Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginnersvraag: overhevelen uit plastic vergistingsvat

Gestart door ZzemutaHh, 01-11-2011 16:04 u

Vorige topic - Volgende topic

ZzemutaHh

Ik begin vandaag of morgen aan mijn eerste blik-brouw als ik begrijp hoe het volgende in zn werk gaat:

Ik heb de spullen gekocht die in de beginnerscursus 'blikbrouwen' worden aanbevolen en kom tot de volgende ontdekking: Als ik zo rond het einde van de hoofdgisting mijn bier overhevel vanuit het plastic gistingsvat naar de glazen fles om daarin te lageren, blijft er volgens mij een enorme hoeveelheid vloeistof in dat plastic vat zitten. De uitstroomopening zit namelijk zo'n 6 centimeter boven de bodem van het vat. Met zo'n blik van Brewferm maak je maximaal (afhankelijk van het biertype, ik koos voor Tripel, en dan wordt het 9 liter) een litertje of 15 en daar blijft  op deze manier ongeveer 8 liter in zitten. Nu wil ik met alle plezier dat plastic vat tijdens het overhevelen scheef houden om hem helemaal leeg te laten lopen maar is dat de bedoeling? Krijg je dan niet allemaal gistproducten mee die je door dat overhevelen naar een lagervat juist kwijt wilt raken ? Of kan ik er beter nóg een blik Brewferm Tripel bij halen zodat het vat voller is (het is tenslotte een 30 liter vat).

Graag jullie advies/inzichten.

Raymond293

Ik hevel zelf altijd met een siliconen slang en gebruik het kraantje helemaal niet.
Dat is het overwegen wel waard :)

en welkom op het forum trouwens :)

Edgar

Overhevelen doe je met  een hevel volgens het hevelprincipe. Je bepaalt dan zelf de hoogte van de inlaat (en het ontwerp van de hevel speelt ook mee).

Als je toch het kraantje wil gebruiken kan je ook gewoon het vat schuinhouden. Meestal blijft de gistkoek mooi liggen.

ZzemutaHh

Ok heren, dank voor de info. Makkelijk zat!

Case closed.

orangeloo

Citaat van: Edgar op 01-11-2011  16:39 uAls je toch het kraantje wil gebruiken kan je ook gewoon het vat schuinhouden. Meestal blijft de gistkoek mooi liggen.

Is het kraantje na de hoofdgisting nog steriel dan? ???
Ik zou toch voor de automatische hevel met antidroesem gaan + 1.7m slangbv te verkrijgen bij  Brouwland art. 018.031.5 voor € 14,54

HuygenMeester

Citaat van: Edgar op 01-11-2011  16:39 uAls je toch het kraantje wil gebruiken kan je ook gewoon het vat schuinhouden. Meestal blijft de gistkoek mooi liggen.
Ik hevel al jaren over door het vat aan het eind van het overhevelen schuin te houden. Wel heel voorzichtig natuurlijk en het laatste halve litertje blijft achter. Een siliconenslang aan het kraantje; beide onderdelen even met kokend water bewerken. Is nog nooit misgegaan. ::)

Edgar

Citaat van: orangeloo op 01-11-2011  20:47 uIs het kraantje na de hoofdgisting nog steriel dan? ???
Je kunt het kraantje uitspuiten met spiritus. Als het proper wàs, zal het dan ook nog proper zijn.

Jacques

Zo dadelijk zal ik eens kijken hoe ik de cursus kan aanpassen. Bedankt voor de feedback.

Jacques

Citaat van: Jacques op 01-11-2011  22:42 uZo dadelijk zal ik eens kijken hoe ik de cursus kan aanpassen. Bedankt voor de feedback.

Hmm, de wiki-site is op dit moment niet beschikbaar. Hopelijk is dat van korte duur.

ZzemutaHh

Citaat van: orangeloo op 01-11-2011  20:47 uIs het kraantje na de hoofdgisting nog steriel dan? ???

Als dat - misschien - niet zo is, waarom zit er dan een kraantje in zo'n vat? Ik heb het kraantje voor zover dat mogelijk was gedesinfecteerd in de Chemipro Oxi.

Trouwens, nu ik het toch over Chemipro heb ... als ik Chemipro Caustic (dus niet Oxi) knoei op een tegelvloer, of een stenen keukenblad, gaat dat dan vlekken geven die er niet meer uitwillen? Het is per slot van rekening een loogoplossing....of is de oplossing daar niet sterk genoeg voor....  ik heb slaafs de boodschappenlijst van de beginnerscursus ingekocht, maar durfde uit angst voor vlekken (of moet ik zeggen, angst voor mijn lieve echtgenote?) niet de Caustic te gebruiken en heb de Oxi dus genomen.

Bij mijn volgende blikbrouw zal de boel al wel viezer zijn dus is Caustic misschien meer gepast.

Edgar

De caustic is poeder en bevat zowel natronloog als chloor -ik neem aan natriumhypochlorietk. Zo sterk als je het zelf maakt, maar gegarandeerd voldoende agressief voor vlekken op kleding en andere gevoelige oppervlakken. Inderdaad uitkijken. Overigens kan zuurstofbleek ook flink bijten.

Vergelijkbare Topics (7)

15654

Reacties: 34
Gelezen: 8923

9957

Reacties: 20
Gelezen: 7042

4589

Reacties: 8
Gelezen: 11742

29298

Reacties: 9
Gelezen: 2932

42466

Reacties: 3
Gelezen: 787

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.