Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koelmantel voor vergistingsvat

Gestart door monsieurmichiel, 05-05-2016 22:49 u

Vorige topic - Volgende topic

monsieurmichiel

Beste medebrouwers,

Ik zou graag een koelmantel monteren op mijn vergistingsvat zoals je bij grote professionele tanks ziet. Heeft iemand een tip waar ik een mantel kan kopen om te monteren of hoe een dergelijke mantel zelf te maken is?

BVD! Michiel

Swaen

Beste Michiel,

Net nieuw in het assortiment, heb ze gezien bij Brouwland, zie link: https://www.Brouwland.com/nl/nieuwe-producten/d/coolbrewing-bag#.VyzDF_mLShc

monsieurmichiel

Dank je wel voor je bericht Swaen, maar ik bedoel een koelmanchet waardoorheen ik gekoeld water laat lopen. Een idee is koperbuis om de ketel wikkelen, maar ik ben bang dat ik dan niet genoeg contact met de ketel maak. En ik heb dan snel 25 meter nodig wat het erg kostbaar maakt.

korneel

Citaat van: monsieurmichiel op 06-05-2016  18:41 uDank je wel voor je bericht Swaen, maar ik bedoel een koelmanchet waardoorheen ik gekoeld water laat lopen. Een idee is koperbuis om de ketel wikkelen, maar ik ben bang dat ik dan niet genoeg contact met de ketel maak. En ik heb dan snel 25 meter nodig wat het erg kostbaar maakt.
ik weet niet hoe groot je vergistingsvat is, maar is het niet vele malen efficienter om een herms coil te kopen en deze in je vergistingsvat te plaatsen? dan heb je hetzelfde effect maar dan veel directere koeling.

Lincolnm3

Of een gebruikte koelkast met een STC-1000

Zooms

Wat denk je van leiding voor vloerverwarming? Niet al te duur, makkelijk in grote lengten verkrijgbaar. Zelf gebruik ik gewoon tuinslang die ik om mijn vat heb gewikkeld. Isolatiemateriaal er om heen, klaar!. Maak het niet moeilijker dan het is.

monsieurmichiel

Bedankt voor de tips. Zeker jouw idee Zooms ga ik proberen.

broeder

Citaat van: Zooms op 07-05-2016  14:47 uWat denk je van leiding voor vloerverwarming? Niet al te duur, makkelijk in grote lengten verkrijgbaar. Zelf gebruik ik gewoon tuinslang die ik om mijn vat heb gewikkeld. Isolatiemateriaal er om heen, klaar!. Maak het niet moeilijker dan het is.
Hoi,
Interessant idee voor om mijn kunststof cct.
De verwarming regel ik met een verwarmingsmat/thermostaat.
De koeling zou mooi op deze manier kunnen.
Vraagje:
hoe stuur je de watertoevoer aan?

groet,
broeder Willem

Serge VL

Citaat van: broeder op 08-05-2016  11:08 uhoe stuur je de watertoevoer aan?
Een (oude) watertoevoerklep van een vaatwas / afwasmachine doet de truk, deze zijn meestal 240V gestuurde solenoid kleppen en kan je zo aansturen met een stc1000

jank

Jongens ik koel met een bierspiraal in het gistvat en pomp koud water er door heen en verwarmen doe ik met verwarming uit elektrische deken dus verwarmen koelen  buiten de koelkast.

monsieurmichiel

Ik werk nu met een koelspiraal en een waterbadkoeling (bierkoeler). Met een waterpomp en een jerrycan als waterreservoir heb ik een gesloten systeem gemaakt. Een stc stuurt de pomp aan. Ik heb nu een 50 liter pan waarbij ik een doorvoer voor de waterleidingen tbv de koelspiraal heb gemaakt. Net echt ideaal vind ik, vandaar mijn wens een koelmantel te bouwen. De vloerverwarmingsbuizen ga ik zeker proberen, goede tip!

monsieurmichiel

monsieurmichiel

Nog isolatie er omheen en koppelingen op de slang en dan kan ik testen.

Zooms

Precies. Nejes gedaan. Ga je met water koelen dat je in de koelkast koelt en via een pompje door de leiding pompt.

monsieurmichiel

Ik koel het water in een waterbadkoeler (bierkoeler) in een gesloten systeem.

jank

monsieurmichiel

Zooms

Citaat van: monsieurmichiel op 27-06-2016  22:05 uIk koel het water in een waterbadkoeler (bierkoeler) in een gesloten systeem.

Super. Dat werkt als een tierelier. Een mantelkoeler is toch hygiënischer dan een interne koeler. (al ziet die er wel imposanter uit)

Herman

De oplossing van Jank lijkt me veel effectiever. Rubber is niet echt een goede warmtegeleider, tuinslang (of is het vloerverwarmingsbuis? Nee toch?) om een vat is wel erg indirect koelen.

jank

Ik kan hem er zo uithalen en schoonmaken ik heb ze in serie staan in elk 20 liter met een Inkbird als controler en een warmtemat als verwarming

Zooms

Citaat van: Herman op 27-06-2016  23:18 uDe oplossing van Jank lijkt me veel effectiever. Rubber is niet echt een goede warmtegeleider, tuinslang (of is het vloerverwarmingsbuis? Nee toch?) om een vat is wel erg indirect koelen.
Haha. Hoeveel warmte denk je dat er afgevoerd moet worden? Dat valt dus erg mee, dat is niet veel. Het koelen met een slang er om heen blijkt gewoon heel effectief te zijn. Schoonmaken van een koelspiraal IN een gistvat kon wel eens heel wat meer problemen met zich meebrengen.

jank

Dit  zijn mijn vergistingtanks

jank

PeterVH

Citaat van: jank op 27-06-2016  23:36 uhttps://www.facebook.com/photo.php?fbid=156209031458115&set=gm.1751264045086424&type=3&theater en zo in serie gezet

Hoi Jan,

Ik zie dat je een brew bucket hebt staan. Ik ben al een tijdje aan het oriënteren om een beter gistvat aan te schaffen en kom toch steeds bij deze uit. Dit is eigenlijk de enige die in mijn koelkast past. Nadeel is alleen dat je de slurrie niet af kan laten lopen.

Kan je mij vertellen hoe die bevalt?
Ik ben vooral benieuwd of hij niet te klein is met 20 liter brouwsels, of maak je dan gebruik van een aparte opstelling om je schuim op te vangen.

Gr Peter

monsieurmichiel

En klaar. Ik ben er zelf best tevreden over. Komend weekend de test met een Weizen op het programma.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.