Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waar kan ik een goede ( prijs/kwaliteit) CCT vinden?

Gestart door Wim vd, 06-10-2013 19:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Wim vd

Ik ben op zoek naar een goede (en liefst niet te dure  ;) ) CCT.

Waar zou ik deze kunnen vinden?

Groeten,

Wim

Oscar

Hai

bierfan

Wat is het grootste voordeel van een cct?
En worden mijn bieren veel beter dan zonder cct?

Adrie

Citaat van: bierfan op 06-10-2013  21:24 uWat is het grootste voordeel van een cct?

Dat je gemakkelijk gist kunt oogsten en dat je vergist, nagist en lagert in 1 tank.

Citaat van: bierfan op 06-10-2013  21:24 uEn worden mijn bieren veel beter dan zonder cct?

Nee. Ik heb zowel een CCT (kunststof, van Hobbyquip) als een gewoon plastic gistvat en er is geen verschil in bierkwaliteit.

bierfan

Ok,

Dankje. Ik probeer alles uit te zoeken om mijn bier zo goed mogelijk te krijgen.

Wat ik wel heel mooi vind is dat BrouwHulp en BrouwVisie gewoon geheel kosteloos beschikbaar is voor
iedere hobbybrouwer.

Om zoiets te mogen gebruiken is al heel wat waard vind ik.

Hoe komt iemand er bij (Adrie, Oscar)  om zoiets gratis te ontwikkelen voor de hobbybrouwer?
Zonder deze programma's was het hobbybrouwniveau in Nederland heel wat lager geweest denk ik.

Jacques

Citaat van: Adrie op 06-10-2013  21:40 uNee. Ik heb zowel een CCT (kunststof, van Hobbyquip) als een gewoon plastic gistvat en er is geen verschil in bierkwaliteit.

Ik heb een rvs CCT en dat maakt mijn inziens wel uit. RVS laat veel minder zuurstof door dan plastic. Het gebruik van mijn rvs CCT heeft wel geleid tot betere bieren. Ook omdat ik tegenwoordig meerdere keren gist aflaat.

Oscar

Citaat van: bierfan op 06-10-2013  22:09 uDankje. Ik probeer alles uit te zoeken om mijn bier zo goed mogelijk te krijgen.

Zorg voor gecontroleerde vergisting! Dat maakt je bier echt een stuk beter!  :brouwen:

bierfan

RobinB

Citaat van: Jacques op 06-10-2013  22:50 uIk heb een rvs CCT en dat maakt mijn inziens wel uit. RVS laat veel minder zuurstof door dan plastic. Het gebruik van mijn rvs CCT heeft wel geleid tot betere bieren.
Dan zou dat dus aan het materiaal (RVS) liggen en niet aan de vorm (CCT).
Immers; Adrie geeft aan geen verschil te merken bij andere vorm maar zelfde materiaal.
Beide tappen tussentijds gist af.

Oscar

Citaat van: Jacques op 06-10-2013  22:50 uRVS laat veel minder zuurstof door dan plastic.

RVS laat geen zuurstof door!  ;D ;D ;)

jelle

Citaat van: Oscar op 07-10-2013  12:52 uRVS laat geen zuurstof door!  ;D ;D ;)
Dat weet je niet ;)

Oscar

Citaat van: jelle op 07-10-2013  12:55 uDat weet je niet ;)

Ja hoor dat weet ik wel... :)

bierhenkie

Citaat van: Oscar op 07-10-2013  13:03 uJa hoor dat weet ik wel... :)
Ja, dat weet iedereen dacht ik.
Als metaal zuurstof door zou laten of gas in het algemeen, zouden we met z'n allen toch mooi een probleem hebben met gastanks en dergelijke!

Jacques

Citaat van: Oscar op 07-10-2013  12:52 uRVS laat geen zuurstof door!  ;D ;D ;)

Dat ligt er aan hoe dik de laag is.

Zie bijvoorbeeld http://doc.utwente.nl/61659/1/rede_R_ten_Klooster.pdf

Ten opzichte van plastic laat rvs vele malen minder zuurstof door. Mijn idee is dat je minder oxidatie krijgt als je overstapt op een rvs vergistingsvat.

Oscar

Citaat van: Jacques op 07-10-2013  20:57 uDat ligt er aan hoe dik de laag is.

Als je een RVS gistvat hebt dat zuurstof doorlaat heb je een slechte kwaliteit gistvat... :)

RobinB

Citaat van: Jacques op 07-10-2013  20:57 uDat ligt er aan hoe dik de laag is.

Zie bijvoorbeeld http://doc.utwente.nl/61659/1/rede_R_ten_Klooster.pdf
RVS wordt in het hele document niet genoemd... :weetniet:

Oscar

Ik kon het ook niet zo gauw vinden, dus argument van Jacques is ontzenuwd... ;)

toon van den broek

Hallo,

CCT zegt me niet zoveel. Wel de hoogte van je gistvat. Dat is bij een CCT altijd veel hoger (zowel in hobby als in prof. uitvoering) dan de veelal gebruikte plastic vaten van Brouwland en zo.
De laatste maanden vergist ik ook in een RVS-vat (gecontroleerd) waarin het wort 65-70 cm hoog staat en ik heb het gevoel dat de vergisting toch wat sneller gaat dan voorheen (40 cm) en ondanks dat mijn gistingstemperatuur nu 1-3 graden lager is.
Voordeel is ook dat bij af laten lopen (slangen) vanuit gistvat naar lagervat al veel trub in je gistvat achterblijft.
Na afhevelen uit lagervat naar bottelvat ben je vrijwel alles kwijt. Lijkt me moeilijk als je dit op kleine schaal met een CCT wilt doen.

Groet, Toon.

Jacques

Citaat van: RobinB op 07-10-2013  21:35 uRVS wordt in het hele document niet genoemd... :weetniet:

Citaat van: Oscar op 07-10-2013  21:52 uIk kon het ook niet zo gauw vinden, dus argument van Jacques is ontzenuwd... ;)

Volgens mij missen jullie het punt dat ook metaal zuurstof kan doorgeven, zij het in zeer beperkte mate.
Bij een rvs vat zal dat niet snel gebeuren en dat is hetgeen ik juist naar voren breng.

RobinB

Verwaarloosbare hoeveelheden zijn er om te verwaarlozen. ;)

Wit Knien

In de regel doen metalen zichzelf afsluiten met een oxide laag, de hoeveelheid zuurstof die een metaal kan doorlaten is zodanig beperkt dat deze nog niet eens meetbaar is (met hele gevoelige temperatuur). Plastics daarentegen kunnen lucht doorlaten maar ook dat valt mee. Als je met voorzichtig roeren in het wort nog geen oxidatie teweegbrengt zal de doorlaatbaarheid van plastics geen probleem opleveren.

Metalen hebben in de regel het voordeel dat ze geen weekmakers en dergelijke bevatten, wat overigens nog geen probleem is totdat je zure milieus krijgt (pH van 2 of lager).

Oscar

Citaat van: Jacques op 07-10-2013  22:00 uVolgens mij missen jullie het punt dat ook metaal zuurstof kan doorgeven, zij het in zeer beperkte mate.
Bij een rvs vat zal dat niet snel gebeuren en dat is hetgeen ik juist naar voren breng.

Het document ging over verpakkingen en als daar metaal in voorkomt is dat in zeer dunne hoeveelheden. Totaal niet relevant bij  CCT's en RVS gisttanken... Dus nogmaals jou argument in deze discussie is totaal zinloos en niet relevant... :)

EBC

Wellicht is, ten opzichte van rvs,  de invloed van licht op het bier in een plastic vat ook niet te verwaarlozen...

Ik heb ook een verbetering van mijn bieren geconstateerd sinds ik in inox vergist.

Jacques

Citaat van: Oscar op 07-10-2013  23:05 uHet document ging over verpakkingen en als daar metaal in voorkomt is dat in zeer dunne hoeveelheden. Totaal niet relevant bij  CCT's en RVS gisttanken... Dus nogmaals jou argument in deze discussie is totaal zinloos en niet relevant... :)

Volgens mij begrijp je nog steeds mijn punt niet. Metaal laat zo goed als geen zuurstof door (bij een rvs gistvat in feite verwaarloosbaar) en plastic wel. Om een betere verpakking te krijgen voor voedingstoffen worden metaalfolies gebruikt omdat die zorgen voor een veel betere zuurstofbarrière. Zeggen dat rvs helemaal geen zuurstof doorlaat is te absoluut gesteld.

Waar het om draait is dat je met een rvs gistvat beter af bent dan met een plastic gistvat.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.