Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verbruik van gasfles

Gestart door Cumulonimbus, 25-11-2013 15:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Cumulonimbus

Dag medebrouwers!

Wegens omstandigheden lukt het niet om het aardgas op mijn nieuwe brouwlocatie aan de praat te krijgen, maar de vingers jeuken! Daarom ben ik komende tijd gebonden aan het brouwen met gas uit gasflessen. Ik heb het forum en internet afgezocht maar heb het niet kunnen vinden, en waarom rekenen met al die ervaringsdeskundigen hier? Mijn vraag is; hoe lang doe ik met een gemiddelde gasfles als ik deze aansluit op een 8 kW brander? Het lijkt me sowieso verstandig een tweede fles achter de hand te hebben, maar ik wil niet tot de ontdekking komen dat ik voor een normaal brouwdagje 6 flessen had moeten aanschaffen.

Groeten,

Camiel

cpmb

Als je een volle standaard fles hebt (bijvoorbeeld 5 kg) daar moet je volgens mij toch wel een aantal brouwdagen mee kunnen doen.

Mijn brander is een 9 kW en die verbruikt ongveer 0,5 kg gas per uur op vol vermogen (als ik de specificaties mag geloven)
6 flessen lijkt mij dus overdreven ;)

A.r.j.a.n.

1 kg propaan heeft een verbrandingswaarde van 46350 KJ/kg.
Belasting van de brander is 8 kW, oftewel 8 kJ/s
46350/8=5794 seconden
5794/60=96,6 minuten.

Op 1 kg propaan kan je de brander dus 96 minuten op vol vermogen laten branden, (in theorie dan toch).

koffie

In de praktijk doen wij gemiddeld 4 tot 5 brouwsessies met 1 LPG gasfles van 27 liter (voor 80% gevuld dus).
Wij hebben een 9.5 kW brander en gebruiken 50 liter fusten als pan.

PietO

Citaat van: A.r.j.a.n. op 25-11-2013  16:17 u1 kg propaan heeft een verbrandingswaarde van 46350 KJ/kg.
Belasting van de brander is 8 kW, oftewel 8 kJ/s
46350/8=5794 seconden
5794/60=96,6 minuten.

Op 1 kg propaan kan je de brander dus 96 minuten op vol vermogen laten branden, (in theorie dan toch).

En daarmee brouw je gemiddeld ongeveer 25 liter bier (maischen + koken)

Albertus

Voordat ik op aardgas stookte gebruikte ik propaan.  Ongeveer 1 fles voor 4 à 5 brouwsels (flessen van 13 kg dacht ik).

Bert

Cumulonimbus

Erg fijn deze reacties!

Het gaat in mijn geval om een 8 kW brander en 20-25 liter beslag, dus 4 a 5 keer met een 13 liter fles moet ik wel redden dan. Ik zal er maar meteen twee halen want ik ben van plan om weer flink te gaan brouwen komende tijd!

Albertus

Citaat van: Cumulonimbus op 25-11-2013  19:02 uIk zal er maar meteen twee halen .....

Dat zou ik zeker doen want de gasfles is altijd leeg halverwege het maischproces en dan ook nog altijd op zondag. ;D

Bert

Auke0611

Vullen met LPG en je kunt op elk moment van de dag gas halen voor een fractie van de kosten.

koffie

Citaat van: Albertus op 25-11-2013  19:04 uDat zou ik zeker doen want de gasfles is altijd leeg halverwege het maischproces en dan ook nog altijd op zondag. ;D

Bert
Dat is dan wel weer het voordeel van LPG, daar kun je bijna altijd wel dag en nacht ergens voor terecht.
Citaat van: Auke0611 op 25-11-2013  19:20 uVullen met LPG en je kunt op elk moment van de dag gas halen voor een fractie van de kosten.
Neem dan alsjeblieft een 'echte' goedgekeurde LPG fles.
Mocht je je hier niets van aan willen trekken, reken dan uit hoeveel liter 80% vulling van je fles is! (1 liter propaan is circa 500 gram).

Pizzabakker

Citeer(1 kilo propaan is circa 500 gram).

Ik doe vast mijn oordoppen in en zoek dekking...  :pan:

koffie

Cumulonimbus

Haha, met gas spelen is natuurlijk leuk, maar laten we het inderdaad verantwoord houden ;) Straks krijg ik nog een lucht aan mijn bier!

Bob82

Heb thuis ook nog een nippel liggen om gas flessen te vullen met lpg. alleen pomp stations zijn er niet zo blij als ik ze vul, maar scheelt aardig in de kosten.  ;)

koffie

Citaat van: Bob82 op 26-11-2013  02:53 uHeb thuis ook nog een nippel liggen om gas flessen te vullen met lpg. alleen pomp stations zijn er niet zo blij als ik ze vul, maar scheelt aardig in de kosten.  ;)
Goh, wat gek...

CiteerButaan verdampt niet meer bij temperaturen onder de 8 graden Celsius en zal vloeibaar in de gasfles achter blijven. Als u deze gasfles vervolgens op basis van aantal liters weer gaat vullen dan bent u zeker over de 80 % vulling heen. De hoeveelheid butagas zal telkens toenemen met het risico dat de gasfles overvuld wordt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.