Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

PT100 Sensor aansturen

Gestart door scartsjer, 03-07-2015 10:51 u

Vorige topic - Volgende topic

scartsjer

Ik heb via mijn werk een paar PT100 sensoren gekregen welke ik zou willen gebruiken in een brouwinstallatie.

is er iemand hier die ervaring heeft met het uitlezen van deze sensoren dmv. een arduino / Raspberry pi?

hansHalberstadt

Een pt100 is een weerstand van 100 Ohm en je mag er niet al te grote stromen doorheen sturen anders krijg je opwarming, dus verkeerde temperatuur. In de praktijk betekent het dat je de pt100 in een brug van Wheatstone moet zetten met een meetversterkertje rondom een opamp. De Arduino heeft een AD ingang met referentiespanning op een pin. Je moet de brug van Wheatstone daaruit voeden, zodat de tolerantie van de referentiespanning uit de meting wegvalt. eea kan dus heel goed, maar er komt wel wat elektronica bij.   

Ronald64

Leuke sensor.
Hier in deze PDF staat een tabel met weerstandsverloop.
Zie post hierboven voor de juiste uitlezing.

scartsjer

Ik heb er nog wel een paar over mocht iemand geinterresserd zijn ;)

Nu ik wat meer research doe vind ik deze Chinese oplossing:
http://nl.aliexpress.com/item/Sestos-Dual-Digital-PID-Temperature-Controller-2-Omron-Relay-Output-D1S-VR-220-PT100-25DA-SSR/946955897.html

Geen arduino / pi maar gewoon aansturing van ssr dmv. temperatuur regel unit. op zich ook wel interessant...

hansHalberstadt

Dit zijn inderdaad de standaard regelaars als je er geen omkijken naar wilt hebben. Ik heb er thuis ook enkele van het merk Eberle. die werken erg mooi, PID regelaars. Hieermee stuur ik diverse dingen aan, bv 2 gistingskastjes en spoelwater regeling.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.