Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waterslot gistvat

Gestart door dutch food geek, 11-05-2014 17:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 16-05-2014  16:31 uOverigens was ik eigenlijk niet van plan om te reageren maar de bovenstaande waarschuwing is zo misplaatst dat ik het toch niet laten kon.
Wat voorzichtigheid kan geen kwaad zou ik zeggen zoek maar eens op exploded carboy.
Tenzij je het niet erg vindt af en toe je plafond te witten  ;)

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 16-05-2014  18:08 uWat voorzichtigheid kan geen kwaad zou ik zeggen zoek maar eens op exploded carboy.
Tenzij je het niet erg vindt af en toe je plafond te witten  ;)

Dat wordt veroorzaakt door een gist die het waterslot verstopt. In dit geval gist met hop zo te zien. Heeft niet zo veel te maken met wel of geen elastiekje op een cilindrisch waterslot. Het kenmerkende van een elastiekje is dat deze elastisch is. Als de druk door een verstopping hoog is kan de deksel wel omhoog komen.
Bij een cilindrisch waterslot heb je overigens minder last van verstopping dan bij een bolletjes waterslot omdat de totale doorgang groter is.
Waaruit blijkt volgens jou dat dit een gevolg is van een cilindrisch waterslot dat verstopt is. De kans dat dit gebeurt is met een bolletjeswaterslot is veel groter. Ook omdat die veel meer gebruikt worden.

Overigens heb ik in de 34 jaar dat ik brouw nog nooit extra hoeven te witten. Is ook een kwestie van een voldoende groot gistvat.

Citaat van: Hoppenbrouwers op 16-05-2014  17:56 uWaar staat dat?
 Dat doet een iets lager waterniveau ook. Snap de reden van dit advies nog niet zo. Doe er gewoon wat minder water in en alles is prima zoals het bedoeld is.

Mét scheef dekseltje werkt hij ook prima zoals hij bedoeld is dus ook geen enkele reden voor zorgen.

Minder water is prima. Voorkomt inderdaad het scheef staan.

Met een scheef dekseltje heb eerder last van dat er wat in het waterslot invalt. Je kunt dit ook eenvoudig voorkomen door een stuk aluminiumfolie over het waterslot te vouwen. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 16-05-2014  18:39 uMet een scheef dekseltje heb eerder last van dat er wat in het waterslot invalt. Je kunt dit ook eenvoudig voorkomen door een stuk aluminiumfolie over het waterslot te vouwen.
ik weet niet waar jij in vergist maar binnen in mijn vergistkast is er helemaal niets aanwezig wat in het waterslot kan vallen.
Verder moet het dan ook wel op een hele rare manier vallen. Maar ja, als je je standpunt sterk wil maken door te geloven in dit soort praktische onmogelijkheden houd ik je niet tegen.

hobbybob

Ik gebruik ze ook en in het begin was ik inderdaad bang dat het "scheef" staan niet goed zou zijn.

Hou alleen in de gaten of de onderste rand in het water blijft dan kan er niets gebeuren, geen behoefte aan gewicht cq elastiek

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 16-05-2014  19:00 uik weet niet waar jij in vergist maar binnen in mijn vergistkast is er helemaal niets aanwezig wat in het waterslot kan vallen.
Verder moet het dan ook wel op een hele rare manier vallen. Maar ja, als je je standpunt sterk wil maken door te geloven in dit soort praktische onmogelijkheden houd ik je niet tegen.

Daar heb je een punt. In een gistkast heb je een overdruk aan koolzuurgas. Dit is een barrière. Maar niet iedereen vergist in een gistkast...

Hier op het forum zijn diverse berichten te lezen over fruitvliegjes die in een waterslot zaten. Met een scheef deskeltje heb je daar eerder last van omdat de toegang tot het water groter is.

Veel vervelender is het als het dekseltje van de cilinder gewipt wordt. Dan heb je geen waterslot meer. Dat geldt ook als er te weinig water in het waterslot zit. 
Minder water in het waterslot om het scheef gaan staan is goed, maar houd de vulling van een waterslot altijd goed in de gaten.

dutch food geek

Samenvattend moet ik me dus gewoon niet zo veel zorgen maken over het scheef staan van het dekselse dekseltje...
Ik zal het de volgende keer proberen met wat minder water en als me dat nog niet zint, een stop bestellen die in het gat van mijn vat past en daar een vertrouwt slangmodelletje inproppen :D
Heb trouwens wel het gevoel dat de gisting met een slangmodel makkelijker te volgen is...

hobbybob

Inderdaad dan is het wat gemakkelijker te volgen.

Zelf zit ik er ook aan te denken om weer om te schakelen naar het "slangenmodel" gewoon omdat het ik geluid leuker vind :nut:

mr.chelsea

Bij mij stond het dekseltje ook scheef, maar stond wel voldoende in het water. Ik heb het zo gelaten en volgens mij werkte het prima. Dat hij af en toe scheef stond leek mij een teken dat het waterslot nog actief was. Aan het eind zakte hij na drie dagen zo goed als recht naar beneden en toen heb ik overgeheveld naar de mandfles (toen wel een bolletjeswaterslot gebruikt).

Vergelijkbare Topics (7)

14886

Gestart door Bonfunck

Reacties: 3
Gelezen: 3368

30607

Reacties: 15
Gelezen: 4441

6648

Reacties: 40
Gelezen: 15922

28482

Reacties: 20
Gelezen: 7848

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.