Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Prijs gewonnen op het ONK, met welke brouwinstallatie?

Gestart door JAVAL, 09-10-2014 11:11 u

Vorige topic - Volgende topic

William

Citaat van: Jacques op 09-10-2014  23:55 uNaar mijn idee zou het onderzoek aan waarde winnen als ook degenen die geen prijs hebben gewonnen ook het formulier invullen met vermelding van de plaats die ze binnen een klasse hebben gehaald. Je zou zo kunnen achterhalen of een bepaalde werkwijze eerder tot het winnen van prijzen leidt of niet. Het valt mij namelijk altijd op als ik de uitslagenlijsten doorneem dat prijswinnaars niet met al hun bieren goed scoren. Daarbij neem ik aan dat de verschillende bieren met dezelfde apparatuur gebrouwen is. Apparatuur zegt dus zeker niet alles.
Een prijs winnen komt volgens mij voort uit vakmanschap (kennis van zaken, maar ook gevoel hebben voor het brouwproces), goede apparatuur en een goed en creatief recept. Al deze factoren zijn moeilijk in één onderzoek te vatten.

Inderdaad een leuk onderzoek. Om na te kunnen gaan of de prijswinnende bieren op een ander dan doorsnee installatie worden gebrouwen moet je vooral in kaart brengen met welke installatie de bieren gemiddeld worden gebrouwen. Alleen dan kun je zien of de winnende bieren gemiddeld anders worden gebrouwen dan niet-winnende bieren. Nog beter is misschien een correlatie tussen het aantal behaalde punten en de installatie.

Dit zou je dan ook per brouwer kunnen doen (die veel bieren per keer insturen) om te zien dat het louter kansverdeling is dat ze af en toe een prijs winnen.

Ik zou niet die hele waslijst er bij halen die Jacques hierboven/hieronder noemt. Als je wilt dat niemand het invult moet je om een heleboel parameters vragen.

Aangezien er veel factoren meespelen lijkt me de kans klein dat er uitkomt dat een bepaalde installatie er beter uit zou komen.

hansm

Citaat van: Jacques op 09-10-2014  23:55 u... Het valt mij namelijk altijd op als ik de uitslagenlijsten doorneem dat prijswinnaars niet met al hun bieren goed scoren. Daarbij neem ik aan dat de verschillende bieren met dezelfde apparatuur gebrouwen is. Apparatuur zegt dus zeker niet alles.
Een prijs winnen komt volgens mij voort uit vakmanschap (kennis van zaken, maar ook gevoel hebben voor het brouwproces), goede apparatuur en een goed en creatief recept. Al deze factoren zijn moeilijk in één onderzoek te vatten.

Dat klopt ook helemaal  :brouwen:

Maar als ik naar de uitslagen kijk zie je toch wel een verschil. Niet iedereen scoort met ieder bier goed (deelnemers die altijd matig tot slecht scoren zijn er  trouwens wel ;)). Maar toch zie dat sommigen vaak in  de prijzen vallen en dat deze deelnemers gemiddeld ook hoger scoren dan anderen.

Dat kan met apparatuur te maken hebben, maar ik ben eerder geneigd te denken dat het met vakmanschap te maken heeft. Schoon werken, goede gistbehandeling, gecontroleerde vergisting zijn volgens mij de belangrijkste factoren voor het maken van een goed bier. En verder geen domme fouten maken tijdens het brouwen.

Het recept speelt ook mee. Maar niet zozeer omdat het met ene recept een goed bier wordt en met een ander recept een slecht bier, maar omdat je met het recept wel kan sturen of een bier binnen een biertype valt of niet. Als het er buiten valt, krijgt het al zoveel aftrek dat het de tweede ronde eigenlijk nooit kan halen.

Ik heb de laatste jaren heel wat bieren beoordeeld tijdens keuringen. Ik durf te stellen dat bieren die ver komen tijdens ONK's en OBBK's altijd zeer prettig aroma hebben. Geen afwijkingen, geen rare muffe luchtjes, geen oplosmiddelachtige aroma's, geen diacetyl, DMS of andere zwavelverbindingen (behalve dan misschien een klein beetje zwavelwaterstof in lichte ondergisters). En dat zijn nu precies de zaken die je met gistbehandeling en vergisting stuurt...

:proost:

seed7

Het zou wel eens een leuke zijn om voor het ONK geen kloonbier te maken maar een "exact" gespecificeerd bier met receptuur te geven dat iedereen moet maken. Natuurlijk zullen er grote verschillen zijn, maar met zo'n dataset kun je wel beoordelen of bijvoorbeeld de Speidelaars een cluster vormen, de CCT'ers of de overnacht koelers.

... alleen nog iemand vinden die al die bieren door de gaschromatografen, spectrophotometers en dergelijke haalt.

Ingo

Adbrouwt

Ik heb een weckketel met javal filter en win nooit.  Misschien eens iets insturen en kijken of dat helpt.

JAVAL

Citaat van: Adbrouwt op 10-10-2014  20:08 uIk heb een weckketel met javal filter en win nooit.  Misschien eens iets insturen en kijken of dat helpt.
Beste Adbrouwt,
dan heb je een uitstekende uitgangspositie, nu nog wat andere ingredienten in je ketel en je kunt inderdaad een kansje wagen!
En onder ons, ik heb ook nog nooit gewonnen en ik heb 2 JAVALfilters....
Jaap

Adbrouwt

Citaat van: JAVAL op 10-10-2014  22:27 uEn onder ons, ik heb ook nog nooit gewonnen en ik heb 2 JAVALfilters....
Jaap
Dat is slecht nieuws Jaap. Maar mijn filter werkt heerlijk dus dan maar geen prijzen winnen en lekker door brouwen voor mijzelf. Bedankt Jaap voor je filter ontwerp.
[emoji7]

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.