Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Biab bag voor fust?

Gestart door dennisnl, 26-10-2015 21:36 u

Vorige topic - Volgende topic

dennisnl

Beste mensen,
Ik ga via de biab methode brouwen. Heb een 50 liter fust die aan de bovenkant open is en een uitloop gat aan de onderkant.
Weet iemand waar ik een biab bag kan kopen voor in een fust of kan laten maken?

Dank u alvast

koffie

tdp

Een filterzak voor 50 liter brouwen? Dat wordt nog zwaar tillen wanneer je die eruit wil halen. Of ga je met een takeltje werken?

Groet,
de TDP

homoeccentricus

In Amerika. Hier bv: http://biabbags.webs.com/

Je zal wel een takel nodig hebben om die zak op te tillen.

RienP

Zo te zien kun je een takel via die website gelijk mee bestellen.

dennisnl

Haha ik ben niet van plan om 50 liter te gaan brouwen hoor. Het ging meer om de afmeting van de zak dat die mooi in het fust past. Ik zal rond de 15 à 20 liter gaan brouwen

ThomasM

Ik heb op een gegeven moment 50 L gebrouwen met BIAB. Tillen was zwaar en het lekte wat, maar het ging wel gewoon prima. Ik moet wel zeggen dat ik destijds in de fitness stond en sowieso al wekelijks 150 kg tilde.

tdp

Citaat van: ThomasM op 27-10-2015  14:46 uIk heb op een gegeven moment 50 L gebrouwen met BIAB. Tillen was zwaar en het lekte wat, maar het ging wel gewoon prima. Ik moet wel zeggen dat ik destijds in de fitness stond en sowieso al wekelijks 150 kg tilde.

Haha, ik ben al blij met 15 kg ;) Heb ook wel een fust met BIAB(asket) methode maar fijn met een takel. Uitgelekt is deze prima te tillen gelukkig :)

Groet,
de TDP

dennisnl

Citaat van: tdp op 27-10-2015  14:58 uHaha, ik ben al blij met 15 kg ;) Heb ook wel een fust met BIAB(asket) methode maar fijn met een takel. Uitgelekt is deze prima te tillen gelukkig :)

Groet,
de TDP
En waar heb jij deze biab(asket) vandaan?

Jacques

Een goed alternatief voor een de biab-methode is het gebruik van een hevelfilter. Je hoeft dan niet te tillen. Het geeft geen gespetter, gedrup en weinig oxidatie.
Nadeel is wel dat je twee pannen nodig hebt en twee branders. Dit kun je ondervangen door het wort eerst op te vangen in een emmer. Nadat je de pan schoongemaakt hebt kun je die vullen met het wort uit de emmer.

Na eerst met een zak te hebben gebrouwen ben ik zo veel jaar geleden overgegaan op een hevelfilter en dat beviel mij heel goed. Tegenwoordig brouw ik in een Speidel Braumeister. Een systeem dat vergelijkbaar is met de Biab-methode met dit verschil dat de rvs moutkorf niet flexibel is (helderder wort) en je hem rustig kun laten uitlekken zonder takel. De overstap heb ik overigens gemaakt omdat ik kleiner wilde brouwen en een betere aansturing wilde op het maischen (beter reproduceerbaarheid).

ThomasM

Die twee brouwmethodes zijn weinig met elkaar vergelijkbaar, Jaques. BIAB en speidel/grainfather zijn dan wel weer meer vergelijkbaar.

tdp

Citaat van: dennisnl op 27-10-2015  20:25 uEn waar heb jij deze biab(asket) vandaan?

Zelfbouw :) Zie ook dit topic

Groet,
de TDP

Jacques

Citaat van: ThomasM op 28-10-2015  10:19 uDie twee brouwmethodes zijn weinig met elkaar vergelijkbaar, Jaques. BIAB en speidel/grainfather zijn dan wel weer meer vergelijkbaar.

Ik schrijf ook niet dat ze vergelijkbaar zijn. Ik heb het over een alternatief waar heel veel hobbybrouwers met veel plezier gebruik van maken. Het brouwen in een zak heeft zo zijn voor en tegens net als het brouwen met een hevelfilter. De laatste tijd wordt steeds meer geschreven over het brouwen in een zak waardoor de hevelfilter een beetje in de vergetelheid dreigt te raken. Voor mij was het een een grote verbetering toen ik van een zak als filtersysteem over ging naar een hevelfilter. Het filteren ging veel beter en sneller zonder oxidatierisico.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.