Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Oude koperen wort koeler gebruiken voor HERMS

Gestart door DenMaarten, 12-09-2013 19:40 u

Vorige topic - Volgende topic

DenMaarten

Ik heb in het verleden (15-20 jaar geleden ongeveer) een koperen wortkoeler gekocht. Dit heb ik in de afgelopen jaren natuurlijk wel gebruikt. De ene keer een paar keer per jaar om vervolgens na een pauze van een of meerdere jaren weer eens een keer te brouwen. Aan de binnenkant heeft er dus altijd alleen maar kraan water gestroomd. Zou ik deze koeler kunnen gaan gebruiken als warmte wisselaar? En hoe kan ik hem het beste wort proof maken  ^-^ aan de binnenkant?

Het plan is namelijk om met een zelfgemaakt wort verzamelpijp, een 12 volt budget pomp gewone weck pan en een elektrische weckketel een soort van HERMS te maken. Omdat ik niet de plek heb om een hele stellage neer te zetten wil ik alles zo maken dat het in zijn geheel demontabel is.

Ook heb ik geen binnenpan / filterbodem en had daarom het volgende plan:

Weckpan met wort verzamelpijp vullen met water en mout. Het gefilterde beslag via het wort verzamelpijp naar de koperen koeler (of eigenlijk warmte wisselaar dan) pompen in mijn elektronische weckketel. Het spoelwater wat hierin zit kan ik dan op temperatuur houden met het elektronische gedeelte van de weckketel. Dat laatste moet ik nog testen, het is een oud model dus waarschijnlijk niet erg nauwkeurig.
Wanneer het maischen klaar is zou ik de pomp kunnen loskoppelen en zo aansluiten dat het warme spoelwater naar de weckpan gepompt wordt. Aan het wort verzamelpijp kan ik dan een silicone slang maken welke in mijn derde pan terecht komt: een RVS pan. Vanuit hier kan ik dan koken en na reinigen van het wort verzamelpijp deze weer gebruiken om het gekookte wort over te hevelen via een platen tegenstroom koeler naar het kunststof gistingsvat.

Volgens mij kan ik dan met minimale middelen toch "geautomatiseerd" brouwen  :brouwen:

Gerald

Radikaal ander plan, maar heb je al eens nagedacht over dit systeem?

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22126.msg333558.html#msg333558

Heb je maar een gedeelte van de spullen nodig en kan je de koeler als koeler blijven behouden

Filterplaat is via dit forum goed te vinden net als een evt rvs binnenpan.

Zelf heb ik de boel net omgebouwd, maar daarbij mijn pomp vernield dus ik kan nog even geen feedback geven.

DenMaarten

Dat kan natuurlijk ook. Ik had hier al wel over nagedacht maar heb geen filterplaat en al wel een wort verzamelpijp. Vandaar mijn eerste plan. Misschien is het zo gek nog niet om dat te vergeten en te investeren in een binnenpan met filter.

Is het ombouwen bij jou goed gelukt? Ik maak me nu nog druk voor het gat in de ketel te maken voor de doorvoer.

Pompje kapot, dat is balen! Die van mij kan een dezer dagen binnen komen. Dan kan ik gaan knutselen :)

Vergelijkbare Topics (7)

37989

Reacties: 14
Gelezen: 2262

27885

Reacties: 8
Gelezen: 3164

19637

Reacties: 27
Gelezen: 9605

30882

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 9
Gelezen: 3070

14-02-2016 21:15 u
door homoeccentricus
44441

Reacties: 1
Gelezen: 442

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.