Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Temperatuur in de kopruimte van het vergistingsvat

Gestart door Ansius, 22-02-2015 17:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Ansius

Iets wat ik me afvraag is hoeveel de temperatuur in de kopruimte afwijkt van die van het vergistende bier.
Ik denk dat dit niet veel uitmaakt maar is dat ook zo?

William

Als je de gist z'n vrij gang laat gaan dan zal de temperatuur duidelijk hoger liggen.

Doordat we echter meestal de temperatuur controleren me zowel koelen als verhitten zal de kopruimte vaak juist wat kouder of warmer zijn omdat de lucht in de kopruimte sneller opwarmt/afkoelt dan de vloeistof waarop de temperatuur wordt gestuurd.

IK heb e.e.a. vaak gezien aan het bellentellersignaal waar je te maken hebt met de dichtheid van de lucht, dus temperatuur.

Hoppenbrouwers

Als je gecontroleerd vergist klopt het inderdaad wat William zegt. Merk vaak dat een hevig gistend bier een koele CO2 deken heeft liggen op het bier terwijl de kast druk aan het koelen is ivm de temperatuursstijging.
Het exacte verschil zou ik zo niet kunnen zeggen.

Ansius

Ik geloof William wel.
Toch een klein puntje.

Ik ga er van uit dat de kopruimte van nature een hogere temperatuur heeft dan de vloeistof.
De temperatuur van de omgeving is tijdens de gisting 2 a 3 graden lager.
De temperatuur van de kopruimte zal daar dan tussen moeten zitten is het niet?
Deze temperatuur kan dan toch niet veel hoger of lager zijn dan die van het bier?
Of maak ik een denkfout?

William

Citaat van: ANSIUS op 22-02-2015  22:55 uDeze temperatuur kan dan toch niet veel hoger of lager zijn dan die van het bier?

Zondag hoop ik weer te brouwen. Dan zal ik de 2e T-sensor van TControl geisoleerd ter hoogte van de kopruimte plaatsen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 22-02-2015  23:02 uZondag hoop ik weer te brouwen. Dan zal ik de 2e T-sensor van TControl geïsoleerd ter hoogte van de kopruimte plaatsen.
Jeej! Weer nieuwe inzichten.
Niet dat het veel zal veranderen maar altijd leuk om te weten. Alvast bedankt voor de moeite. :)

P.s. Zet je het wel in een leuke grafiek?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.