Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste keer brouwen met de Grainfather - wat een genot!

Gestart door KooTjoo, 05-11-2016 17:03 u

Vorige topic - Volgende topic

KooTjoo

Zo na heel veel filmpjes op Youtube te hebben bekeken en ook heel veel gelezen hier op het forum en op andere fora vandaag mijn eerste brouwdag met de Grainfather.

Ik heb als eerste brouwsel een Duvelachtig biertje geprobeerd. Ik heb mijn recept ingevoerd in mijn favoriete brouwsoftware BrouwHulp (met instellingen voor Grainfather) en ben vanochtend gestart met een batch van 25 liter. Ik moet zeggen dat alles heel soepel verlopen is. Maischen ging vlot zonder problemen met pomp of verwarmingselement en het wort werd naarmate de tijd vorderde al erg helder.

Koken ging op zich ook prima. Ik heb 1 puntje van kritiek op de Grainfather en dat is de deksel. Tijdens het koken moest ik wat roeren omdat de boel erg ging schuimen en moest de deksel eraf. Oeps... vingers verbrand. Het is erg lastig om tijdens het koken de deksel er af te halen. Of heeft iemand hier misschien en goede tip voor.

Ik zal jullie niet vermoeien met mijn recept, tussenmetingen e.d., maar aan het einde van de koeling heb ik het SG gemeten en dat kwam uit op 1069. Het recept dat ik gemaakt had gaf 1070 aan dus heel tevreden.

Ook het schoonmaken ging heel soepel, helemaal niets aangekoekt op de bodem (heel klein beetje aanslag dat er zo af te halen was).

Nu nog afwachten hoe de vergisting verloopt en nog belangrijker hoe het smaakt, maar tot zover super blij met mijn Grainfather!

Munckerik

Op bladzijde 11 van de gebruiksaanwijzing staat in vakje 2 bij punt 3:

3. During the boil, do not replace the tempered glass lid (27), as you may cause a boil over and removing the lid may become dangerous.

KooTjoo

Citaat van: Munckerik op 05-11-2016  17:34 uOp bladzijde 11 van de gebruiksaanwijzing staat in vakje 2 bij punt 3:

3. During the boil, do not replace the tempered glass lid (27), as you may cause a boil over and removing the lid may become dangerous.
Dank, die had ik over het hoofd gezien. Opgelost!

Rely

Hoi Kootjoo, ik brouw ook met de grainfather inderdaad een genot, tijdens het kookproces laat ik de deksel er af anders kookt het over, ongeveer eenzelfde ervaring meegemaakt.

KLucky_13

Als je het deksel er toch zou opzetten en het is te warm om er af te halen gebruik ik altijd mijn roerspatel. Je steekt die gewoon door het gat en heft het deksel er zo mee af, werkt perfect :-) In het begin zette ik het deksel er ook altijd op tot de kook start, op deze manier kan je het deksel er toch veilig afhalen.

j.heesters3

Citaat van: Rely op 05-11-2016  17:56 uHoi Kootjoo, ik brouw ook met de grainfather inderdaad een genot, tijdens het kookproces laat ik de deksel er af anders kookt het over, ongeveer eenzelfde ervaring meegemaakt.

Ik kook gewoon mijn wort in een ketel. Daarbij laat ik de deksel eraf. De ongewenste stoffen moeten er toch uit en dat gaat minder als je de deksel eraf laat.

Jos

Vergelijkbare Topics (7)

19812

Reacties: 16
Gelezen: 7147

1109

Reacties: 7
Gelezen: 9920

43285

Reacties: 38
Gelezen: 2830

24056

Reacties: 22
Gelezen: 8162

9949

Gestart door KingKarel

Reacties: 7
Gelezen: 3445

36298

Reacties: 46
Gelezen: 9372

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.