Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Automatische flessenvuller in aanbouw (filmpje)

Gestart door Maartennijhof, 03-12-2013 17:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Maartennijhof

Omdat het afvullen van onze flessen met het steeds groeiende volume van de brouwerij steeds meer tijd in beslag nam zijn we een afvulmachine gaan bouwen.
Het idee is afgekeken van een Blichmann beergun waarmee eerst koolzuur in de fles kan worden gespoten en daarna het bier er langzaam in loopt.
Dit hebben we een stukje groter aangepakt en een oplossing bedacht om 4 flessen tegelijk te kunnen doen.
In dit filmpje is te zien hoe het tot nu toe werkt.

Het buizensysteem bestaat uit een 15 mm koper buis met daarin een 12mm. De ruimte tussen de buizen gebruiken we voor de koolzuur en de binnenbuis van 12 mm is om het bier in de fles te laten lopen. Door een t-splitsing te gebruiken van 15 mm met daarin een 90 graden bocht van 12 mm kun je daadwerkelijk de 2 buizen lucht (koolzuur) dicht solderen.

Het vullen met water ging in een test al perfect en zeer gelijkmatig. De test met bier zal ik dit weekend gaan uitvoeren.
Hiervoor gebruik ik een fust welke tot 2c is gekoeld. Daarop sluit ik een compensator kraan aan waardoor het bier er zonder schuim uit zal lopen (dat hopen we dan maar)

0180

Klinkt goed, ik kan alleen het filmpje niet bekijken?

Maartennijhof

Ik zal proberen om het ergens anders te linken. Je kunt ook via www.rigtersbier.nl gaan

hopiebier

Er zijn ook niet Facebook gebruikers die het filmpje graag willen zien!
 :groots:

Pizzabakker

Wat Hopiebier zegt.
Geen facebook hier, wel veel flessen te vullen  ;)

Maartennijhof

seed7

Maarten,

Een filmpje ter inspiratie:

Ingo

Maartennijhof

Die ken ik ook maar dit was de inspiratie:

Ze werken in dit filmpje alleen met tegendruk. Ik heb getest met een beergun en dat werkte zo goed dat ik hem heb gemaakt zonder de stop bovenin de fles.
De volgende stap is een compensatorkraan verwerken in het geheel. Eigenlijk wil ik niet door mijn tap hoeven gaan aangezien ik het hele vat al kan koelen. Wat ik dus ga bouwen is een losse kraan aan een fust koppeling, waarbij de uitgang is aangesloten op de 4 uitloop buizen.
Ook moet er nog het nodige worden gedaan aan alu/rvs. Bier en hout matcht niet echt :) 

Henry

Wat vind je van mijn " machientje "

Ik heb hem gebouwd voor het afvullen van m`n wijn maar bier gaat ook geweldig.

Ook het afdoppen gaat als een fluitje van een cent.

Nu moet ik nog iets zien te maken om de flessen te spoelen want dat is nog het lastigste klusje.

Adrie

Etn82

Ziet er mooi uit Henry (ook goede kwaliteit video!). Kan ik er ergens meer info over vinden. Ben wel benieuwd hoe je dit gemaakt hebt.

Maartennijhof

Hey die ken ik ook! ik heb eerst zoiets willen maken maar helaas kan je daar geen bier waar reeds koolzuur in zit mee afvullen.
De bottle capper is het volgende project ! nog tips voor het type zuiger?

Henry

Citaat van: Etn82 op 03-12-2013  21:53 uZiet er mooi uit Henry (ook goede kwaliteit video!). Kan ik er ergens meer info over vinden. Ben wel benieuwd hoe je dit gemaakt hebt.
Op www.eldijk-wijnbouw.nl vind je onder foto`s zelfbouw wat foto`s tijdens de bouw.

Henry

Citaat van: Maartennijhof op 03-12-2013  22:04 uHey die ken ik ook! ik heb eerst zoiets willen maken maar helaas kan je daar geen bier waar reeds koolzuur in zit mee afvullen.
De bottle capper is het volgende project ! nog tips voor het type zuiger?
De cilinder heeft een diameter van 63 mm en een slaglengte van 50 mm.

Niels B.

Ik ga dit topic met zoveel interesse volgen!

Als er tijd is willen wij ook een snellere manier van bottelen maken.

luftie

Citaat van: Henry op 03-12-2013  23:01 uOp www.eldijk-wijnbouw.nl vind je onder foto`s zelfbouw wat foto`s tijdens de bouw.
Kan je er iets meer over vertellen dan wat foto's?

Maartennijhof

Zo, het heeft een tijdje stilgelegen maar gisteren heb ik de 1e test gedaan met de ombouw naar een tegendruk vuller.
De schuimvorming was toch te veel op de oude manier en daaro ben ik gaan nadenken over een alternatief.
Ik heb van een van de buizen de 15 mm mantel er weer af gehaald zodat er alleen een 12 mm over blijft.  Vervolgens heb ik van een t-stuk welke 12x15x15 aansluitingen heeft (dus in de lengte zowel 12 als 15) over de 12 mm geschoven.
In het 15 mm stuk heb ik een klein stukje buis gemaakt met daar overheen een stukje siliconen slang. Dit zorgt voor een perfecte afsluiting op de fles.
De bedoeling is om het geheel te gaan automatiseren waarbij niet alle kleppen automatisch open gaan maar ook het plankje waarop de flessen rusten netjes naar beneden gaat (handen vrij dus)
Ps. Het bier is omgevingstemperatuur (± 16 ºC)

Maartennijhof

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.