Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gesloten hulpstuk wort naar vergistingsvat

Gestart door HuygenMeester, 19-12-2014 18:39 u

Vorige topic - Volgende topic

HuygenMeester

Dit jaar had ik nogal wat last van vliegjes en een keer schoot tijdens het koelen de slang uit het gistvat ,  :echtboos: Dat moest verbeterd worden. Omdat ik op het forum niet zoiets tegenkwam heb ik zelf iets bedacht. Volgens mij een vrij eenvoudige oplossing die simpel te maken is en redelijk goedkoop. Ik had alle materialen( restjes, ik gooi "nooit" iets weg ) wel in huis. Enkel het knel-eindstuk moest ik kopen voor € 3,50. Heb je niets dan denk ik dat je onder de € 10,00 kunt blijven als je het koper in kleine stukken kunt kopen bij een ijzerboer.
Ik wilde een gesloten systeem, snel te plaatsen, de thermometer moest geïntegreerd zijn en evt. meekomende hopresten opvangen.  ^-^
Hierbij wat foto's om e.e.a. te verduidelijken voor het geval je denkt dat wil ik ook maken.

22 mm. roodkoperen buis ca25 cm lang. Met de kolomboor gaatjes boren(duurt even maar dan heb je ook wat, bovendien schijnt half Nederland weer vrij te zijn in deze weken.  ;)) soldeereindkap 22 mm met stukje siliconenslang als ondereind.
Twee stukjes roodkoperen pijp 12 mm en een soldeerbochtje 90 graden. In het bochtje een gaatje boren van 4 mm.
In het knel-eindstuk een 12 mm gat boren. Pijpje 12 mm. er doorheen en vastsolderen.
Eerste keer het kneleindstuk flink vastzetten met verstelbare moersleutels zodat de knelring zich vastzet. Daarna losdraaien en de volgende keren alles handvast draaien. Zo kan alles uit elkaar voor het schoonmaken.
De rode dop is een standaarddop voor het gistvat. Boor hierin een gat van 22 mm en een gat van ca 4 mm als ontluchtventiel. Ik heb geen boor van 22 mm dus een paar keer met 10 mm en wat vijlwerk lukt het ook.

Bij het boren van de gaatjes in de koperen 22mm. buis ontstaan binnen in de buis braampjes. Eerst met een ronde vijl grof wegvijlen en daarna met rondhout waarop polijstlinnen geniet is napolijsten.
Schuurpapier wil niet dat gaat stuk op de braampjes.

:degroeten:
Huygenmeester

Jacques

Ziet er goed uit. Ben je niet bang dat het eindstuk dat vastzit met een stuk siliconen slang losgaat?
Ik neem aan dat je voor deze constructie gekozen hebt om het pijpje met een lange dunne borstel schoon te kunnen maken.

Als je bang bent voor fruitvliegjes kun je ook een schone theedoek over de slang en de opening van het gistvat te leggen. Nog simpeler. Je hebt dan wel geen "hopfilter".

orangeloo

Mooi bedacht  :duimop:

Als je de buis van 22 mm aan de onderkant iets vervormd door er met bv een tang iets in te knijpen klemt het eind dopje volgens mij ook al genoeg. En valt hij er een keer in nou wat dan nog. Alles is toch ontsmet neem ik aan.  ^-^ Heeft alleen de filter een keer niet gewerkt.  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 19-12-2014  22:17 uEn valt hij er een keer in nou wat dan nog. Alles is toch ontsmet neem ik aan.  ^-^ Heeft alleen de filter een keer niet gewerkt.  :brouwen:

Een stukje koper zou ik niet in mijn gistvat willen hebben tijdens de vergisting...

HuygenMeester

Citaat van: Jacques op 19-12-2014  21:57 uZiet er goed uit. Ben je niet bang dat het eindstuk dat vastzit met een stuk siliconen slang losgaat?
Ik neem aan dat je voor deze constructie gekozen hebt om het pijpje met een lange dunne borstel schoon te kunnen maken.

Als je bang bent voor fruitvliegjes kun je ook een schone theedoek over de slang en de opening van het gistvat te leggen. Nog simpeler. Je hebt dan wel geen "hopfilter".
Bedankt voor je compliment.
Inderdaad werkte ik ook met een doek, maar dan zat de slang niet vast. De siliconeslang houdt de dop echt stevig vast, die is nog niet gevallen.
Het werkt perfect, lekker snel aankoppelen en goed schoon te maken (inderdaad met een borstel er doorheen) en voor gebruik in de citroenzuur met sulfiet.

Huygenmeester

Anton

Citaat van: Jacques op 19-12-2014  23:10 uEen stukje koper zou ik niet in mijn gistvat willen hebben tijdens de vergisting...
Dit zou ook te maken zijn van RVS. Ik heb op mijn werk de beschikking over een Tubelelaser, maar even geduld tot half januari tot ik mijn vakantie er op heb zitten.
Ik ga dit zeker in de gaten houden.

HuygenMeester

Citaat van: Orangeloo op 19-12-2014  22:17 uMooi bedacht  :duimop:

Als je de buis van 22 mm aan de onderkant iets vervormd door er met bv een tang iets in te knijpen klemt het eind dopje volgens mij ook al genoeg. En valt hij er een keer in nou wat dan nog. Alles is toch ontsmet neem ik aan.  ^-^ Heeft alleen de filter een keer niet gewerkt.  :brouwen:
Dat heb ik wel eens met ander knutselwerk gedaan maar is hier niet nodig omdat de siliconenhuls de zaak muurvast houdt. Maar heb je geen slang dan is het zeker een optie.
Huygenmeester

Jacques

Een alternatief voor de siliconen huls zou ook een knelfitting eindstop kunnen zijn. Die kun je ook gewoon weer losmaken voor het schoonmaken.
Dat zou ik iets meer vertrouwen dan een siliconen huls.

Eric v B

Citaat van: Jacques op 19-12-2014  23:10 uEen stukje koper zou ik niet in mijn gistvat willen hebben tijdens de vergisting...

Heb je daar een reden voor? Ik heb namelijk een koperen knietje aan mijn kraantje in mijn vergistingsvat. Dit zit er ook in tijdens het vergisten.

Jacques

Citaat van: Eric v B op 20-12-2014  21:39 uHeb je daar een reden voor? Ik heb namelijk een koperen knietje aan mijn kraantje in mijn vergistingsvat. Dit zit er ook in tijdens het vergisten.

Gistend bier is aanmerkelijk zuurder dan wort. In het gistvat verblijft het bier vele uren. Er lost hierdoor meer koper op dan tijdens het maischen.

Koperionen worden door de gist opgenomen en zijn ook noodzakelijk voor de gistgroei. De benodigde hoeveelheid is gering. Op een bepaald moment is er minder gistgroei en blijven alle koperionen die oplossen in het bier.

Ook de mens heeft een beperkte hoeveelheid koper nodig. Een overmaat aan koper is echter niet gezond. Vandaar dat ik het knietje zou vervangen door een rvs exemplaar.

Robin kan hierover ongetwijfeld meer zinnige dingen over vertellen.

Eric v B

Vergelijkbare Topics (7)

32708

Reacties: 20
Gelezen: 4368

6331

Reacties: 37
Gelezen: 12330

585

Gestart door Tommybear

Reacties: 15
Gelezen: 23130

28912

Reacties: 22
Gelezen: 8223

26167

Reacties: 6
Gelezen: 5772

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.