Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

RVS slang na het maischen

Gestart door Mark Mout, 04-01-2017 11:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Mark Mout

Beste mede brouwers,

In het kader van continue verbetering heb ik eens bijgehouden hoe lang alle stappen duren. Ik merk dat ik ná het maischen het filtreerproces nog best lang vind duren (heeft ook voordelen) Ik wil het wort helder hebben en moet zeggen: dat kraantje loopt erg langzaam..

Mijn kit:
Ik maisch in een 70 liter pan en heb een flexibele rvs spiraal filter slang (zie foto) op mijn 1/2 inch tap kraan. Ik hevel met zwaartekracht in een opslagvat. (3 hoogtes)
Daarna gooi ik na het goed spoelen de bostel weg en ga ik door in dezelfde 70L pan.

Probleem:
filteren loopt zeer langzaam. De ring komt bij Brouwland vandaan, maar de afstand tussen de ringen is minimaal.
Mijn oplossing:
De slang geeft ik vaak een duwtje, zodat de ringen een iets grotere opening krijgen. Iedere keer denk ik weer dit moet toch makkelijker kunnen (denk ik al jaren :)

Suggesties?

Thamerdal

Zo'n Lauterhexe werkt het beste als ie zo ligt:

Ik heb hem zo ook in mijn maischpan liggen en filteren gaat prima.

Pimmels

Ik kan de fliterhex bij mij niet in een bocht leggen, dit ivm pootjes onder de binnenpan. (rims)
Ik heb dus de veer over de gehele lengte iets op gerekt zodat er meer ruimte tussen de ringen onstaat!
Het filteren gaat nu prima!

Mark Mout

CiteerIk heb hem zo ook in mijn maischpan liggen en filteren gaat prima.

Ja dat is de oplossing, die bochten geven nét die speling. Mijn pan is te groot om de wanden te kunnen gebruiken. Bij mij floept hij terug in de ronde vorm. Iets op vinden! Bedankt!

Mark Mout

Citaat van: Pimmels op 04-01-2017  11:50 uIk heb dus de veer over de gehele lengte iets op gerekt zodat er meer ruimte tussen de ringen onstaat!
Dat oprekken heb ik ook geprobeerd... Maar misschien niet extreem genoeg? Wat heb jij gedaan om dat voor elkaar te krijgen?

Haagse Wouter

Misschien te kleine slang voor de pan?

Pimmels

Citaat van: Mark Mout op 04-01-2017  11:55 uDat oprekken heb ik ook geprobeerd... Maar misschien niet extreem genoeg? Wat heb jij gedaan om dat voor elkaar te krijgen?
Op gevoel  stapje voor stapje breder getrokken (tien vijftien windingen per keer) tot ongeveer 1 mm.
Je moet iets verder oprekken om op +/- 1 mm uit te komen...

Let wel op dat je nooit meer terug kan als je te breed gaat!

Bart LJ

Hoi Mark,

Ik maisch in een 70L koelbox. Ik heb 2 filterhexen aan elkaar gemaakt met een RVS verloop stuk. Hij floept dan als vanzelf in allerlei bochten.

Als je de extra investering geen probleem vindt is dat een goede oplossing en het filteren zal dan ook nog een stuk sneller gaan.

Extra tip:
Misschien doe je dat al maar ik laat het wort gelijk in de kookpan stromen waarvan de brander al aanstaat. Dat scheelt een hoop tijd in het aan de kook brengen van je net gefilterde wort.

Hay

Of je maakt zelf zoiets van koperen buis en maakt er zaagsnedes in of gaatjes in boren.
Werkt perfekt wel ff werk.

Mark Mout

Ik heb dit -te grote pan voor filterheks om lekker in bochtjes te gaan liggen- probleem opgelost door er met koperdraad een moedwillige korte bocht in te maken. Dank voor de tips!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.