Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waar kan ik een goede ( prijs/kwaliteit) CCT vinden?

Gestart door Wim vd, 06-10-2013 19:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Wit Knien

Citaat van: Jacques op 07-10-2013  23:26 uVolgens mij begrijp je nog steeds mijn punt niet. Metaal laat zo goed als geen zuurstof door (bij een rvs gistvat in feite verwaarloosbaar) en plastic wel. Om een betere verpakking te krijgen voor voedingstoffen worden metaalfolies gebruikt omdat die zorgen voor een veel betere zuurstofbarrière. Zeggen dat rvs helemaal geen zuurstof doorlaat is te absoluut gesteld.

Waar het om draait is dat je met een rvs gistvat beter af bent dan met een plastic gistvat.

De laatste opmerking is geheel juist, echter de stelling dat RVS wel of geen zuurstof doorlaat is afhankelijk van de dikte. Als je al een dikte hebt van meer dan een paar micron zal RVS  geen zuurstof meer doorlaten. Als dat wel het geval was dan had je weinig aan ingeblikte groente. RVS, zoals de meeste metalen sluit zich af door de vorming van een oxidelaag en de opbouw van metalen (metaalroosters) laten geen zuurstof door.

RobinB

Eens met Wit Knien, de bij CCT's en overige RVS gistvaten gebruikte dikte is dermate groot en de drukverschillen over deze barrière dermate klein dat je gerust mag stellen dat het geen zuurstof doorlaat.
Dan is wat dat betreft het waterslot een groter risico. :)

EBC

Het gaat niet zozeer om RVS an sich, maar om een CCT. Een CCT heeft ook een waterslot en kranen en rubbers, en wordt wel eens geopend. Ook in een RVS CCT zal er enige invloed van zuurstof zijn, al is het vele malen minder dan plastic.

Ik denk zelf dat licht en de geurtjes en smaakjes die plastic vasthoudt, een grotere invloed hebben op het bier in een plastic vat dan zuurstof, maar het zal de combinatie zijn die RVS een beter bier doen opleveren.

Oscar

Voorlopig is het allemaal nog maar theorie... in de praktijk is het nog niet aangetoond dat een bier significant beter wordt door RVS i.p.v. plastic te gebruiken... :)

De-Geert

Volgens mij is er niets theoretisch aan de ervaring van Jacques en EBC.

Hai

Citaat van: Oscar op 08-10-2013  11:10 uVoorlopig is het allemaal nog maar theorie... in de praktijk is het nog niet aangetoond dat een bier significant beter wordt door RVS i.p.v. plastic te gebruiken... :)
Bier uit een plastic glas (beker) drinken is in ieder geval waardeloos :huilen:

Jacques

Citaat van: De-Geert op 08-10-2013  12:06 uVolgens mij is er niets theoretisch aan de ervaring van Jacques en EBC.

Helemaal mee eens. Vergisten in rvs is kostbaar maar loont wel de moeite. Ook anderen hebben die ervaring weet ik. Een groot voordeel is ook het goed kunnen schoonmaken van rvs op voorwaarde dat je overal bij kunt. Een sponsje en Cif en je maakt alles krasloos blinkend schoon.

Hai

Ik ben super tevreden met mijn RVS CCT,  mijn bier is er echt op vooruit gegaan :)

Oscar

RobinB

Hans VH

Die kunststof CCT-'s die ik hier overal zie, zijn minimaal 60 liter. Zouden er ook bestaan van ongeveer 30 liter (ik brouw altijd 20 liter bier).

Oscar

Citaat van: RobinB op 08-10-2013  22:01 uWelke brouwerij is dat?

Dat weet ik niet zo... volgens mij ergens uit Engeland (GB)  :)

Citaat van: Hans VH op 10-10-2013  14:14 uDie kunststof CCT-'s die ik hier overal zie, zijn minimaal 60 liter. Zouden er ook bestaan van ongeveer 30 liter (ik brouw altijd 20 liter bier).

Mijn gistvat (geen cct) is ook 60 liter en ik brouw meestal 25 liter... Een beetje kopruimte is wel prettig... :)

RobinB

Citaat van: Hans VH op 10-10-2013  14:14 uDie kunststof CCT-'s die ik hier overal zie, zijn minimaal 60 liter. Zouden er ook bestaan van ongeveer 30 liter (ik brouw altijd 20 liter bier).
Even het topic lezen:
Citaat van: Hai op 06-10-2013  21:08 uBij Van der Kooy, Speidel 30 liter.  http://www.vanderkooyjubbega.nl/speidel-braumeister/speidel-braumeister/speidel-gistingsvat-conisch-30-liter.html

;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.