Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hete loog?

Gestart door BRAAF bier, 29-10-2013 22:43 u

Vorige topic - Volgende topic

BRAAF bier

Beste forumleden,

Ik snap het even niet, hoop dat iemand me verheldering kan geven.
Loog is NaOH? En NaOH is korrel gootsteenontstopper van de Kruidvat?

Wat voor verhoudingen gebruik je om goede loog te maken? En wat voor temperatuur is het beste om te gebruiken? En is het koud niet toepasbaar?
Gebruik je hete loog alleen voor ernstig vervuilde oppervlaktes? En je moet het altijd goed naspoelen, toch?

Een hoop vragen, maar het is me onduidelijk.

RobinB

Ten eerste, kijk uit met loog! En neem maatregelen: bril en handschoenen.

Verder klopt het dat hier altijd NaOH oplossing bedoeld wordt met loog.
Een oplossing van ca 2-3% is sterk genoeg.

BRAAF bier

Citaat van: RobinB op 29-10-2013  22:47 uTen eerste, kijk uit met loog! En neem maatregelen: bril en handschoenen.

Verder klopt het dat hier altijd NaOH oplossing bedoeld wordt met loog.
Een oplossing van ca 2-3% is sterk genoeg.

Maar 2-3% op 1 liter is 2-3 gram(?)

De-Geert

Hint: een liter water weegt 1000 g, 1% is daar een honderdste van  ;)

2%=20g/liter

BRAAF bier

Citaat van: De-Geert op 29-10-2013  22:51 uHint: een liter water weegt 1000 g, 1% is daar een honderdste van  ;)

2%=20 g/liter

Excuus, dat bedoelde ik ook eigenlijk...

Herman

Waar wil je het voor toepassen? Dit is geen middeltje om zomaar te gebruiken (pas op met koper: platenkoeler!, aluminium, ...). Persoonlijk gebruik ik het alleen voor het ontvetten van de wasemkap >:D Lachen wat voor rommel daar af komt... Zegt ook wel iets over hoe vaak ik dat ding schoonmaak trouwens.

BRAAF bier

Citaat van: Herman op 29-10-2013  22:55 uWaar wil je het voor toepassen? Dit is geen middeltje om zomaar te gebruiken (pas op met koper: platenkoeler!, aluminium, ...). Persoonlijk gebruik ik het alleen voor het ontvetten van de wasemkap >:D Lachen wat voor rommel daar af komt... Zegt ook wel iets over hoe vaak ik dat ding schoonmaak trouwens.

Wilde het juist wel gaan gebruiken om de platenkoeler te reinigen. De kant waar ik mijn wort doorheen wil spoelen is nu vervuild. En dacht het juist met loog zuiver te kunnen maken.

Herman

Ik gebruik zuur, chempro Acid en pomp dit ca een kwartier middels een caravanwaterpompje door de koeler. Een keer met loog kan niet zoveel kwaad, als je daarna ook nog even met zuur er doorheen gaat.

Ipv Loog kan je ook met hete vaatwasmiddeloplossing gaan spoelen. Da's minder agressief voor het koper.

weed

Citaat van: BRAAF bier op 29-10-2013  22:59 uWilde het juist wel gaan gebruiken om de platenkoeler te reinigen. De kant waar ik mijn wort doorheen wil spoelen is nu vervuild. En dacht het juist met loog zuiver te kunnen maken..

Je hebt platenkoelers en warmtewisselaars maar laat ik ervan uitgaan dat je een warmtewisselaar in handen hebt.
Daar zit vaak koper in verwerkt wat door loog wordt aangetast.
Ik spoel mijn warmtewisselaar al jaren schoon met loog, water, zuur en dan weer water en hij lekt (nog) niet wat er op wijst dat het wel meevalt.

BRAAF bier

Citaat van: Herman op 29-10-2013  23:03 uIk gebruik zuur, chempro Acid en pomp dit ca een kwartier middels een caravanwaterpompje door de koeler. Een keer met loog kan niet zoveel kwaad, als je daarna ook nog even met zuur er doorheen gaat.

Ipv Loog kan je ook met hete vaatwasmiddeloplossing gaan spoelen. Da's minder agressief voor het koper.

Heb geen Acid. Wel oxi en Caustic.
Vaatwastablet? Hoeveel op hoeveel liter? En wat voor temperatuur kan ik het beste hanteren?

Herman

Ik heb zelf poeder, maar een tablet op 3-5 liter is dik genoeg lijkt me. Het moet flink vettig aanvoelen aan je handen. Temperatuur? Ca 60 ºC lijkt me goed.

Ik gebruik zelf een 2 liter maatbeker waar ik de oplossing in doe. Hierin gaat het pompje, met slang naar de wisselaar. Retourslang komt weer terug in de maatbeker. Snelheid regel ik met hoeveelheid volt op de universele adapter. Pompje is 12 V, dus bijv. 6 V geven is halve kracht pompen.

BRAAF bier

Citaat van: Herman op 29-10-2013  23:40 uIk heb zelf poeder, maar een tablet op 3-5 liter is dik genoeg lijkt me. Het moet flink vettig aanvoelen aan je handen. Temperatuur? Ca 60 ºC lijkt me goed.

Ik gebruik zelf een 2 liter maatbeker waar ik de oplossing in doe. Hierin gaat het pompje, met slang naar de wisselaar. Retourslang komt weer terug in de maatbeker. Snelheid regel ik met hoeveelheid volt op de universele adapter. Pompje is 12 V, dus bijv. 6 V geven is halve kracht pompen.

Bedankt! Ik heb sinds vandaag ook een 12 V pompje. zie: http://bier.burobraaf.nl een van de laatste foto's.
Kan hem helaasch niet regelen. ik ga het spoelen ook proberen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.