Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Plastic smaak van gistvat?

Gestart door glaasjebier, 21-04-2015 21:39 u

Vorige topic - Volgende topic

glaasjebier

Dag allemaal,

De laatste tijd meen ik eenzelfde plastic smaak te herkennen in mijn bier als dat ik ruik in mijn (lege) plastic vergistingsvat. Ik krijg bijna het idee dat de plastic geur van het vat wordt overgenomen in mijn biersmaak. Het begint erg storend te worden in ieder geval. Het is geen bijsmaak van de gist, ik trok zojuist een versgebrouwen IPA open die vergist is op 18 graden met de US-05. Maar ook in voorgaande bieren heb ik dit herkend. Heeft iemand hier ook ervaring mee? Ik gebruik de volgende setup:

Tjardo

Is het vat wel van voedselveilig materiaal gemaakt?

glaasjebier

Ja, dit is een brouwemmer van een welbekende hobbybrouw leverancier, die ik destijds (zo'n 6 jaar geleden) bij een startset kreeg. Altijd goed schoongemaakt, hier zijn tot op heden zo'n 15 bieren in vergist.

Tjardo

Voor nog geen €14 koop je een nieuwe bij Brouwmarkt, lijkt me wel het overwegen waard...  :biersmile:

glaasjebier

Dat is ook wat ik van plan ben, maar ik vind het raar. Ik ben heel benieuwd of andere brouwers dit hebben ervaren met deze vaten. Ik heb er namelijk twee welke ik willekeurig inzet. En volgens mij proef ik het bij beide (maar heb nooit bijgehouden welk vat ik nu steeds gebruik voor de vergisting). Maar hier zouden op zijn minst nog een paar mensen tussen moeten zitten die dit ook hebben gemerkt bij deze vaten, als mijn theorie klopt...

Jacques

Het is een bekend verschijnsel dat plastic geurtjes kan opnemen en weer kan afgeven...

Zelf ben ik een liefhebber van rvs vergistingsvaten maar die zijn erg prijzig en daarom voor de meeste hobbybrouwers geen optie.

bert braadslee

Zelf gebruik ik het zelfde vat reeds een brouwtje of 35 en geen enkel probleem ermee qua plastic geur of zo.
Prima vaatje, gewoon blijven gebruiken maar niet de schuurkant van een schuursponsje gebruiken om schoon te maken.

DenMaarten

Misschien help vullen met een oxi oplossing en een nachtje laten staan. Dat doe ik zelf regelmatig en heb er geen problemen mee.

rvvliet78

Ik merk ook een terugkomende smaak/geur in mijn bieren, echter na een paar weken op fles trekt dat wel weg heb ik het idee, is dat bij jou ook?
 Overigens zit die geur/smaak niet bij alle bieren, bij mijn saisons heb ik het helemaal niet dus daaruit maak ik op dat het niet aan mijn vergistingsvat ligt.

ciesvandekwis

Meeste geur krijg je wel weg met eerst een bleekoplossing, spoelen en daarna citroenzuur en sulfiet.

bierhenkie

Tijdenlang een zurige smaak aan mijn bieren gehad. Niet verkeerd, maar gewoon niet de bedoeling. Heel goed reinigen met MR Proper citroen en daarna uitgebreid met Star San en het is weg.

Henielma

Ik denk inderdaad aan beter reinigen. Tegenwoordig reinig ik mijn kunststof gistvaten een half uur met PBW en zit er hierna geen geur meer aan de vaten.

glaasjebier

Citaat van: rvvliet78 op 22-04-2015  07:27 uIk merk ook een terugkomende smaak/geur in mijn bieren, echter na een paar weken op fles trekt dat wel weg heb ik het idee, is dat bij jou ook?
 Overigens zit die geur/smaak niet bij alle bieren, bij mijn saisons heb ik het helemaal niet dus daaruit maak ik op dat het niet aan mijn vergistings vat ligt.

Bij mij trekt deze specifieke smaak niet meer weg in de loop van de tijd, helaas...

Schoonmaken met de schuurzijde van een schuurspons doe ik inderdaad nooit i.v.m. de krassen die dit oplevert en de daarin achterblijvende bacteriën.

Mijn procedure was:
Vlak voordat ik het vat gebruik schoonmaken met spons en afwasmiddel. Daarna een paar liter Chemipro Oxi in het vat, en dan kantelen, zodat elk vlak van het vat in contact is geweest met de Chemipro Oxi. Ik zorgde er hierbij voor dat elk vlak minimaal 5 minuten in aanraking was. Na gebruik van het vat weer goed schoonmaken met spons en afwasmiddel.

Waarschijnlijk resulteert dit toch in de smaak in mijn bier (die overigens erg lijkt op de geur die ik waarneem in een droog/ongebruikt gistingsvat). Dit blijft dus hangen en slaat over op mijn bier.

Wellicht handig om met een schone lei te beginnen en een nieuw vat aan te schaffen. Ik zal eens zien hoe ik het vat in het vervolg nog beter kan schoonmaken alvorens deze te gebruiken. Bedankt allemaal voor het meedenken en de suggesties!

Henielma

Citaat van: glaasjebier op 22-04-2015  13:00 uSchoonmaken met de schuurzijde van een schuurspons doe ik inderdaad nooit i.v.m. de krassen die dit oplevert en de daarin achterblijvende bacteriën.

Eerst maak ik met de schuurzijde van zo'n kunststof schuursponsje de zijkant schoon waar de aangekoekte gist zit en hierna dus PBW. Vlak voordat het nieuwe wort erin komt ontsmet ik het schone gistvat met Star San. Naar mijn idee is de angst bij velen voor de kunststof schuursponsjes in combinatie met kunststof gistvaten onterecht.

Fripel

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat het het vat direct na gebruik grondig wordt schoongemaakt.
Alles wat langer dan nodig met het vat in contact blijft zal er lastiger af zijn te krijgen en eventueel hardnekkige geurtjes achterlaten.

Ik maak het vat altijd direct schoon met afwasmiddel en een paar liter water. Ik gebruik zo'n grote ramenspons die fijn van structuur is en veel water opneemt. Hiermee krijg ik alle gistresten er goed uit zonder schuren. Even laten staan en herhalen. Dan goed omspoelen en als het nog ruikt een beetje bleek met wat water er in en een nachtje laten staan met het deksel er los op. Dan heel goed spoelen met water en voor gebruik weer even schoonmaken met afwasmiddel. Uiteraard ontsmetten voor het wort er in gaat.

Neetje

Citaat van: Henielma op 22-04-2015  13:50 uEerst maak ik met de schuurzijde van zo'n kunststof schuursponsje de zijkant schoon waar de aangekoekte gist zit en hierna dus PBW. Vlak voordat het nieuwe wort erin komt ontsmet ik het schone gistvat met Starsan. Naar mijn idee is de angst bij velen voor de kunststof schuursponsjes in combinatie met kunststof gistvaten onterecht.

Ben het met je eens. Als het aangekoekte gist goed is geweekt is het meer vegen dan schuren. (Niet hard drukken op de spons).
Wel het kunststof vat goed droog weg zetten zolang deze niet in gebruik is.

RobW

Ik doe alles met die kunststof vaten wat me op dat moment uitkomt, dus ook dat schuursponsje. Wel altijd volledig vullen met oxi en een poosje laten staan. Brouw veel en heb doorgaans uitstekende bieren.

Jacques

Citaat van: Henielma op 22-04-2015  13:50 uNaar mijn idee is de angst bij velen voor de kunststof schuursponsjes in combinatie met kunststof gistvaten onterecht.

Krijg jij dan geen krasjes? In de krasjes kunnen zich micro-organismen nestelen terwijl de desinfecteermiddelen niet altijd voldoende diep in de krasjes kunnen indringen. Het grote voordeel van Star San is dat dit desinfeceermiddel de oppervlaktespanning drastisch vermindert waardoor het middel diep kan indringen in krasjes.

Neetje

Citaat van: Jacques op 22-04-2015  21:09 uKrijg jij dan geen krasjes? In de krasjes kunnen zich micro-organismen nestelen terwijl de desinfecteermiddelen niet altijd voldoende diep in de krasjes kunnen indringen. Het grote voordeel van Star San is dat dit desinfeceermiddel de oppervlaktespanning drastisch vermindert waardoor het middel diep kan indringen in krasjes.

Henielma geeft aan dat hij Star San gebruikt voordat het wort het vat in gaat. (Ik idem).

Henielma

Dat met zo'n kunststof schuursponsje geeft geen diepe krassen zoals bijvoorbeeld een mes. Wat zal ik zeggen, gaat al 10 jaar goed met dezelfde vaten.

Jacques

Citaat van: Neetje op 22-04-2015  21:17 uHenielma geeft aan dat hij Star San gebruikt voordat het wort het vat in gaat. (Ik idem).

Daarom schrijf ik ook dat Star San het voordeel heeft dat het diep kan indringen in klassen.

Citaat van: Henielma op 22-04-2015  21:45 uDat met zo'n kunststof schuursponsje geeft geen diepe krassen zoals bijvoorbeeld een mes. Wat zal ik zeggen, gaat al 10 jaar goed met dezelfde vaten.

De hoek van de kras maakt veel uit. Bij een scherpe hoek kan het desinfecteermiddel niet diep genoeg indringen. Ik had ergens in mijn brouwbibliotheek daar wat verduidelijkende afbeeldingen van. Ik heb even gezocht maar kan ze niet meer zo snel terugvinden.

Vergelijkbare Topics (7)

27958

Reacties: 7
Gelezen: 4881

16384

Reacties: 40
Gelezen: 24200

03-01-2014 19:43 u
door orangeloo
44491

Reacties: 3
Gelezen: 470

5319

Reacties: 9
Gelezen: 6342

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.