Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beetje knutselen aan de brouwerij (RIMS?)

Gestart door Maarten, 16-01-2014 19:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Maarten

Bij mij is de grootste belemmering op de brouwdag het filteren. Ik heb een koperen buizen hevelfilter, en een 50L aluminium pan. Dat staat op het fornuis, aan het eind van de maisch ram ik dat filter erin en begint het geze(ur/ik): Het duurt zo'n 30 liter voordat het een beetje helder is, dan neem ik genoegen met te troebel, vind ik dat t te lang duurt, gooi ik de kraan iets meer open, wordt t troebel, klapt het filterbed dicht, moet de kraan dicht, filterbed roeren, langzaam filteren, nog 20 liter door laten lopen, etc. een uur later zit het wort in 3 emmertjes en de bostel in mijn pan. Da's verkeerdom, de bostel moet bij t vuilnis en dat wort moet aan de kook! Door al die extra afkoeling duurt het ook nog eens heel lang voordat het aan de kook is, en bij elkaar denk ik dat daar wat te verbeteren valt.

Toen vond ik: de solar pump (populair item sinds kort!!!).  :groots:

Voor een prikkie denk ik nu mijn brouwerij te kunnen verbouwen naar RIMS achtig systeem. Gedachtengang van t ontwerp was als volgt:

Ik kan een maischvat naast mijn verwarmingsvat neerzetten, maar dat is een beetje raar met afkoeling en ruimtegebruik, hij kan beter binnen de bovenkant van de grote pan hangen. Dan past mijn hevelfilter niet in de kleinere pan, dus nieuw filter maken: RVS gaasfilter. Meest logisch is denk ik een directe huiddoorvoer naar de buitenpan, maar ik weet niet hoe ik de doorstroom daar ga regelen. Ik zou ook een hevelvormige vaste buis (gewoon een hevelfilter dus) door het deksel van de binnenpan kunnen maken om bovenaan een kraan neer te zetten voor de regeling. Dan kan ik die pan ook nog voor andere dingen gebruiken, zoals 25 liter tomatensoep koken als mijn ouders langskomen.  :weetniet:
Een huiddoorvoer in de buitenpan is er al, dus dat is een kwestie van pomp eraan maken (ik heb ook een 12V regelaar gekocht om die aan te sturen) en een pijpje omhoog de binnenpan in.

Dus ik heb een kleinere pan besteld (33L RVS), overigens direct bij de verkoper en niet via ebay, 42.40 incl verzending naar Nederland.

Ik heb ook nagedacht over kleinere pannen en emmers en zo, maar ik vond het jammer als de draf te droog wordt omdat er weinig water bij de bostel erbij past. Ik hou nu ook nog wat speling om nog een keer een grotere batch te brouwen (normaal 20 liter, maar 28 op zn tijd moet ook kunnen).

Maar ik ben dus nog niet helemaal zeker over de manieren van doorvoer, regeling, etc. Overigens was het niet mijn intentie om te automatiseren, het is vooral handiger dan met de hevel.

In 't kort: Ik wil een 1pans RIMS bouwen, en heb wel ideeen maar weet niet zo goed wat handig en onhandig is... Wat vinden jullie van dit idee? Ik zal ook een keer tekeningen maken om de boel te verduidelijken, maar pas als ik het wat helderder heb. En natuurlijk foto's bij het bouwen!

RobinB

Ik heb zoiets wel gehad.
Gewoon mijn hevelfilter in de maischpan, terugloop bovenin en recirculeren maar!

Werkt perfect bij eenstapsmaisch, vooral wanneer je het erin zet nadat je op je gewenste temperatuur bent gekomen.

Haal je nog zo'n RVS pan erbij van Menno? Kan je ook die alu pan de deur uit doen... ;)

Maarten

Citaat van: RobinB op 16-01-2014  19:33 uIk heb zoiets wel gehad.
Gewoon mijn hevelfilter in de maischpan, terugloop bovenin en recirculeren maar!
Klopt, dacht ik ook aan, maar aanbranden van draf onderin lijkt me een gevaar en dan zit nog steeds de bostel in de verkeerde pan. Dus een vat erbij is denk ik wel een verdienste. Plus ik heb al betaald, dus ik wil natuurlijk nu niet meer terug.

Tja die alu pan is eigenlijk wel fijn... Maar als ik over een andere pan struikel doe ik er misschien wel wat aan ja. Even kijken hoe het past en uitpakt allemaal. Als t werkt, en t bier is lekker, ga ik niet zeuren over een potje Alzheimer. ga ik niet zeuren over een potje Alzheimer. ;)

jank

allo maarten ik heb ook een rims gemaakt met een verwarming element van een koffie zet aparaad en een  zeef 10 centiemeter boven de bodem heldere word met aftappen van de word als ik hem op 72 c breng dan heb ik hem devolgen dag 45 c zoo goed heb ik hem ge├»soleerd

Maarten

Citaat van: jank op 16-01-2014  23:20 uallo maarten ik heb ook een rims gemaakt met een verwarming element van een koffie zet aparaad en een  zeef 10 centiemeter boven de bodem heldere word met aftappen van de word als ik hem op 72 c breng dan heb ik hem devolgen dag 45 c zoo goed heb ik hem ge├»soleerd

Een zeef in een pan monteren is volgens mij ingewikkelder dan een aftap (of hevel) met filter eraan. Maar tegen aanbrandend wort heb je dan nog een tweede pan nodig. Een zeefplaat is ook vrij prijzig, trouwens.

Ik zit nog steeds met het transport van de binnenpan naar de buitenpan. Een hevel klinkt leuk, maar die moet ik aanzuigen en moet dan terug in de buitenpan. Een doorvoer is in dat opzicht makkelijker maar lastiger in doorstroom te sturen. Heeft iemand een rims met een filterbed met ongeknepen filter (geprobeerd)? Slaat je filter dicht? Loopt je filterbed droog?

Maarten

Nog geen foto's, maar grotendeels draait de opstelling. Ik heb pomp, leidingen en nieuw hevelfilter (type bazooka) werkend. Ik neigde naar een JAVAL-filter, maar heb geen zin om te zagen, dat was een rotklus vorige keer. Ik vond voor 5 euro een pvcbuigveer van 80 cm (electronica afdeling bouwmarkt). Dat zijn twee dikke veren in elkaar, waarvan de buitenste precies in het bazookafilter (kraan aansluitslangformaat, 10 mm?) had kunnen passen. Onder buiging zitten overal mooie spleetjes tussen. Behalve dat het niet paste.  :huilen: Ik vind dat ding zo mooi dat ik het misschien nog met een wasmachine aansluitslang ga proberen. Voor 5 euro niet zagen klinkt mij als muziek in de oren, en als het werkt lijkt het me een mooie toevoeging aan het JAVAL-filter! Maar ik wil daar misschien nog even mee wachten, omdat ik nu al een bazookafilter heb, wat nog zou kunnen werken.

Daarom: zijn er mensen waarbij een vaste opstelling met standaard bazookafilter niet dicht sloeg door het samen drukken? Hoe vaak ging het goed voordat je overstapte naar JAVAL? Was het achteraf gezien K met P om met alleen een bazookafilter je maisch te filteren?

Ik moet nog een stellage bouwen waarmee de bovenste pan hoger blijft dan de onderste pan, en nog wat puntjes op de I zoals afwerking en bevestiging van pomphuisje etc., en dan ben ik klaar om te brouwen!  :brouwen: ;D

RobinB

In het begin van mijn HERMS tijd had ik daar RVS mantelfilters in gemonteerd zonder buis of binnenveer. Dat werkte prima!
Later een filterplaat aan toegevoegd, maar dat maakte eigenlijk geen verschil.

Is jouw pvc-veer overigens wel voedselveilig?

Maarten

Mooi zo! Die veer is van metaal, hij is bedoeld om pvc te buigen... dus denk t wel.

RobinB

Ah, oke dat verheldert het wel! ;)

Het enige waar je op moet letten, maar dat lijkt me logisch, is dat je niet met je roerspaan oid het filter platdrukt. :)

Maarten

Nee ik ga niet zo roeren, dus dat is geen punt. Dank!

harry

Citaat van: Maarten op 21-02-2014  15:52 uMooi zo! Die veer is van metaal, hij is bedoeld om pvc te buigen... dus denk t wel.

Voor zover ik weet is de veer van gegalvaniseerd staal, geen RVS. Ik denk dus dat gezien het zure milieu van het wort de veer spoedig gaat roesten.

Maarten

Citaat van: harry op 21-02-2014  16:53 uVoor zover ik weet is de veer van gegalvaniseerd staal, geen RVS. Ik denk dus dat gezien het zure milieu van het wort de veer spoedig gaat roesten.
Dat zou wel eens heel erg waar kunnen zijn. En hij is niet goed schoon (of roestvrij) te maken...  :-\

harry

Maarten, vind je het gewoon leuk om een nieuwe installatie te maken of gaat het puur om het verhelpen van je filterprobleem?

Maarten

Citaat van: harry op 21-02-2014  16:59 uMaarten, vind je het gewoon leuk om een nieuwe installatie te maken of gaat het puur om het verhelpen van je filterprobleem?
Beide. Ik wil 's avonds gaan brouwen en daarvoor moet het minder tijd kosten. Het filteren duurt altijd erg lang en is daarmee een probleem. Rondpompen in een 2 pans RIMS (en dus tijdens het maischen al filteren, en dus tijdens het filteren al opwarmen naar koken) helpt dan denk ik enorm. In feite mag nu filteren onwijs lang duren, zowel tot het helder is, als tot het allemaal uitgelopen is... Bij voorkeur loopt het vlot door, dan heb ik het minste temperatuurverschil.

harry

Ok, duidelijk.

Wat mij namelijk verbaasde was dat je filter gewoon niet zo goed werkt en dat je dan een pomp aanschaft. En dan en passant ook je filter vervangt. Terwijl als je alleen je filter vervangt je ook goede resultaten kan halen.

Wij hebben goede resultaten met een bazookafilter (gewoon hevel). Wij brouwen 20 liter en na het maischen is het wort redelijk helder na 4 of 5 liter (ca. 4 of 5 min.) en soms sneller. Wij hevelen dan vanuit onze elektrische pan in een plastic emmer(25 ltr.) en zodra daar een laag wort in zit van 7 liter hangen wij daar een dompelaar in die deze wort alvast begint op te warmen. En net als jij zegt maakt langzaam filteren dan niet meer zoveel uit. Je verliest er toch geen (opwarm)tijd mee.

Maarten

Die pomp is zo spotgoedkoop, die koop je ook als je hem niet nodig hebt! En dan maar iets leuks ermee bedenken!

Zonder gekheid: filteren met die nieuwe filter zou misschien ook al een boel oplossen. Maar met 1 pan, moet je het wort opvangen in emmers en ondertussen je pan uitscheppen en uitspoelen, terwijl je wort staat af te koelen. Je moet met emmers of maatkannetjes bovenop het filter het wort teruggooien, allemaal gepruts in mijn ogen (of het is alleen gepruts zoals ik het doe, dat kan natuurlijk ook). Daar ergerde ik me ook aan. Ik heb laatst voor het eerst in lange tijd gebrouwen, en veel oude ergernissen kwamen boven (ondanks dat het 'soepel' ging). Bleek ondertussen die goedkope pomp te bestaan, en dus voor mij teken om de klusoverall weer aan te trekken... Pan erbij, pomp erbij, filter past niet in pan, dus nieuw filter. Zo doende...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.