Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ketels van 130 liter

Gestart door Tiago, 11-01-2013 00:17 u

Vorige topic - Volgende topic

Tiago

Hallo,

Ik heb twee ketels op de kop kunnen tikken van 130 liter.
Eentje zou ik gebruiken voor het maïschen, de tweede als kookketel.

Nu is mijn vraag: hoeveel bier kan ik hiermee brouwen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Tiago

Meskers

Persoonlijk zou ik zeggen een 100 a 110 l. Je moet wat overcapaciteit houden vind ik.

orangeloo

Citaat van: Tiago op 11-01-2013  00:17 uNu is mijn vraag: hoeveel bier kan ik hiermee brouwen?

Hoi Tiago,
Welkom op dit forum   :degroeten:
Op de pagina stel je voor kan je van alles kwijt over je zelf en wat voor brouwplannen je hebt.  :brouwen:

Maar om op je vraag te antwoorden...
Ik zou zeggen 80 liter per batch, 2 batches  per dag en dat 5 dagen per week is 800 liter per week  ^-^ :) ;)
Dan kom je toch al vlug op 400 hl per jaar  :biersmile: :proost: :nut:

Etn82

Hallo Tiago,

Ik denk dat je capaciteit in jouw geval ook een beetje aan de rest van je brouwinstallatie ligt. Heb je bijvoorbeeld een goede brander? Want in een 130 liter ketel kan je inderdaad wel zo'n 100 liter brouwen, maar heb je ook het vermogen om dit aan de kook te krijgen?

Daarnaast moet je ook rekening houden met je vergistingsvaten. Voor 100 liter, dan moet je toch al aan een vergistingsvat van 220 liter denken. Eentje van 120 liter (afgaande van de maten die Van der Kooy levert) is toch wat krap.

En ten derde, heb je een brouwmaat? Want in je eentje sleuren met 100 liter bier zou ik je niet aanraden.

Aart

Citaat van: Etn82 op 11-01-2013  10:40 uEn ten derde, heb je een brouwmaat? Want in je eentje sleuren met 100 liter bier zou ik je niet aanraden.
Ik denk dat je bij zulke volumes met pompen wilt gaan werken.

mijn brouwmaat en ik brouwen nu 40 a 45 liter en dan is de pan met z'n tweeën best te tillen. Maar 60 liter (+ ongeveer 15 kilo mout!) lijkt me max dat je met 2 personen veilig kan tillen. Je wilt niet door je rug gaan of de pan laten vallen.

Als je straks 100 liter lekker bier maakt krijg je wel een hoop nieuwe vrienden denk ik :)  :biersmile:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.