Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Filteren na het koken

Gestart door RR, 02-07-2014 11:27 u

Vorige topic - Volgende topic

RR

Hoi,

Ik ben nieuw op het forum maar lees het al een ruime tijd. Ik ben met vrienden zo jaar of 4 aan het brouwen en heb onlangs een nieuwe brouwinstallatie van 100 liter gemaakt. De basis is een koperen vat waarin een RVS mantel wordt geplaatst met daarin de stort, deze wordt daarna met een takel uit de ketel getrokken en er wordt daarna direct begonnen met de kook. Wellicht moeten we de eerste ± 5 liter nog een keer door de bostel heen pompen om voldoende te filteren. De installatie lijkt een beetje op de 200 liter Speidel Braumeister, maar dan zonder alle toeters en bellen.

Op de oude manier haalden we na de kook het wort uit de kookpan met het onderhevel filter en vervolgens door een kaasdoek het gistvat in. Hoe zouden we dit makkelijk kunnen doen voor het 100 liter? Met een kaasdoek lijkt me niet echt een optie die loopt na 18 liter al redelijk dicht. Hoe filteren jullie deze stap? Het wort gaat na het koelen in een CCT, filteren lijkt mij dan nog steeds nodig of zakken de eiwitvlokken ook naar de bodem?

broeder

Hoi,
Ik brouw meestal 45 liter per sessie, het wort koel ik via een slangepomp en warmtewisselaar naar mijn cct. [size=78%]In het verleden ook problemen gehad met het filteren.[/size]
Doe nu als volgt:
Heb van kaasdoek een grote zak genaaid, iets groter dan mijn kookketel.
Aan het eind van het koken doe ik de zak in de ketel, zet de randen met klemmen vast aan de ketelwand.
De zakbodem duw en zet ik vast tegen de bodem van de ketel met een RVS-beugel.
Mijn aanzuigslang in de zak en daar ie, mooi gefilterd wort.
De troep blijft dus aan de buitenkant van de zak en de ketelwand.
Tot volle tevredenheid.

Groet,
Broeder Willem

RR

Hoi Willem,

Dat is wel een slimme, we kunnen van RVS wel ff een frame in elkaar lassen waar het kaasdoek omheen gaat. Hoe maak je de kaasdoek schoon? Uitkoken?

broeder

Hoi,
Schoonmaken:
Even flink de tuinslang erop en daarna in de wasmachine .
Voor gebruik even goed spoelen in schoonwassen,
Even mee laten koken in de wortketel

Groet,
Broeder Willem

Jacques

Uiteraard hoor je de hop uit het wort te filteren. Als je hopzakken gebruikt kun je volstaan met het verwijderen van deze zakken. Maar of het per se noodzakelijk is om ook alle eiwitten te verwijderen bestaan verschillende inzichten. Volgens wetenschappelijk onderzoek zou je betere vergisting krijgen als het wort niet kraakhelder gefilterd is. Zelf ben ik nog niet uit wat nu het beste is. Ik zal eens kijken of ik een goede vergelijkende test kan uitvoeren.

Oxhead

Ik filter niet na het koken als ik brouw met mijn 29 liter installatie.
Ik gebruik dan hopzakjes en koel dan in de pan met een dompelkoeler.
Daarna hevel ik af met achterlating van de trub in de pan.

Met mijn 100 liter installatie koel ik met een tegenstroomkoeler en gebruik ik de hopbloemen als filter.
Deze houden genoeg trub tegen en als er iets meekomt is het geen ramp dit zakt uit na de hoofdgisting.

Dus ik zou niet gaan rommelen met kaasdoeken o.i.d  dit is een extra kans op infectie en onnodig.
Het bier wordt ook zonder filteren na het koken glashelder is mijn ervaring.

RR

We gebruiken altijd hopzakken, dus ik denk dat ik morgen zonder filteren ga proberen. We gebruiken een dompelkoeler en het bier gaat erna in een CCT, dus als de eiwitvlokken zakken zouden die bij de aftapping van de dode gistcellen meegaan.

@Jacques ik ben benieuwd naar je resultaten.

Over een week is de hoofdgisting klaar en ga dan eens kijken hoe het met de helderheid staat.

Jacques

Citaat van: RR op 04-07-2014  12:47 u@Jacques ik ben benieuwd naar je resultaten.

Kan nog een tijd duren.

toon van den broek

Hallo Biervrinden,

Heb het al eens eerder genoemd, maar meestal hevel ik de morgen of middag na het brouwen de net gistende wort over naar het (2e) gistvat. Hierdoor ben je de meeste trub kwijt en heb je dus schonere gist na afloop van de gisting.
Tevens krijgt de gisting een extra 'boost' omdat als je het wort met veel luchtinslag in je gistvat laat lopen er dan een mooie vergisting optreedt ( ik voeg relatief weinig starter toe: 1,25-1,5 ltr op 50 ltr). Wat een makkelijke optie is, is het koelen met een spiraalkoeler in je kookketel en het wort de eerste dag dus in je kookketel te laten gisten (en de dag daarop dus in je gistvat laten lopen).

Groet Toon.

RR

Gisteren zonder filteren direct de CCT in, wel hopzakken gebruikt. Klein beetje afgetapt in een maatglas om het SG te meten en die even laten staan. Je kon daarin zien dat er een duidelijk bezinksel ontstaat en het wort erboven redelijk helder was, dus heb er goede verwachtingen van.

RR

Ander vraagje, we gebruiken de Poolse CCT, bovenop zit een plaat met afdichtring die met 4 schroeven vast zit, daarin zit het waterslot. Als we zo meteen de dode gistcellen gaan afvoeren moet je dan de deksel een beetje openzetten zodat er lucht bij kan?

Ik ben bang dat anders het water uit het waterslot naar binnen wordt getrokken.

Jacques

Zelf ben ik niet zo bang voor het water uit het waterslot. Zeker niet als je vergist in een vergistkast. Vliegen en andere insecten worden tegengehouden door de koolzuur in de kast. Verder zitten er in leidingwater geen voedingstoffen. En als je een (groot) stuk aluminiumfolie over het waterslot vouwt en aandrukt kan er helemaal niets bij het water komen.

Maar als per se niet wilt dat er ook maar iets van het water bij je bier komt kun je het waterslot tijdelijk verwijderen.

RR

Woensdag de eerste aftapping gedaan, ging prima. Was best veel, 1,5 liter schat ik zo. Zaterdag, weer eens aftappen en de hopzak erbij.

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 07-07-2014  20:50 uMaar als per se niet wilt dat er ook maar iets van het water bij je bier komt kun je het waterslot tijdelijk verwijderen.

Beetje een late reactie maar ik ben blij verrast door het antwoord.  Al klinkt het niet als van harte maar het is een begin Jaques.  ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.