Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waterslot gistvat

Gestart door dutch food geek, 11-05-2014 17:24 u

Vorige topic - Volgende topic

dutch food geek

Ik heb een nieuw gistvat gekocht en dat gebruikt voor een vergisting. Ik ben heel blij met het vat zelf. Makkelijk in gebruik, makkelijk schoon te maken :D

Ik heb wel een probleem: het waterslot dat er bij zit is echt onmogelijk. De enige manier waarop ik het kon laten werken is door er een gewichtje op te leggen en zo het deksel naar beneden te houden.

Het gaat om dit vat
http://www.Brouwmarkt.nl/bier-brouwen/gistingsvaten-emmers/gistingsvaten-plastic/gistingsvat-met-kraan-en-waterslot-30-liter.html

Het waterslot is zo'n grote witte
http://www.Brouwmarkt.nl/bier-brouwen/gistingsvaten-emmers/kappen-watersloten/waterslot-cylindrisch-voor-vaten-30-210-liter-en-type-graf.html

Hebben jullie tips voor een vervangend waterslot of een manier om in het veel te grote gat van de dop die er bij zit een gewoon slangmodel te knutselen...

Graag jullie ervaringen/mening.

koffie

Zo'n paddestoel waterslot is inderdaad geen fijn ding.
Je kunt echter gewoon een rubber stop halen bij de Brouwmarkt (nummer 14 uit mijn hoofd) deze past prima in het grote gat van het deksel en in het gat in de stop pas weer een waterslot.

Hoppenbrouwers

Een rubberstop + bellenwaterslot inderdaad. Die past zo in het gat.
Alleen hoe onhandig een cilindrisch waterslot ook is. Werken doet het prima. Je hoeft er geen gewicht op te leggen want juist door de druk komt de deksel omhoog. Af en toe geeft ie dan een blub en laat hij hij overtollige lucht vrij. Je kan hierdoor wel moeilijker de vergisting bijhouden maar hij doet gewoon wat ie moet doen.

Nozem

Citaat van: dutch food geek op 11-05-2014  17:24 uIk heb wel een probleem: het waterslot dat er bij zit is echt onmogelijk. De enige manier waarop ik het kon laten werken is door er een gewichtje op te leggen en zo het deksel naar beneden te houden.

Zolang de omtrek van de deksel aan de onderzijde maar onder het waterniveau staat doet het ding prima z'n werk, ook als de deksel schuin omhoog staat.
Door een gewichtje op de deksel te plaatsen kan de druk hoger oplopen dan bedoelt, niet direct een gevaar voor zo'n plastic vat maar het is dus niet nodig.

Jacques

Een elastiekje kruislings over het waterslot zorgt er voor dat de deksel blijft zitten.
Prima watersloten die niet zo maar droog vallen. 

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 11-05-2014  20:43 uEen elastiekje kruislings over het waterslot zorgt er voor dat de deksel blijft zitten.
En waarom zou je dat doen?

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-05-2014  21:19 uEn waarom zou je dat doen?

Om de deksel recht op het waterslot te houden.  :)

Nozem

Citaat van: Jacques op 11-05-2014  22:55 uOm de deksel recht op het waterslot te houden.  :)

En waarom zou je dit willen? Als de deksel schreef zit doet deze het toch ook.
Het gebruik van gewichtjes en elastieken is sterk af te raden, zeker bij gebruik van een mandfles. Deze zijn echt niet gemaakt als druk houdend vat. De kwaliteit van het glas is ook vaak bedroevend, ik vind het vaak al een wonder dat ze de statische druk van het vloeistof kunnen verdragen.

hetspook

Heb het zelfde vat en waterslot, ik doe er gewoon wat minder water in, ongeveer 1cm. bij elke blup hoor je dan 'tok'. Heb het ook weleens opgelost door het rode dopje op het slot te leggen.

dutch food geek

Het dekseltje bleef scheef staan bij mij en toen ik gisteren ging overhevelen vond ik een dood fruitvliegje in het waterslot. Het heeft dus zeker wel zin om het deksel er plat op te hebben. Heb van alles geprobeerd. Minder water, meer water en uiteindelijk dus de oplossing met een gewichtje waardoor hij dicht bleef zitten...
Ik ga eens op zoek naar een passende stop en dan weer een slangmodel waterslot erop.

Hoppenbrouwers

Citaat van: dutch food geek op 12-05-2014  14:28 uHet dekseltje bleef scheef staan bij mij en toen ik gisteren ging overhevelen vond ik een dood fruitvliegje in het waterslot. Het heeft dus zeker wel zin om het deksel er plat op te hebben.
Trek je die conclusie a.d.v. Het dode fruitvliegje? Ik heb namelijk ook al eens een dood fruitvliegje in mijn slangenwaterslot gehad. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat hij er bij beiden ooit in gaat komen op die manier.

Citaat van: dutch food geek op 12-05-2014  14:28 uHet heeft dus zeker wel zin om het deksel er plat op te hebben. Heb van alles geprobeerd. Minder water, meer water en uiteindelijk dus de oplossing met een gewichtje waardoor hij dicht bleef zitten...
Als het dekseltje scheef staat doet hij zijn werk ook prima. Zie niet in waarom die plat zou moeten blijven staan.

Nozem

Nu snap ik ook waarom de kromme komkommers nooit de winkel halen, blijkbaar hoort alles recht te zijn  ;D

Ik wil nog een keer benadrukken dat een waterslot naast het scheiden van twee gas ruimtes nog een andere functie heeft; het regelen van de druk ik het gistvat. Het is een drukregelklep, veiligheidsventiel, relief valve of hoe je het ook wil noemen. Hier aan "sleutelen" is misschien niet altijd zo handig. Zeker bij vaten met relatief weinig bier en veel loze ruimte kan er zo aardig wat volume gecomprimeerd worden. Als er wat fout gaat komt deze energie in 1 keer plotseling vrij wat best vervelend kan zijn.

Jacques

Citaat van: Nozem op 11-05-2014  23:15 uEn waarom zou je dit willen? Als de deksel schreef zit doet deze het toch ook.
Het gebruik van gewichtjes en elastieken is sterk af te raden, zeker bij gebruik van een mandfles. Deze zijn echt niet gemaakt als druk houdend vat. De kwaliteit van het glas is ook vaak bedroevend, ik vind het vaak al een wonder dat ze de statische druk van het vloeistof kunnen verdragen.

Ook met gewichtjes en elastiekjes werkt het waterslot. Er is geen enkel risico voor overdruk. Vervelender is het als de deksel van het waterslot wipt. Dan werkt het waterslot niet meer en kan zuurstof en vliegjes bij je jongbier.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 13-05-2014  21:19 uVervelender is het als de deksel van het waterslot wipt. Dan werkt het waterslot niet meer en kan zuurstof en vliegjes bij je jongbier.
Dan heb je hem dus te vol gedaan. Bij goed gebruik wipt de deksel er niet vanaf en heb je ook geen elastiekjes nodig. Kwestie van 1 keer een lijntje aftekenen op het waterslot en altijd dat niveau aanhouden.

Nozem

Citaat van: Jacques op 13-05-2014  21:19 uOok met gewichtjes en elastiekjes werkt het waterslot. Er is geen enkel risico voor overdruk.

Met gewichtjes of elastiek ben je de kracht die geleverd moet worden om de deksel te liften aan het vergroten. Gezien het oppervlakte van de gasdoorlaat niet wijzigt moet de druk in het vat wel hoger worden om de deksel te liften, hier hoef je niet gestudeerd voor te hebben  :weetniet:

Ik lees hier regelmatig waarschuwingen voor bierbommen door te veel bottelsuiker en/of niet uitgegist bier. Persoonlijk sta ik liever naast zo'n bierbommetje dan een mandfles met voorgespannen waterslot.

Maar gelukkig staan hier nu inmiddels genoeg tips vermeld hoe dit waterslot verantwoord gebruikt kan worden.

Nozem

Citaat van: Hoppenbrouwers op 13-05-2014  21:45 uKwestie van 1 keer een lijntje aftekenen op het waterslot en altijd dat niveau aanhouden.

Ik snap ook niet waarom dit streepje er standaard niet op staat.
Heel erg intuïtief werkt dit waterslot ook niet. Mijn eerste reactie toen ik de deksel schreef zag staan was ook dat er iets niet juist was.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 13-05-2014  21:45 uDan heb je hem dus te vol gedaan. Bij goed gebruik wipt de deksel er niet vanaf en heb je ook geen elastiekjes nodig. Kwestie van 1 keer een lijntje aftekenen op het waterslot en altijd dat niveau aanhouden.
In het grijze verleden zat bij dit soort watersloten standaard een elastiekje...
Maar het klopt dat als je waterslot niet te vol doet, je de kans op het scheef gaan van het dekseltje verkleint.

Citaat van: Nozem op 13-05-2014  22:07 uMet gewichtjes of elastiek ben je de kracht die geleverd moet worden om de deksel te liften aan het vergroten. Gezien het oppervlakte van de gasdoorlaat niet wijzigt moet de druk in het vat wel hoger worden om de deksel te liften, hier hoef je niet gestudeerd voor te hebben  :weetniet:

Ik lees hier regelmatig waarschuwingen voor bierbommen door te veel bottelsuiker en/of niet uitgegist bier. Persoonlijk sta ik liever naast zo'n bierbommetje dan een mandfles met voorgespannen waterslot.

Maar gelukkig staan hier nu inmiddels genoeg tips vermeld hoe dit waterslot verantwoord gebruikt kan worden.

Het beetje extra druk door een paar cm water staat in geen enkele verhouding ten opzichte van de druk die krijgt door het gebruik van te veel bottelsuiker. Als er meer druk is in het gistvat ontsnappen er langere bellentreintjes. Geen probleem dus.

NewLine

Bij de Speidel versie van dit soort waterslot staat er wel degelijk een streepje op de wand. Persoonlijk vind ik zo een klassiek waterslot met zo een rood kapje handiger om de vergisting te volgen, en ik heb ook de indruk dat die minder aanzuiggevoellig is.

Nozem

Citaat van: Jacques op 14-05-2014  22:25 uHet beetje extra druk door een paar cm water staat in geen enkele verhouding ten opzichte van de druk die krijgt door het gebruik van te veel bottelsuiker. Als er meer druk is in het gistvat ontsnappen er langere bellentreintjes. Geen probleem dus.

De druk is dus niet relevant, zoals ik al eerder aangaf gaat het om de opgeslagen energie.

De energie wordt opgeslagen in de gecomprimeerde lucht/CO2. Stel je hebt een bierfles waarbij de druk is opgelopen tot 6 barg, een bierbommetje dus. De bierfles is uiteraard niet helemaal gevuld met bier maar boven het bier zit nog een paar cm aan lucht/CO2. Dit volume boven het bier dat gecomprimeerd wordt heeft een volume van 7cm³ (aanname). Uiteindelijk wanneer de 6 bar overdruk is bereikt is er in totaal 7x6 = 42cm³ gas gecomprimeerd.

Nu het voorbeeld met een gistvat. Wanneer je het waterslot verkeerd gebruikt kan de druk in het vat oplopen tot 5mbarg (5cm H20, aanname). Het volume lucht/CO2 boven het wort/bier bedraagt 10 liter (10000cm³). In dit geval is dus 0.005x10000 = 50cm³ gas gecomprimeerd.

We kunnen gaan discussiëren over de aannames die ik gemaakt heb maar hopelijk is het duidelijk dat je het over een vergelijkbare hoeveelheid energie hebt die vrijkomt wanneer het fout gaat. Dus gewoon niet doen. Het schreef staan is sowieso geen probleem dus waarom  :weetniet:

En waarom zitten er dan tegenwoordig geen elastiekjes meer bij zo'n waterslot, blijkbaar werken ze ook goed zonder...?
En het ene elastiek is het andere niet. Voor je het weet gaan mensen van die dikke postbode elastieken (hopelijk weet je wat ik bedoel) gebruiken omdat Jacques zei dat het wel kon.... Ik begrijp ook wel dat het zelden een probleem zal zijn, zeker voor plastic of metalen gistvaten, maar bij gebruik van een mandfles ligt het allemaal wat gevoeliger. Hopelijk wil je dit in overweging nemen en zo andere beschermen tegen dergelijke stommiteiten.

Jacques

De watersloten zijn ontworpen dat de koolzuur uit het vat kan. Bij een kroonkurk is het juist de bedoeling dat de koolzuur in de fles blijft. Dat is een wezenlijk verschil. Een cilindrisch waterslot is zo onwikkeld dat deze werkt als deze niet schuin staat. Een elastiekje kan geen kwaad. Geen problemen zien die er niet zijn.
Een waterslot zonder deskeltje is wel een probleem. Dat kun je maar beter voorkomen.

Maar als je zonder een eslastiekje wilt werken terwijl het dekseltje steeds scheef staat mag dat van mij hoor...

Nozem

Citaat van: Jacques op 15-05-2014  17:55 uDe watersloten zijn ontworpen dat de koolzuur uit het vat kan.

Ja inderdaad, gewichtjes en of elastieken zijn geen onderdeel van het ontwerp.
Met die elastieken ben je juist CO2 aan het bufferen met een energie inhoud gelijk aan een bierbommetje.

Jij mag vinden dat ik beren op de weg zie maar alle anderen wil ik hierbij waarschuwen:

Watersloten dienen gebruikt te worden zoals ze door de leverancier geleverd worden, ga dus niet zelf aan het prutsen. Bij onjuist gebruik kan dit gevaarlijke situaties opleveren, vooral bij glazen (niet ductiele materialen) flessen/vaten.

hans_nwk

Citaat van: Nozem op 15-05-2014  18:50 uJij mag vinden dat ik beren op de weg zie maar alle anderen wil ik hierbij waarschuwen:

Watersloten dienen gebruikt te worden zoals ze door de leverancier geleverd worden, ga dus niet zelf aan het prutsen. Bij onjuist gebruik
kan dit gevaarlijke situaties opleveren, vooral bij glazen (niet ductiele materialen) flessen/vaten.

Ik ben ook van mening dat je wat overdrijft. In een flesje heb je het over een druk van bars, in een gistvat met waterslot zal voor het gevaarlijk wordt (in het slechtste geval) het hele waterslot uit het vat ploppen (of de rubberstop waar deze inzit).

Ik verwacht hier het gevaar van een flinke scheet, niet dat van een explosie.

Hans

Nozem

Citaat van: hans_nwk op 15-05-2014  19:17 uIk ben ook van mening dat je wat overdrijft. In een flesje heb je het over een druk van bars, in een gistvat met waterslot zal voor het gevaarlijk wordt (in het slechtste geval) het hele waterslot uit het vat ploppen (of de rubberstop waar deze inzit).

jij hebt het verhaal over de energie inhoud duidelijk niet begrepen, als ik het fout heb hoor ik het ook graag.

Overdrijven doe ik niet, de kans dat het fout gaat is alleen niet zo groot. De cilindrische watersloten hebben een aansluitdiameter van 18mm  waardoor ze op de meeste aansluitingen gewoon niet passen. Daarom zullen ze ook wel niet zo vaak gebruikt worden i.c.m. mandflessen of ander glaswerk. Ook sta je gedurende de vergisting ook maar heel kort bij het vat, en als die dan gaat moet je er ook nog maar net met je gezicht dichtbij staan. Al met al is de kans niet zo groot maar als het fout gaat kan het best vervelend voor een oog zijn...

En waarom risico lopen terwijl het originele waterslot ook gewoon goed werkt :weetniet:

Wat ik wou zeggen heb ik nu wel gezegd, succes allemaal met het brouwen.

Jacques

Citaat van: Nozem op 15-05-2014  18:50 uWatersloten dienen gebruikt te worden zoals ze door de leverancier geleverd worden, ga dus niet zelf aan het prutsen. Bij onjuist gebruik kan dit gevaarlijke situaties opleveren, vooral bij glazen (niet ductiele materialen) flessen/vaten.

Precies. Gebruik ze zoals ze bedoeld zijn. En dat is niet met een scheef dekseltje... Een elastiekje zorgt er voor dat alles op mijn plaats blijft, meer niet. Het is geen wezenlijke aanpassing van het ontwerp.

Dat energieverhaal snap ik overigens niet. De koolzuur kan gewoon ontsnappen, daar is een waterslot voor gemaakt. En daarmee ontsnapt ook de koolzuurdruk.

Overigens was ik eigenlijk niet van plan om te reageren maar de bovenstaande waarschuwing is zo misplaatst dat ik het toch niet laten kon.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 16-05-2014  16:31 uPrecies. Gebruik ze zoals ze bedoeld zijn. En dat is niet met een scheef dekseltje...
waar staat dat?

Citaat van: Jacques op 16-05-2014  16:31 uEen elastiekje zorgt er voor dat alles op mijn plaats blijft,
dat doet een iets lager waterniveau ook. Snap de reden vandit advies nog niet zo. Doe er gewoon wat minder water in en alles is prima zoals het bedoeld is.

Mét scheef dekseltje werkt hij ook prima zoals hij bedoeld is dus ook geen enkele reden voor zorgen.

Vergelijkbare Topics (7)

30607

Reacties: 15
Gelezen: 4452

14886

Gestart door Bonfunck

Reacties: 3
Gelezen: 3371

6648

Reacties: 40
Gelezen: 15977

28482

Reacties: 20
Gelezen: 7863

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.