend goedje en dun verbindingsslangetje naar je gistingsvat.

Vergelijkbare Topics (7)

36337

Reacties: 6
Gelezen: 1693

22659

Gestart door Roy Kamps

Reacties: 10
Gelezen: 3272

34195

Reacties: 7
Gelezen: 3244

44603

Gestart door Bvk1983

Reacties: 6
Gelezen: 886

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.