Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gistcellen bekijken onder mijn microscoop, ik doe het verkeerd?

Gestart door Marc0F, 09-08-2014 00:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Marc0F

Ik heb hier een heel erg standaard microscoopje staan, deze heb ik vroeger thuis als kleine jongen gekregen.
Ik dacht laatst aan het ding (toen ik met giststarters en een zelfbouwmagneetroerder aan de slag ging).

Nu heb ik een halve avond besteed aan het bestuderen van s-05 slurry uit mijn laatst gebrouwde IPA.
Het was overigens een restje slurry wat op de bodem lag van de mandfles (lagering).

Ik denk met de grootste zoom stand gistcellen gezien te hebben, er stroomden ronde dingetjes rond ;)
Ze waren wel heeeeel klein, ik lees dingen over gistcellen tellen, maar als de dingen die ik gezien heb (dode) gistcellen waren, dan ga ik ze never nooit niet kunnen tellen op een dergelijk oppervlak.

Is mijn microscoop goed genoeg?

Even wat dingen die op de doos staan:
8x, 25x en 50x objective lenses
100x <--> 900x zoom

Ik heb gewerkt met een druppel vloeistof tussen 2 van die preparaat glaasjes.

Tips/ideeën zijn welkom, het lijkt me leuk om uiteindelijk de groei van cellen (in bijv. een giststarter) te kunnen zien.

RobinB

Wat is je oculair?

De meeste goedkope microscopen hebben niet de kwaliteit om gistcellen goed te zien. Je ziet inderdaad die bolletjes, dat zijn hoogstwaarschijnlijk gistcellen.
In een nat preparaat zullen ze bewegen, gewoon door minieme stromingen en brownse beweging.
Wat je ook kan doen is een droog preparaat nemen. Deze moet je dan wel kleuren, een simpele halve Gram volstaat al wel. :)

Marc0F

Citaat van: RobinB op 09-08-2014 &nbsp;00:36 uWat is je oculair?
Err geen idee, er staat niets op, maar heel degelijk komt et allemaal niet over ;)

Citaat van: RobinB op 09-08-2014 &nbsp;00:36 uDe meeste goedkope microscopen hebben niet de kwaliteit om gistcellen goed te zien. Je ziet inderdaad die bolletjes, dat zijn hoogstwaarschijnlijk gistcellen.
In een nat preparaat zullen ze bewegen, gewoon door minieme stromingen en brownse beweging.
Wat je ook kan doen is een droog preparaat nemen. Deze moet je dan wel kleuren, een simpele halve Gram volstaat al wel. :)
Ik heb geen idee hoe je een droog preperaat moet maken, en een halve gram zegt me ook niets :P
Misschien moet ik maar eens een boek kopen op dit gebied ;)

RobinB

De gram kleuring bestaat uit een aantal stappen, maar het begint met kristalviolet. Als je niet verder gaat, blijft alles hiermee gekleurd. Je kan dan niet meer het onderscheid maken tussen Gram-positief en Gram-negatief, maar in ieder geval zijn de microorganismen goed zichtbaar. :)

Een droog preparaat krijg je door het te laten opdrogen ( ;) ) en dan te fixeren. Fixeren kan met alcohol of door het preparaat door de vlam te halen.

William

Citaat van: Marc0F op 09-08-2014 &nbsp;00:25 uIk heb gewerkt met een druppel vloeistof tussen 2 van die preparaat glaasjes.

Bedoel je met "2 van die preparaatglaasjes" één objectglas (het lange en dikke glaasje) en één dekglas (een heel dun en vaak vierkant glaasje).

Als je twee objectglazen of twee denkglazen hebt gebruikt kan het zijn dat je wat moeite met de focusafstand tot het objectief (lens) krijgt en dat je daardoor bij hogere vergrotingen weinig ziet.

Marc0F

Ja ik heb dus 2 objectglazen gebruikt :)
Binnenkort eens proberen met zo'n dekglas dingetje (die heb ik wel bij de set erbij zitten)

William

Citaat van: Marc0F op 09-08-2014 &nbsp;11:03 uJa ik heb dus 2 objectglazen gebruikt :)
Binnenkort eens proberen met zo'n dekglas dingetje (die heb ik wel bij de set erbij zitten)

Zo'n dekglas is ook veel lichter en zal daardoor ook minder stroming geven. Succes.

RobinB

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.