Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gistvat van boiler, volledig demonteren of?

Gestart door Hilbren, 14-03-2014 19:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Hilbren

Zoals in mij voorsteltopic te lezen is, is mijn eerste brouwsel iets wat heftig aan het gisten geweest. Nu is het plan om het gistvat te vernieuwen, het moet groter en temperatuur geregeld zijn. Het idee komt van een collega die mij wat foto's had laten zien van zijn installatie. Hij gebruikte een oude boiler die hij heeft open geslepen. Vervolgens zijn er allerlei strippen op gelast en is het vat ook weer lucht dicht af te sluiten. (zelfs onder druk!)

Goed idee, dus dat gaan we na bouwen, enige verschil ik wil hem gaan koelen. Hiervoor is een kleine compressorkoeler aangeschaft. Het moet dus een soort koelkast worden, isolatie eromheen enzovoort.
Nu het probleem uitdaging afweging; met diezelfde collega heb ik even zitten sparren over het hoe en wat. Het gaat dus om zo'n soort vat:

Nu zijn er twee opties:
- 1. open slijpen aan de aansluit zijde
- 2. open slijpen aan de niet aansluit zijde

Optie 1
Bij de eerste optie zal de aansluitzijde als deksel werken, die komen dus uiteindelijk aan de boven zijde. Dit is wat mijn collega ook heeft gedaan. Voordeel is dat je alles makkelijk uit de boiler kunt slijpen en zelf kunt bepalen waar alles gepositioneerd moet gaan worden. Ook kun je de warmte wisselaar los gebruikten en daarbij ook goed schoonmaken.
nadelen:
- veel doorslijpen
- veel koppelingen toevoegen
- buisje voor de temperatuur is niet meer bruikbaar

Optie 2
Bij deze optie komen aansluitingen aan de onderzijde, handig als je het vat leeg wil laten lopen en het oogt ook gewoon netjes. Ook kan de warmte wisselaar gewoon blijven zitten, deze ligt dan op de bodem. Ook het buisje voor de temperatuur meter is gewoon te gebruiken.
nadelen:
- wellicht moeilijk schoon te maken?

Ik neig naar optie 2.. hoe denken jullie erover? tips en tricks zijn welkom

Uiteindelijk moet het er zo uit komen te zien:

Tweede mogelijke optie is zo'n wijnvat. Hij komt uiteindelijk in de woonkamer te staan... 8)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.