Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kegs en afwezigheid

Gestart door Erick, 18-12-2015 17:41 u

Vorige topic - Volgende topic

Erick

Even voor de zekerheid want nog niet eerder bij de hand gehad:
Heb 2 cornykegs aangesloten staan in mijn kegerator (tapkoelkast ;)) en moet plots 4 weken weg.

Het best lijkt mij om de boel te ontkoppelen, de leidingen schoon te spoelen en de kegs gewoon op kamertemperatuur te bewaren.
Ook voor het milieu tenslotte, om die koelkast nu 4 weken te laten draaien is ook overdreven.  :)
Bij terugkomst sluit ik de bende weer aan en geen vuiltje aan de lucht, toch?

Of maak ik een denkfout?
 :degroeten:
Erick

bierfan

Ik zou gewoon die koelkast laten draaien. Bier koel bewaren is altijd beter.

hansHalberstadt

Als je 4 weken bier in de leidingen laat staan wordt de zaak er niet beter op volgens mij.
Ik zou inderdaad de zaak afkoppelen en schoonmaken en vlak daarvoor nog een laatste biertje tappen zodat je laatste stukje stijgbuis in je fust geen bier uit de tapleiding bevat. Fustje koud zetten, want hij zal niet helemaal steriel meer zijn.

Erick

Citaat van: hansHalberstadt op 18-12-2015  19:34 uVlak daarvoor nog een laatste biertje tappen zodat je laatste stukje stijgbuis in je fust geen bier uit de tapleiding bevat. fustje koud zetten, want hij zal niet helemaal steriel meer zijn.
Hey, goeie tip. Had ik zelf niet bedacht. Dank!  :petje-af:
Toch maar afgekoppeld in de kegerator laten staan dus.
 :degroeten:

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 18-12-2015  19:34 uFustje koud zetten, want hij zal niet helemaal steriel meer zijn.

Als je de tapkoppeling en kop van de stijgbuis eerst even schoonmaakt en vervolgens inspuit met Star San hoef je niet bang te zijn voor infecties. Overigens zal het bier niet steriel zijn als het gaat om zelfgebrouwen bier...

Mijn ervaring is dat je bier twee weken zonder problemen aangesloten kunt laten staan. Maar als het gaat om een langere periode koppel ik het vat ook af. Leidingen spoelen is dan ook aan te bevelen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.