Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Aanschaf Microscoop

Gestart door biercees, 29-12-2015 21:19 u

Vorige topic - Volgende topic

biercees

Beste Brouwers,
Ik weet niet veel van microscopen maar wil wel zelf gist verder opkweken.
Kan er iemand mij vertellen hoeveel X vergroot noodzakelijk is om gistcellen te kunnen tellen.
Alvast bedankt.

Biercees

Jacques

Citaat van: biercees op 29-12-2015  21:19 uBeste Brouwers,
Ik weet niet veel van microscopen maar wil wel zelf gist verder opkweken.
Kan er iemand mij vertellen hoeveel X vergroot noodzakelijk is om gistcellen te kunnen tellen.
Alvast bedankt.

Biercees

Minimaal 600x. Maar je kunt geen cellen gaan tellen zonder telkamer. En om ook is het noodzakelijk om gistcellen te kleuren. Met andere woorden met alleen een eenvoudige microscoop ben je er niet.

abroeders

Maar je kunt uiteraard ook best gist opkweken zonder microscoop. Is er een speciale reden dat je juist de cellen wil tellen?
Er bestaan verschillende rekenmodellen waarmee je de hoeveelheid cellen redelijk kunt inschatten.

biercees

Ik brouw al zo'n 10 jaar en gebruikte altijd smack packs en soms korrelgist.
Nu moet regelmatig raad gaan vragen bij een medebrouwer om voortgang te kunnen zien.

William

Gezien de ervaring van velen onder ons ben ik bang dat het gebruik van een microscoop om levende / levensvatbare cellen te tellen je meer vragen gaan opleveren dan antwoorden. Het vergt een lange leercurve, kost veel tijd om een telling te doen en uiteindelijk vraag je jezelf of je alles wel goed hebt gedaan.

Goed bedoeld advies: doe het niet en gebruik jouw ervaring en kijk op het oog hoeveel ml gistslurrie je hebt.

Vergelijkbare Topics (7)

42787

Reacties: 19
Gelezen: 1956

36301

Reacties: 4
Gelezen: 1392

29762

Reacties: 3
Gelezen: 1219

21976

Reacties: 18
Gelezen: 8003

17687

Reacties: 30
Gelezen: 14465

44291

Reacties: 14
Gelezen: 1051

38245

Reacties: 18
Gelezen: 4450

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.