Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waar temperatuur meten Herms

Gestart door John, 26-03-2012 13:58 u

Vorige topic - Volgende topic

John

- Waar kan ik het beste de temperatuur meten in mijn Herms: IN het filterbed (zoveel mogelijk middenin) of in de uitstroom van de manifold?

- Er zit een vrij groot verschil in de temp. van het water in mijn warmwaterwisselaar en de uitstroom van de manifold: is dat gangbaar; in principe is de temperatuur van het water in de wisselaar toch alleen maar belangrijk als spoelwater?!

hansm

Even voor de mensen die net zo dom zijn als ik  ;)
Wat bedoel je met de "manifold"?

Adrie

De temperatuur in het maischvat is sturend. Ik meet midden in het maischvat en meestal is dat niet in het filterbed, maar erboven. De temperatuur van het water in het warmwatervat moet ik (proefondervindelijk vastgesteld) 2 graden boven de doeltemperatuur in het maischvat instellen. Dan blijft stijgt de temperatuur van het maischvat naar de gewenste doeltemperatuur en blijft daar ook keurig. Hoeveel warmer het water in het warmwatervat moet zijn, zal van installatie tot installatie verschillen.

John

Citaat van: hansm op 26-03-2012  14:08 uWat bedoel je met de "manifold"?

De "sproeikop" boven het filterbed.

John

Citaat van: Adrie op 26-03-2012  14:13 uDe temperatuur van het water in het warmwatervat moet ik (proefondervindelijk vastgesteld) 2 graden boven de doeltemperatuur in het maischvat instellen. Dan blijft stijgt de temperatuur van het maischvat naar de gewenste doeltemperatuur en blijft daar ook keurig.

Ik heb nog niet met mout getest; alleen met water maar er lijkt wel meer dan 10 graden verschil in te zitten!

John

Citaat van: Adrie op 26-03-2012  14:13 uDe temperatuur in het maischvat is sturend. Ik meet midden in het maischvat en meestal is dat niet in het filterbed, maar erboven.

Als ik je goed begrijp heb je je sensor vast op een bepaalde hoogte in je maischvat gemonteerd en meet je de temp. van het wort dat boven op je maischbed ligt? Ben aan het denken hoe ik de sonde van een Ikea thermometer zo kan vastmaken in mijn gamel dat ik op verschillende hoogtes kan meten, afhankelijk van de hoeveelheid beslag.

hansm

Zoals bij bijna alles zijn er meer wegen die naar Rome leiden.

Ik meet de temperatuur in het maischvat (in het filterbed), maar daar doe ik verder niets mee. Leuke informatie, maar het wordt niet gebruikt voor sturing van de warmtebron van het warmwatervat.

Ik meet de temperatuur midden in het warmwatervat. Het water wordt continu rondgepompt, dus de temperatuur is overal zo'n beetje gelijk. Een PID-regelaar regelt de temperatuur van het water, het maischvat volgt. Als het maischvat op temperatuur is, is er een temperatuurverschil van 0,2 tot 0,3 graden tussen het warmwatervat en het maischvat.

Gisteren toevallig ook de temperatuur gemeten helemaal bovenin het maischvat (vlak onder het vloeistofoppervlak). Ook daar een temperatuurverschil van 0,2-0,3 graden met het heetwatervat. Alleen bij opwarmen merk je dat de temperatuur bovenin eerder begint op te lopen dan midden in het vat (maar dat is ook logisch. Als je zo'n 27 liter vloeistof rondpompt met een snelheid van 3 liter per minuut duurt het 9 minuten voordat je alles een keer rondgepompt hebt).

John

Zo dat gaat wel heel gelijk op: warmwatervat en maïschvat: begrijp dat dat aan hele situatie ligt: materiaal en lengte van spiraal, hoeveelheid water in wisselaar, isolatie vaten, pompsnelheid, wellicht nog meer.

hansm

Nou gelijk op is niet precies zoals het gaat.

Als ik de doeltemperatuur op de PID-regelaar verhoog, zal het warmwatervat sneller opwarmen dan het maischvat. Als die doeltemperatuur eenmaal bereikt is, zal het maischvat bijtrekken. Als alles stabiel is, is er een verschil van 0,2 tot 0,3 graden (en dat blijft zo gedurende de hele rustperiode).

Als ik pas ga rondpompen als de doeltemperatuur in het warmwatervat al bereikt is (zo begin ik meestal: inmaischen, warmwatervat op temperatuur brengen (duurt meestal minder dan 10 minuten), rondpompen starten) ben ik na 2 keer rondpompen van de maisch (meestal zo'n 15 minuten) binnen 1 graad van de rusttemperatuur. Na nog een keer rondpompen is die stabiele periode bereikt.

John

Dus: de pid controller heeft een voeler in warmwatervat, als de doeltemperatuur bereikt is wordt wisselaar (door pid controller neem ik aan) op die temperatuur gehouden en gaat door de reeds lopende pomp de temp. van maischvat omhoog tot temp. van warmtewisselaar is bereikt. Na een bewuste maischperiode zet je pid controller weer omhoog, etc.

Zo zou je in jou installatie alleen ter controle een thermometer in de maischketel hoeven te hangen ipv in mijn installatie de thermometer in het maischvat gebruiken juist als instrument om de wisselaar (handmatig) te sturen om temp. constant te houden of juist te verhogen. Wat ik al vertelde: het lijkt erop dat de temperatuur in de warmtewisselaar nogal afwijkt van het maischvat. Ik heb nog wel wat kilo's oude mout; kan wel eens een test uitvoeren voordat ik aan een serieus recept begin...

Met rustperiode neem ik aan dat je temperatuur bedoelt en dat de pomp gewoon doordraait.

RobinB

Ik meet in beide vaten in het midden via een zakbuis. De offset bij mij was altijd 2 ºC. Bij mij is het water in het warmwatervat niet actief in beweging (dus op convectie na).

De temperatuur in mijn maischvat is de doeltemperatuur, dus leidend. Ik stuur echter op het warmwatervat, rekening houdend met de offset.
Zo kan ik heel aardig de maischstappen controleren. :)

matthias

Ook ik heb vanavond op verschillende plekken in mijn herms de temperatuur gemeten. Tijdens de 60 ºC-stap moest het spoelwater 63 ºC zijn om het wort boven het filterbed op 60-61 ºC te houden. Het filterbed is echter niet warmer geworden dan 58-59 ºC. Tijdens de 70 ºC-stap was een zelfde verschil te zien.

Nu vraag ik mij af: is dit prima of zou de temperatuur van het filterbed juist 60 ºC moet zijn? Waarschijnlijk zal de het filterbed uiteindelijk deze temperatuur wel bereiken, maar dan is de tijd die nodig is voor deze maischstap al lang en breed gepasseerd.....

En ook een groter verschil in temperatuur durf ik niet aan. In het wort dat rondgepompt wordt zitten immers de enzymen, en die vinden het niet fijn als ze heel veel warmer worden dan 60 ºC resp. 70 ºC.

Hoe gaan jullie hiermee om?

groet matthias       

havu

Ik zou zeggen: leer leven met temperatuurverschillen. Het filterbed van een HERMS lijkt qua warmtegeleiding niet op een vloeistof maar op een vaste stof. Als je geen temperatuurverschillen wil, moet je roeren. Maar dan heb je geen filterbed.

Hans

matthias

Met temperatuurverschillen kan ik leven, maar ik zou willen weten wat ik na moet streven: het filterbed op gewenste temperatuur of het wort boven het filterbed op deze temperatuur?

William

In het filterbed gebeuren de verschillende enzymatische omzettingen dus ik zou daar op sturen. Uiteindelijk is het niet meer dan een constant temperatuursverschil tussen water en filterbed.

Aannemend dat je de juiste temperaturen meet. De juiste temperatuur meten (absoluut) is zo simpel nog niet.

Meritus

Meten altijd waar je temperatuur sensor de beste contact met de media heeft en terug rekenen op het punt van belang. En zover mogelijk van je verwarmingssysteem. Ervaring is de beste interpreet ervoor...  :weetniet:

havu

Citaat van: Meritus op 26-10-2013  00:08 uMeten altijd waar je temperatuur sensor de beste contact met de media heeft en terug rekenen op het punt van belang. En zover mogelijk van je verwarmingssysteem. Ervaring is de beste interpreet ervoor...  :weetniet:

Leuk keteltje, is maar 45 kuub. En geroerd. Met 3*30 m3/h pompcapaciteit. Dan heb je een heel goed regelbare situatie. Is toch iets anders dan het gemiddelde hobbyketelje van 20 - 40 liter :biersmile:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.